۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۸
سرانجام سهم‌های بورس که ماه‌ها متوقف بودند

ولی‌الله جعفری، مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه بورسان به برخی از ابهامات سهامداران پاسخ داد.

فردای اقتصاد: بورس امروز همانطور که پیش بینی می‌شد، توانست روز متعادل و مثبتی را سپری کند و روند معاملاتی متفاوتی را در گروه‌های مختلف پشت سر بگذارد. نگاهی به معاملات بازار سهام از ابتدای اردیبهشت ماه به خوبی نشان می‌دهد که گویا دیگر خبری از صعودهای دسته جمعی نیست و بعضا شاهد چرخش پول در بین صنایع و افزایش اقبال در برخی گروه‌ها به دلایل مشخصی هستیم. شاخص کل بورس طی معاملات روز جاری توانست با یک افزایش ۰.۸۲ درصدی همراه شود و خود را به محدوده ۲.۵۳۵ میلیون واحدی برساند. در سمت مقابل شاخص هم‌وزن بار دیگر توانست عملکرد بهتری را از خود به نمایش بگذارد و با یک جهش ۱.۷ درصدی مواجه شود که عمده دلیل آن نیز به تقاضای خوب دو گروه بانکی و خودرویی ارتباط داشت. ارزش معاملات خرد سهام نیز در بازار امروز با ثبت عدد ۲۵۲۱۳ میلیارد تومانی در سطوح خوب روزهای اخیر خود ایستاد و رکورد ۲۹ ماهه خود را جابجا کرد. از سمت دیگر شاهد ورود پول ۲۲۱۷ میلیارد تومانی از سمت کدهای حقیقی به چرخه سهام بودیم.

ولی‌الله جعفری، مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در برنامه بورسان به بررسی برخی از ابهامات موجود از سمت سهامداران پرداخت. جعفری در ابتدای صحبت‌های خود توضیحات کاملی را در رابطه با دلایل بسته شدن نمادها در تابلوهای بورس، فرابورس و بازار پایه بیان داشت و عنوان کرد که اکثر بازگشایی‌های بیش از یک هفته‌ای در بازار سهام، صرفا در تابلوهای زرد و نارنجی و قرمز بازار پایه رخ می‌دهد که این اتفاق نیز در سه بخش دسته‌بندی می‌شوند. جعفری در بخشی از این گفتگو به دلایل تعلیق ۲۰ ماهه نماد بانک آینده پرداخت و عنوان کرد که این بانک از سال ۹۶ تاکنون مجامع سالیانه خود را برگزار نکرده و صورت‌های مالی شفافی را نیز ارائه نداده است. او افزود که سازمان بورس در این میان وظیفه دارد توازنی را بین شفافیت ناشران و نقدشوندگی ایجاد کند تا بتواند در کنار بحث نقدشوندگی بازار، مانع از ایجاد تخلفات نیز شود و تمامی این مسائل به صورت دستورالعامل‌های موجود اتفاق می‌افتد. جعفری در ادامه به بررسی موضوع لغو پذیرش شدن سهام شرکت مارگارین با نماد «غمارگ» پرداخت و عنوان کرد که سال مالی این شرکت به انتهای خرداد ماه ۱۴۰۱ منتهی می‌شد اما این شرکت در موعد مقرر که تا انتهای مرداد سال گذشته بود، صورت‌های مالی خود را منتشر نکرد و به تذکرات سازمان نیز توجهی نداشت از این رو سازمان بورس طبق دستورالعمل‌های موجود این شرکت را لغو پذیرش کرد و این موضوع نیز به گونه‌ای نبوده که به صورت ناگهانی اتفاق بیفتد و بارها تذکرات مورد نیاز داده شده است. وی در ادامه به برنامه‌های سازمان برای عرضه اولیه‌های جدید پرداخت و افزود که روند عرضه شرکت‌های جدید در بازار سهام متوقف نشده و همچنان ادامه دارد اما دلیل طولانی شدن این موضوع اغلب به خود شرکت‌ها طی پروسه عرضه مرتبط می‌شود. او همچنین نام برخی از شرکت‌های حاضر در صف عرضه‌اولیه را نیز اعلام کرد. جعفری در رابطه با معافیت مالیاتی شرکت‌ها برای انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها عنوان کرد که بنگاه‌های اقتصادی همچنان معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارند و در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز معافیت مالیاتی برای افزایش سرمایه از محل سود انباشته گنجانده شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • راد IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    رشد بازار بورس اگر کمک به رشد توسعه اقتصادی،افزایش تولید،افزایش تولید ناخالص،افرایش صادرات نشه،یک بازار سفته بازی بیش نیست.با قیمت های دستوری تولید در حال از بین رفتنه و شرکت ها در حال انباشت زیان هستن.از طرفی کاهش حقوق کارگران و کارمندان و ناتوان شدن اونها،باعث میشه موج مهاجرت و تعدیل نیرو افزایش پ

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار