۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۹
درآمد شغل‌های مدیریتی و مالی چقدر است؟

تصور عمومی این است که حقوق‌بگیران مشاغل مدیریتی و مالی معمولاً از سطح دستمزدهای قابل قبولی برخوردارند. آمارها چه می‌گویند؟

فردای اقتصاد: تصور عمومی این است که حقوق‌بگیران مشاغل مدیریتی و مالی معمولاً از سطح دستمزدهای قابل قبولی برخوردارند. اما آمارها در این باره چه می‌گویند؟

با توجه به نتایج نظرسنجی پلتفورم کاریابی جاب‌ویژن، گستره بزرگی از دستمزدها در این گروه از شغل‌ها وجود دارند که بعضاً با انتظارات عمومی هم همخوان نیستند. در قسمت پنجم از داستان حقوق و دستمزد به این پرسش جواب می‌دهیم که گروه‌های شغلی مختلف حوزه‌های مالی و مدیریتی در سال گذشته چه مقدار حقوق و دستمزد دریافت می‌کرده‌اند و هر گروه انتظار چه مقدار افزایش دستمزد را برای سال آینده دارند.

داستان حقوق و دستمزد در ایران

اکثر ما اطلاع دقیقی از حقوق و دستمزد دیگران نداریم، چه آن‌ها که شغل مشابه ما دارند و چه سایر مشاغل که امکان جابه‌جایی به آن‌ها را داریم. در حالی که اطلاعات کامل‌تر از وضعیت بازار کار می‌تواند انتخاب‌های شغلی بهتری را به ارمغان بیاورد.

 آمارهای رسمی چندانی از وضعیت دستمزد در بازار کار ایران منتشر نمی‌شوند. آمارگیری نیروی کار که مرکز آمار سالانه نتایج آن را منتشر می‌کند، اطلاعات زیادی از بازار کار ارائه می‌کند، اما دستمزد به عنوان متغیر بسیار مهم این بازار را در برنمی‌گیرد. با این حال، پلتفورم‌های آنلاین کاریابی برای قسمت‌هایی از بازار کار ایران اطلاعاتی را جمع‌آوری می‌کنند. در آغاز سال جدید، یکی از این شرکت‌ها، جاب‌ویژن گزارشی از یک نظرسنجی با نمونه نسبتاً بزرگ را منتشر کرد.

در این نظرسنجی که در ماه‌های بهمن و اسفند ۱۴۰۱ برگزار شده، بیش از ۷۴۰۰۰ نفر، در ۷۹ حوزه شغلی و از ۴۵۴ شــهر مختلف کشــور شرکت کردند که پس از حذف‌کردن داده‌های نامربوط و پالایش آن‌ها در مجموع داده‌های ۶۹۵۶۴ نفر در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته است. البته اطلاعات بیشتری از نحوه انتخاب نمونه منتشر نشده تا مشخص باشد تا چه حد نمونه نماینده جامعه است. اما نتایج نظرسنجی شهود کلی خوبی از وضعیت می‌دهد.

در نظرسنجی به صورت مشخص از افراد پرسیده شده است که «فکر می کنید در سال ۱۴۰۲ روی چند درصد افزایش حقوق با سازمان خود به توافق خواهید رسید؟» این بدان معنی است که اعداد این گزارش منعکس کننده میزان افزایش حقوق مد نظر افراد با در نظر گرفتن شرایط حاکم بر بازار کار و سازمانی است که برای آن کار می کنند و افراد اعدادی را به عنوان میزان افزایش حقوق بیان کرده‌اند که گمان می‌کنند می‌توانند در سال ۱۴۰۲ با کارفرمای خود روی آن به توافق برسند.

رسانه تصویری «فردای اقتصاد» برای روشن‌ترشدن شرایط دستمزد در بازار کار ایران، هم به صورت کلان و هم در مشاغل گوناگون، طی چندین قسمت از برنامه‌های کوتاه «تحلیل اول» به بررسی این گزارش و تحلیل اقتصادی و شغلی آن می‌پردازد.

 تماشای این برنامه‌ها باعث می‌شود تا تصویری کلی از حقوق و دستمزد سال گذشته و حقوق مورد انتظار سال بعد به دست آید و همچنین در بخش‌هایی جزئی از بازار کار، از حوزه تکنولوژی تا مهندسی، از حوزه مالی تا هنر، اطلاعاتی دست اول از درآمد مشاغل و مقایسه میان آن‌ها حاصل شود. برای دسترسی به این ویدئوها سایت، اینستاگرام، و تلگرام «فردای اقتصاد» را فالو کنید.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید مرادی IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    یعنی تحلیل گر ارشدی که ماهی ۱۶ تومن میگیره. خودش نمیتونه سرمایه بیاره ده برابر این پولو در بیاره! احتمالا فقط حقوق هست پاداش و سایر اقلام دریافتی لحاظ نشده.

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار