۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲

بورس امروز با وجود فشار عرضه‌هایی که در ابتدا تجربه کرد، توانست در نهایت بازدهی مثبتی را در نماگرهای اصلی خود ثبت کند. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز با وجود عرضه‌هایی که در برخی مواقع اتفاق افتاد توانست در نهایت کار خود را در محدوده مثبت به پایان برساند و به روند صعودی خود ادامه دهد. اگرچه امروز بار دیگر با وجود افزایش نرخ دلار، شاهد تقاضای بهتری برای صنایع و سهام کوچکتر بازار بودیم اما در کل می‌توان عنوان کرد که بازاری متعادل و مثبت سپری شد. طی روز جاری نیز شاخص کل بورس توانست با ثبت رشد ۰.۰۵ درصدی خود را به محدوده ۲.۴۸ میلیون واحدی برساند و فاصله اندکی با فتح کانال ۲.۵ میلیون واحدی داشته باشد. از سمت دیگر شاخص هم‌وزن امروز عملکرد بهتری را به ثبت رساند و با پشت سر گذاشتن شاخص کل، رشد ۱.۰۳ درصدی را تجربه کرد که عمده آن به دلیل معاملات برخی گروه‌های کوچک بازار همچون گروه بانکی، فراکاب، غذایی و... بود. ارزش معاملات خرد سهام نیز با ثبت عدد ۲۰۲۲۳ میلیارد تومانی همچنان در سطوح بالای خود پایدار است و در کنار این موضوع شاهد ورود پول ۷۰۴ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی بودیم.

بورس تهران طی معاملات روز جاری در ابتدا با فشار عرضه‌ها از سمت فروشندگان مواجه شد به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه‌ای برای مدتی در محدوده منفی نوسان می‌کرد اما به مرور خریداران به چرخه معاملات بازگشتند و بسیاری از صنایع را به محدوده‌های بالای دامنه نوسان بازگرداندند که این موضوع از سمت دو محرک رشد قیمت دلار و مصوبه مجلس ایجاد شده بود. در ادامه با بررسی عوامل ذکر شده تلاش خواهیم کرد تا به پیش بینی بورس فردا بپردازیم.

خبر خوش مجلس برای بورس

از زمان بودجه ریزی دولت برای سال ۱۴۰۲، موضوع وضع مالیات بر عایدی سرمایه یا به بیان دیگر مالیات بر سفته‌بازی یکی از مهم‌ترین خبرهایی بود که روند بازارها را تحت تاثیر قرار داد و به عنوان یک محرک مناسب برای بورس تهران قلمداد شد و بسیاری از کارشناسان اعتقاد داشتند که این موضوع بتواند مسیر صعودی بورس تهران را هموارتر کند. این موضوع که از همان ابتدا بازارهای سفته‌بازی از جمله مسکن، ارز، طلا و... را مورد هدف قرار داده بود، با فراز و نشیب زیادی همراه بود اما به نظر می‌رسد که این بار مجلس تصمیمی جدی برای آن دارد و احتمالا به زودی شاهد عملیاتی شدن آن باشیم.

امروز اما پس از فشار عرضه‌هایی که در بازار شکل گرفت، خبر جدیدی که از این حوزه منتشر شد توانست تقاضای جدیدی را در بورس تهران ایجاد کند. طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، طرح مالیات بر عایدی سرمایه، ۵ بازار را زیر نظر دارد. ۱- املاک با انواع کاربری ۲- انواع خودروهای سواری دارای پلاک ۳- انواع طلا، نقره، پلاتین و جواهرآلات ۴- انواع ارز ۵- انواع رمزپول و رمزدارایی، جزو بازارهایی است که مجلس قصد دارد بر معاملات آن‌ها مالیات وضع کند. همانطور که پیداست، بازار سهام تنها بازار سرمایه‌گذاری است که در این طرح مجلس جایی ندارد و همین موضوع می‌تواند به محرکی قدرتمند برای تداوم روند صعودی منجر شود.

نفود دلار به کانال ۵۵ هزار تومانی

روند قیمت دلار در بازار آزاد نیز از اتفاقات قابل توجه روزهای اخیر بوده است. این اسکناس آمریکایی پس از نوساناتی که در روزهای ابتدایی سال تجربه کرد و تا بیش از ۵۵ هزار تومان نیز پیش رفت، بیش از ۲۰ روز را در مرز ۵۱ هزار تومان حبس شده بود و نوسانات اندکی را در آن محدوده انجام می‌داد. با این حال اما از روز چهارشنبه شاهد عبور قیمت دلار از مرز ۵۲ هزار تومانی بودیم و این مسیر صعودی تا زمان نگارش این گزارش به میانه کانال ۵۵ هزار تومان نیز رسیده است. برای این موضوع دلایل متعددی را می‌توان برشمرد که مهم‌ترین آن‌ها را می‌توان کاهش خوش‌بینی‌ها به احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای پس از توافقات اواخر سال گذشته با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و عربستان سعودی و همچنین خبرهای منفی از همکاری ایران و آژانس دانست.

این اتفاق برای بورس تهران دو سیگنال کاملا متفاوت دارد. از سمتی افزایش دوباره قیمت دلار در بازار آزاد پس از توقف چند ماه گذشته نشان از بالا بودن انتظارات تورمی دارد که منجر به افزایش تقاضا در تمامی بازارها از جمله بورس تهران خواهد شد. در همین رابطه باید به آخرین آمار پولی منتشر شده از سمت بانک مرکزی نیز اشاره کرد که خبر از عبور نقدینگی از مرز ۶۱۰۰ هزار میلیارد تومانی و همچنین سهم ۲۵ درصدی پول از نقدینگی می‌دهد.

از سمتی اما این موضوع به دلیل سیگنال‌های منفی از روند تحولات سیاسی کشور می‌تواند تاثیری منفی بر روند بازار سهام داشته باشد. از نگاهی دیگر، طبق تجربیات ماه‌های گذشته بورس تهران در آرامش بازار سهام توانست جذب نقدینگی بالایی داشته باشد و اکنون اگر روند صعودی دلار ادامه داشته باشد، ممکن است بخشی از این نقدینگی را بار دیگر روانه بازار ارز کند. با این حال فعلا بازار سرمایه در صدر توجهات سرمایه‌گذاران قرار دارد و انتظار می‌رود که این بازار فعلا مقصد اصلی پول‌های سرگردان باشد.

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به روندهای روزانه نماگرهای تالار شیشه‌ای و تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش در بازار امروز نگاهی بیاندازیم، پیداست که این مسیر صعودی در طول بازار با فراز و نشیب زیادی همراه بود اما در نهایت تقاضا توانست برنده جدال بین خریداران و فروشندگان باشد.

پیش بینی بورس فردا

با توجه به نکات ذکر شده در بالا و پایداری این موارد، پیش بینی می‌شود که بورس تهران بتواند در روز آینده نیز بازای سبز را تجربه کند اما احتمالا همچون امروز شاهد معاملاتی متفاوت در هر صنعت و نماد باشیم تا هر سهم با توجه به شرایط خاص خود به ادامه مسیر بپردازد.

پیش‌ بینی بورس فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روند روزانه شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن
پیش‌ بینی بورس فردا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲
روند روزانه تعداد و ارزش صف‌های خرید و فروش

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • حجت شریفی IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    به نظر اینجانب با توجه به تصمیمات اخیر مجلس و عقب ماندگی بازار سر مایه از بازارهای موازی و نیز روند صعودی دلار بورس همچنان مورد توجه سرمایه گذاران خواهد بود و به مسیر صعودی خود ادامه می دهد
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    پیش بینی اشتباه وفردا بازار سرمایه منفی خواهد بود
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۱
    ما امدیم در بورس برای کمک به اقتصاد سوختیم و با تورم و گرانی بیشتر سهاممان را طی این سه سال گذشته فروختیم و خرج کردیم واقعا سرمایه مان نابود شد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار