۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
ماجرای کاهش سقف بنزین آزاد در کارت سوخت

وزیر نفت گفت: کاهش سقف بنزین آزاد در کارت سوخت تعدادی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان در جهت مدیریت مصرف و کنترل قاچاق انجام می‌شود، البته باید بررسی مجددی انجام شود.  

جواد اوجی امروز (یکشنبه) در حاشیه مراسم بهره‌برداری و کلنگ‌زنی طرح‌های گازرسانی در هفته دولت در جمع خبرنگاران وزیر نفت در پاسخ به برخی انتقادات از کاهش سقف بنزین آزاد در کارت سوخت تعدادی از استان‌ها از جمله سیستان و بلوچستان، گفت: این اقدامات در جهت مدیریت مصرف و کنترل قاچاق انجام می‌شود و البته باید بررسی مجددی انجام شود.  

گفتنی است، چند روز قبل، فارق اعظمی نماینده استان سیستان و بلوچستان درشورای عالی استان‌ها از کاهش سهمه سوخت بنزین در این استان خبر داد و گفت: مردم استان سیستان و بلوچستان در زمینه سوخت سهمیه متفاوتی از باقی مردم کشور دریافت‌ می‌کنند. به طوری که هر خودرو ماهیانه ۳۶۰ لیتر بنزین به قرار ۶۰ لیتر با قیمت ۱۶۰۰ تومان و ۳۰۰ لیتر با قیمت ۳۰۰۰ تومان سهمیه دارد. یعنی اگر کسی ماهانه ۳۶۰ لیتر بنزین خود را مصرف‌ می‌کرد دیگر کارت سوخت برای بنزین آزاد وجود نداشت.

به گفته او، با این کار قیمت بنزین در استان سیستان و بلوچستان به ۱۵ هزار تومان رسیده است.

افزایش مصرف بنزین

وزیر نفت همچنین در جمع خبرنگارها گفت:: این روزها با توجه به مسافرت‌ها بعد از کرونا، بالاترین حجم سفرها را شاهد هستیم که مصرف بنزین را تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز نیز بالا برده است و این در حالی است که تولید بنزین در تمام پالایشگاه‌های کشور بین ۱۰۲ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است.

اوجی با بیان اینکه برای تامین بنزین مورد نیاز کشور به سراغ ذخایر رفتیم، تاکید کرد: تلاش می‌کنیم تا در یک ماه آینده که همچنان سفرها زیاد است، مشکلی در تامین بنزین کشور وجود نداشته باشد.

وی در خصوص احتمال وجود ناترازی گاز در زمستان امسال، گفت: این ناترازی سال گذشته ۲۵۰ میلیون متر مکعب بود که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های قبل اتفاق افتاد.

اوجی ادامه داد: در این مدت سعی کردیم پروژه‌های افزایش تولید را به نتیجه برسانیم و با تکمیل آنها تولید گاز افزایش پیدا کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه افتتاح این طرح‌ها با حضور نمایندگان استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، لرستان و آذربایجان غربی برگزار شد، افزود: پروژه‌های بزرگی را درگازرسانی شهری روستایی و واحد های صنعتی امروز به بهره‌برداری رساندیم. 

وضعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی

وزیر نفت گفت: فاز ۱۱ پارس جنوبی که ۲۰ سال به صورت قرارداد روی کاغذ رد و بدل می‎‌شد؛ زمستان امسال نخستین تولید آن به میزان ۱۰ میلیون متر مکعب آغاز خواهد شد. با این اقدام، طلسم تولید از فاز ۱۱ شکسته می‌شود که کار بزرگی است و مردم بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح‌های افتتاح‌شده در حوزه گازرسانی و بهره‌برداری از خطوط انتقال گاز، بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود. همچنین امروز اجرای ۵ میلیارد تومان طرح گازرسانی دیگر در شرکت ملی گاز ایران آغاز شد.

به گفته وزیر نفت، در طرح‌های امروز ۱۶ شهر و حدود ۲ هزار روستا به شبکه گاز سراسری متصل شدند.

وی تاکید کرد: در طرح‌هایی که امروز کلنگ آنها به زمین زده شد، کار اجرایی گازرسانی به ۹ شهر و ۱۹۰۰ روستا آغاز شد.

اوجی به بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های نفتی روز جمعه در خوزستان نیز اشاره کرد و گفت: در وزارت نفت برنامه داریم تا پروژه‌های نیمه‌کاره که ۱۰ تا ۱۵ سال نیمه کاره مانده‌اند را با حمایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سرانجام برسانیم و از همین رو اعتبارات خوبی برای این مناطق در بودجه کشور دیده شده است.

وی افزود: مرحله بعدی افتتاح طرح‌های گازرسانی کشور، تا ۲۲ بهمن ماه آماده و به بهره‌برداری خواهد رسید.پ

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ف ح IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۶
    جناب آقای اوجی وزیر محترم نفت ج.ا.ا چرا این طرح بنزینی که در کیش اجرا کردید در استان سیستان وبلوچستان و خراسان جنوبی که با مشکل مواجه هستید اجرا نمی کنید
  • سعید IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    الان شش ماهه از تحویل خودروی صفر من میگذره ولی هنوز کارت سوخت من ارسال نشده پیگیری کردم دیدم فقط من نیستم معلوم نیست برا چی اینقدر تاخیر افتادن
  • محمد IR ۰۲:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    این طرح هم مثل طرح قاچاق آرد برای محدود کردن و کنترل بیشتر مردم است.اونجا هم گفتن برای قاچاق آرد امام الان دارن رصد میکنن کی چندتا نون از کجا گرفته.دولت انقلابی در اجرای بزنامه های لیبرالی انقلابی عمل میکند
  • نهیم IR ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    والا از ی طرف که نگاه میکنی حق با دولته وازطرف دیگه به مردم سیستان وبلوچستان نگاه میکنی چون شغلی ندارند مجبورند سوخت قاچاق کنند باز حقو به مروم میدم چون واقعا هیچ شغلی تو این استان وجود ندارد من خودم ۳ماهه تمام بنزین از دست فروشا تهیه میکردم چون صف بنزین تو زاهدان خیلی شلوغ بود
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    جناب وزیر کنترل مصرف لزوما نباید از کیسه ملت رخ دهد زیرا کمتر از 60 لیتر در ماه که اصلا معنا ندارد کما اینکه خود 60 لیتر هم کم هست اگر واقعا قصدی بر کاهش مصرف هست بر استاندارد و کم مصرف سازی وسایل نقلیه و یا برقی و هیبریدی کردن تاکید بفرمایید و سرمایه گذاری کنید و یا در دولت محترم اجازه واردات خودرو
  • احمد IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۰۷
    من خودم تو سیستان بلوچستان هستم و دیدم از پمپ که ماشین در میاد دم پمپ بنزینو می فروشه.کم کردن سهمیه باعث شده کسایی مثه من که بنزین نمی فروشن کلی تو صف بنزین و پشت سر بنزین فروشا وقتمون هدر نره و صف بنزین خلوت تر باشه

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها