۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
هدف شاخص بورس با نگاهی به مسیر دلار

محمدرضا بیک‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با برنامه بورسان به بررسی هدف شاخص بورس در مقایسه با قیمت دلار بازار آزاد پرداخت.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری توانست با یک افزایش ۰.۸۲ درصدی همراه شود و خود را به محدوده ۲.۵۳۵ میلیون واحدی برساند. در سمت مقابل شاخص هم‌وزن بار دیگر توانست عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد و با یک جهش ۱.۷ درصدی مواجه شود که عمده دلیل آن نیز به تقاضای خوب دو گروه بانکی و خودرویی ارتباط داشت. ارزش معاملات خرد سهام نیز در بازار امروز با ثبت عدد ۲۵۲۱۳ میلیارد تومانی در سطوح خوب روزهای اخیر خود ایستاد و رکورد ۲۹ ماهه خود را جابجا کرد. از سمت دیگر شاهد ورود پول ۲۲۱۷ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی به چرخه سهام بودیم.

در بخش اول برنامه امروز همراه با محمدرضا بیک‌زاده، کارشناس بازار سرمایه، به بررسی معاملات بورس امروز و چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. بیک‌زاده در ابتدای سخنان خود به پتانسیل بورس برای ادامه روند صعودی اشاره کرد و اعتقاد داشت که بازار سهام همچنان با اهداف خود فاصله دارد. او اعتقاد داشت که اگر مبدا مقایسه بورس با دلار را تیر ۹۹ در نظر بگیریم و شاخص بورس را در آن تاریخ به دلیل حباب‌زدایی حوالی یک میلیون واحد مدنظر داشته باشیم، از آن زمان تاکنون نر دلار در بازار آزاد سه برابر شده است بنابراین شاخص کل بورس می‌تواند به راحتی به بیش از ۳ میلیون واحد نیز برسد. بیک‌زاده در رابطه با پشتوانه بنیادی بورس تهران عنوان کرد که اگر در این روند صعودی، نسبت قیمت به درآمد (P/E) سهام اصلی بازار به حوالی ۱۰ واحد نیز برسد، با برگزاری مجامع و تقسیم سود، این نسبت می‌تواند تا محدوده ۵ واحد نیز کاهش یابد که به جذابیت دوباره بازار منجر خواهد شد. او افزود که بسیاری از شرکت‌های حاضر در بورس تهران چشم‌انداز بنیادی خوبی نیز دارند و انتظار می‌رود که سودآوری قابل قبولی را در ادامه برای آن‌ها شاهد باشیم. بیک‌زاده در رابطه با نگرانی بابت تهدیدهای سیاستگذاری و اقتصادی در بازار سهام عنوان کرد که اقتصاد دستوری پایدار نخواهد بود و نظریه ساده «عرضه و تقاضا» در نهایت مسیر اقتصاد را مشخص خواهد کرد. او با اشاره به برخی از مصادیق رخ داده در این موضوع اعتقاد داشت که قطعا بسیاری از شرکت‌ها در نهایت خواهند توانست مجوز افزایش نرخ برای محصولاتشان دریافت کنند و بورس تهران نیز تحت تاثیر سیاست‌های کنترلی قرار نخواهد گرفت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
    آقای بیگ زاده چرا میخند؟؟؟

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار