۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
دومین خروج پول سنگین تاریخ بورس/ شاخص کل ۹۵ واحد ریخت

شاخص کل بورس تهران امروز با سقوط ۳.۷۵ درصدی، سنگین‌ترین ریزش روزانه از آذر ۹۹ را ثبت کرد.

فردای اقتصاد: شاخص کل بورس تهران در دادوستدهای روز جاری با ریزش ۳.۷۵ درصدی مواجه شد که از آذرماه ۹۹ تاکنون تجربه نشده بود. همزمان شاخص هم‌وزن نیز ۳.۴۵ درصد افت کرد. در این روز سهامداران حقیقی خالص فروش ۴۷۰۰ میلیارد تومانی را رقم زدند تا دومین خروج پول سنگین تاریخ بورس به هفدهمین روز از اردیبهشت ۱۴۰۲ اختصاص پیدا کند. بزرگترین خالص فروش سهامداران خرد مربوط به ۳ شهریورماه سال ۹۹ است.

شناسایی سود پس از رشدها چندروزه، نگرانی که واکنش شاخص کل به مقاومت تکنیکالی ۲.۶ میلیون تومانی و البته سرایت این جو منفی به کل بازار به واسطه رفتارهای توده‌وار از جمله عواملی هستند که می‌توان برای افزایش عرضه‌ها در این روز عنوان کرد. جایی که ۸۸ درصد از نمادها در محدوده سرخ تابلو دادوستد می‌شوند و ۷۰ درصد از سهام نیز با صف فروشی به ارزش بیش از ۶ هزار میلیارد تومانی مواجه هستند.

ترس سهامداران از تکرار تجربه ۹۹

مدت زمان زیادی که رسیدن شاخص کل بورس تهران به قله تاریخی ثبت شده در مرداد ۹۹ نگشته است. تاریخی که پس از آن رکوردی ۲.۵ ساله در بازار سهام حاکم شد و قیمت برخی از سهم‌ها حتی بیش از ۷۰ درصد ریزش کرد. در آن تاریخ نیز بسیاری از سهامداران فکر نمی‌کردند که شاید حباب بورس به طور ناگهانی تخلیه شود و برای جبران زیان‌ها ناچار باشند حدود سه سال منتظر بشینند آن هم در شرایطی که قیمت سایر دارایی‌ها رشدهای پرمقدار و سریعی را تجربه می‌کردند. حالا نیز سهامداران نگران تکرار همان تجربه سسال ۹۹ هستند و با هر فت قیمت و تشدید عرضه‌ای به صورت دسته‌جمعی راهی صف‌های فروش در تمامی صنایع و سهم‌ها بدون توجه به شرایط بنیادی بازار می‌شوند.

چقدر نگران ریزش بازار باشیم؟

بسیاری ریزش سنگین امروز شاخص‌های بورسی را به عنوان نقطه پایان رشد سهام و شروع روند نزولی دیگری عنوان کردند. این در حالی است که بدون توجه به متغیرهای بنیادی نمی‌توان چنین نتیجه‌ای گرفت. آن هم در شرایطی که پس از یک رالی صعودی و ثبت رشدهای بی وقفه، بازار به یک استراحت و توقف نیز نیاز دارد. در دو ماه اخیر شاخص کل بورس رشد بیش از ۴۰ درصدی را تجربه کرد و نماگر هم‌وزن حتی حدود ۶۵ درصد افزایش ارتفاع داد. ضمن آنکه ورود پول ۲۰ همتی به جریان دادوستد سهام را شاهد بودیم. با این حال الگوی رفتار گله‌ای، این استراحت‌ها را به ریزشی شدید با تسری به همه صنایع تبدیل می‌کند که همین موضوع نیز موجب ترس سهامداران از پایان روند صعودی قیمت‌ها می‌شود. بهترین استراتژی در چنین شرایطی، به نظر بهینه‌سازی پرتفو و خرید سهام پرپتانسیل‌تر باشد. ضمن آنکه سرمایه‌گذاری غیرمستقیم آن هم پس از تجربه سال ۹۹ برای سرمایه‌گذارانی که از دانش کافی برای دادوستد مستقیم سهام برخوردار نیستند، می‌تواند بهترین استراتژی برای کسب سود از بازار سرمایه باشد. 

خلاصه معاملات بازار سهام (یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲)

در همین رابطه بخوانید: پیش‌ بینی بورس فردا ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • رضا IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    کم نگرانی داریم که بورس هم قوز بالا قوز شده.
  • شاهین IR ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    خوب تورپهن شده جمع میشود تا یکماه دیگه ریزش تا یک ملیون واحد
  • حمید IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۷
    چرا ادرس غلط میدید. ریزش بخاطر تهدید اروپا مبنی بر بازگرداندن تحریم های سازمان ملل بوده
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    اینکه طلا و ماشین نباید ارزان بشه تازه خودرو چند فایده دارد سوخت کشور کاهش یافته ترافیک وکشتار کمتر میشد هالودگی هوا کمتر میشه واز سود آن وطلا خوراکی ارزان کنید

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار