۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
پردرآمدترین مشاغل تکنولوژی در جهان 

مشاغل تکنولوژی همچنان جزو مشاغل پردرآمد جهان به شمار می‌روند و حتی تعدیل‌های متعدد تاثیری بر رشد دستمزد در این صنعت نگذاشته است.

فردای اقتصاد - سال 2022 برای کارکنان حوزه تکنولوژی سال خوبی نبود؛ بسیاری از غول‌های فناوری در این سال نیروهای خود را تعدیل کردند و تا اواسط دسامبر تعداد کارمندان اخراج شده در مشاغل تکنولوژی به 140هزارنفر رسید. اما با شروع سال 2023 وضعیت کمی بهتر شد و نرخ بیکاری تا 1.5 درصد کاهش یافت و امروزه همچنان شغل‌های تکنولوژی جزو مشاغل پردرآمد در جهان به شمار می‌روند.

بر اساس آمار دستمزد مشاغل تکنولوژی در آمریکا، بیشترین دستمزد برای شغل مهندسی نرم‌افزار با 200هزاردلار حقوق است.

همچنین یکی از مشاغلی که که در سال‌های اخیر مورد توجه بوده و درآمد خوبی دارد؛ مهندسی و طراح کلاد (Cloud) است. طبق تحقیقات O’Reilly میانگین حقوق و دستمزد برای یک فرد حرفه‌ای در این حوزه طی سال 2022 حدود 182هزاردلار بوده که نسبت به سال قبل 4.3درصد افزایش داشته است.

یکی دیگر از مشاغل پیشرو که طی سال‌های اخیر رشد بی‌سابقه‌ای تجربه کرده مهندسی DevOps است. طبق تحقیقات Bain & Company بازار کار این شغل از سال 2015 تا 2019 بیش از 440 درصد رشد داشته و  این رشد هنوز هم ادامه دارد.  پیش‌بینی می‌شود که میزان دستمزد شاغلان  DevOps حتی از مهندسی نرم‌افزار هم پیشی بگیرد. مهندسی DevOps  در سال 2021 جزو 10 شغل برتر آمریکا و بالاتر از تخصص امنیت سایبری و مهندسی نرم‌افزار موبایل قرار گرفت.

مهندسی هوش مصنوعی نیز از مشاغل رده بالا در حوزه تکنولوژی است که به طور میانگین سالانه بین 100 تا 150هزاردلار درآمد دارد. بعضی کارکنان حوزه AI معتقدند دستمزد این شغل نسبت به دیگر فضاهای تکنولوژی کم است؛ این در حالی است که شرکت‌های رده بالایی مثل گوگل، فیس بوک و آمازون چیزی حدود 500هزاردلار دستمزد را به کارکنان ارشد خود در این بخش پرداخت می‌کنند.

متخصص امنیت یا Security Analyst نیز با میانگین مبلغ سالیانه 125هزاردلار درآمد جزو شغل‌های محبوب است. با پیشرفت فناوری اطلاعات و اهمیت یافتن بیشتر امنیت اطلاعات برای کسب و کارها نیاز شرکت‌ها به این شغل بیشتر از قبل شده است. نمودار زیر رنج درآمدی برخی از مشاغل معروف حوزه IT را نشان می‌دهد.

پردرآمدترین مشاغل تکنولوژی در جهان 

شکاف جنسیتی دستمزد

همچنین طبق نظرسنجی که O’Reillyدرباره شکاف جنسیتی حقوق کارمندان حوزه تکنولوژی انجام داده، مشخص شده از بین مهندسان هوش مصنوعی، زنان 16 درصد کمتر از مردان دستمزد دریافت می‌کنند. این عدد برای حوزه کلاد به طور متوسط 7 درصد است. 

طبق این نظرسنجی درصد بالایی از زنان بین 0 تا 175هزاردلار حقوق دریافت می‌کنند در حالی که بیشتر مردان حقوقی بالاتر از 175هزاردلار دریافت می‌کنند.

در سال گذشته به طور متوسط افزایش حقوق زنان حدود 10 درصد بیشتر از مردان بوده است و ما می‌توانیم این را نشانه‌ی امید به برابری دستمزد زنان و مردان در آینده بدانیم. طبق این آمار 12 درصد از زنان افزایش حقوقی بیش از 30هزار دلار داشته اند در حالی که این رقم افزایش حقوق برای مردان 8 درصد بوده است.

گفتنی است در سراسر ایالت‌های آمریکا دستمزد حوزه فناوری به طور معمول بالاتر از اکثر زمینه‌های کاری است. این در حالی است که واشنگتن با میانگین 124هزاردلار بیشترین سطح دستمزد را دارد.


بالاترین پرداخت‌ در شرکتهای تکنولوژی 

به لطف اجرای قانون شفافیت حقوق و دستمزد، بررسی پرداختی‌ بزرگترین شرکت‌های فناوری در جهان بسیار آسان شده است. با بررسی این آمار از Comprehensive.io از بین شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه تکنولوژی، شرکت ماشگین (Mashgin)  که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند بیشترین دستمزد را به کارمندان خود می‌دهد؛ این دستمزد چیزی حدود 500هزاردلار است.

این رقم با اختلاف بیشترین دستمزد شرکت‌ها در این حوزه است و شرکت بعدی با حداکثر 315هزاردلار حقوق، تانیوم (Tanium) است که در حوزه ساخت نرم‌افزارهای امنیت سایبری فعالیت می‌کند. در جدول زیر تفاوت حداکثر دستمزدی که شرکت‌های بزرگ فناوری به کارکنان خود می‌دهند را بررسی می‌کنیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

تک شاخ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار