۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۶
میم کوین‌هایی که دردسرساز شدند

بعد از راه‌اندازی اردینالز، میم‌کوین‌های زیادی بر روی شبکه بیت کوین راه اندازی شدند که تراکنش‌ها شبکه را به شدت افزایش داده و بعضا باعث مشکلاتی شدند.

فردای اقتصاد: در اوایل سال میلادی جدید بود که پا گذاشتن NFTها به بلاکچین بیت کوین با پروتکل اردینالز (Ordinals)، سروصدای زیادی به پا کرد و موضوع بحث داغی میان بیت‌کوینرها شد. در ژانویه ۲۰۲۳، یکی از توسعه‌دهندگان بیت‌کوین به نام کیسی رودارمور (Casey Rodarmor) پروتکلی را با نام اردینالز (Ordinals) راه‌اندازی کرد که اجازه می‌داد مصنوعات دیجیتال (از جمله NFTها و پیام‌های متنی) در شبکه اصلی بیت کوین عرضه شوند. در این راستا میم‌کوین‌های زیادی بر روی شبکه بیت کوین راه اندازی شدند که تراکنش‌ها شبکه را به شدت افزایش داده و بعضا باعث مشکلاتی از جمله افزایش کارمزدها، شلوغی شبکه و ... شدند به طوری که صرافی بایننس مجبور به توقف نقل و انتقالات برای چند ساعت در روز گذشته شد.

چرا اردینالز اهمیت دارد؟

عرضه پروتکلی مانند اردینالز با به‌روزرسانی مهم تپ روت (Taproot) در شبکه بیت کوین ممکن شده است. این به‌روزرسانی که در نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۰) با هدف بهبود حریم خصوصی و کارایی شبکه انجام شد، فرصت‌های زیادی را برای ساخت برنامه‌های بومی بیت کوین در اختیار توسعه‌دهندگان قرار داده است. از جمله این فرصت‌ها، ایجاد امکان ثبت طیف خاصی از داده‌ها از جمله داده‌های تصویری و متنی در UTXOهای شبکه بیت کوین است. به این ترتیب می‌توان برای مثال NFTهایی ایجاد کرد که مبادله و معامله شوند. کاری که پروتکل اردینالز زمینه آن را فراهم می‌کند.

باید توجه داشت که برخلاف NFTها در شبکه اتریوم که تنها نشانگری از آنها در شبکه اصلی ثبت می‌شود و خود فایل jpeg در یک سرور ثالث قرار دارد، این نحوه از ثبت NFT در شبکه بیت کوین به سرور خارجی وابسته نیست و تمام اطلاعات NFT را در فضای بلاک شبکه بیت کوین ذخیره می‌کند.

پس از معرفی پروتکل اردینالز، نحوه استفاده از فضای بلاک در شبکه بیت کوین موضوع بحث موافقان و مخالفان این طرح شد. موافقان این اتفاق جدید معتقدند ورود NFTها به بلاکچین بیت کوین می‌تواند یک مورد استفاده مهم به این بلاکچین اضافه کند و افزایش کارمزد تراکنش می‌تواند در بلند مدت سودآوری استخراج بیت کوین را تضمین کند. برای مثال دن هلد (Dan Held) از توسعه‌دهندگان قدیمی و معتبر بیت کوین در مورد اردینالز این توییت را منتشر کرد: اردینالز یعنی ورود NFT به شبکه بیت کوین. این اتفاق برای بیت کوین خوبه.

از سوی دیگر استدلال مخالفان این موضوع این است که پروتکل بیت کوین برای انجام بهینه یک کار خاص طراحی شده است و این کار، عمل کردن به عنوان «پول با پشتوانه» است. بنابراین عرضه NFTها فضای ارزشمند بلاک‌های شبکه بیت کوین را صرف یک کار انحرافی و (از نظر آن‌ها) کم ارزش می‌کند. فضایی که مورد نیاز بسیاری دیگر برای مقصودی حیاتی، یعنی انجام تراکنش‌های سانسورناپذیر در قالب «پول ایده‌آل» است.

بحث منتقدان بر سر این است که قرارگرفتن عکس‌های JPEG جزء ایده‌آل‌های وایت‌پیپر ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamoto) نیست. اما طرفداران اردینالز معتقدند ورود توکن‌های بی‌همتا به شبکه بیت کوین موجب پذیرش گسترده و در نهایت افزایش تراکنش‌های خرد و بدون نیاز به اعتماد به شخص ثالث، در سراسر دنیا می‌شود؛ این یعنی نزدیک‌شدن پروتکل Ordinals به هدف اصلی ساتوشی.

اوردینالز علاقه به بیت کوین را افزایش می‌دهد؟

اگر نگاهی به روند ورود اردینالز و عملکرد آن در همین زمان کوتاه چند ماهه بیاندازیم، به نظر می‌رسد که این پروتکل علاقه به بلاکچین بیت کوین را احیا کرده و به دنبال پیوستن کاربران بیشتر به شبکه، میانگین اندازه بلاک افزایش یافته است. اردینالز (Ordinals) به زبان ساده یک پروتکل جدید است که امکان ذخیره‌سازی توکن‌های بی‌همتا (NFT) را در بلاکچین بیت‌کوین فراهم می‌کند. اکنون نکته این است که NFTها ظرفیت بالایی برای ایجاد تقاضای بلاک دارند؛ جایی که روند پذیرش دارایی‌های دیجیتال به عنوان پول، صعودی است؛ بنابراین نمی‌شود این حقیقت را نادیده گرفت که احتمال دارد که توکن‌های NFT به روند صعودی بعدی بیت کوین کمک کنند.

به هر حال اردینالز از سایر پروژه‌های قبلی متفاوت است؛ زیرا دارایی‌هایی مانند تصاویر و حتی بازی‌های ویدیویی، بدون نیاز به ایجاد زنجیره جانبی (Sidechain) یا اضافه‌کردن توکن جدید، مستقیما روی ساتوشی‌های (کوچکترین واحد بیت کوین) بلاکچین بیت کوین نوشته می‌شوند.

این ساتوشی‌ها می‌توانند شامل داده‌های منحصربه‌فردی مانند فیلم و تصاویر باشند. این فرآیند «حکاکی داده» نام دارد و از این رو به آن «کتیبه» (Inscription) گفته می‌شود. در واقع تراکنش‌ها می‌توانند محتواهای NFTوار را در یک ساتوشی قراردهند و بعد از تکمیل انتقال، در امضای تراکنش ذخیره شوند. این فناوری به لطف به‌روزرسانی مهم تپ‌ روت (Taproot) امکان‌پذیر شده است. تپ روت یک ارتقای سافت فورک (Soft Fork) بیت کوین بود که در سال ۲۰۲۱ (۱۳۹۹) فعال شد و ویژگی‌هایی مانند افزایش حریم خصوصی و امکان ایجاد قراردادهای هوشمند بیشتر را برای شبکه بیت کوین به ارمغان آورد.

این موضوع سبب افزایش تراکنش‌ها در مدت کوتاهی بر روی شبکه بیت کوین شد.

محبوبیت میم کوین‌ها تراکنش بر روی شبکه بیت کوین را افزایش داد

یکی از دلایل افزایش تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین و بعد از راه اندازی اوردینالز میم کوین‌ها بودند. محبوبیت میم کوین‌ها در هفته‌های گذشته افزایش یافته است و حالا به نظر می‌رسد این ارزهای دیجیتال ظاهرا بی‌ارزش، به سراغ بلاکچین بیت کوین آمده‌اند. داده‌های آنچین نشان می‌دهد میم کوین‌های جدید به جای شبکه اتریوم، در حال استفاده از استاندارد BRC-۲۰ شبکه بیت کوین هستند.

به گزارش بی‌این‌کریپتو، ظاهرا هیجان پیرامون مینت میم کوین‌ها در شبکه بیت کوین و افزایش قابل توجه تراکنش‌های BRC-۲۰ در این بلاکچین باعث شده تا همزمان با افزایش تعداد تراکنش‌ها، کارمزدها در این شبکه به بالاترین سطح در دو سال اخیر برسد.

کارمزد روزانه صدور توکن‌های BRC-۲۰ به اوج جدیدی رسید

بر اساس داده‌های Dune Analytics، روز گذشته کارمزد روزانه صدور توکن‌های BRC-۲۰ در بلاکچین بیت کوین به رکورد ۲۴۷ واحد BTC رسیده و میزان کل کارمزدهای مربوط به پروتکل اوردینالز را به ۶۴۱ واحد BTC افزایش داده است. با توجه به نمودار زیر، روند افزایش کارمزدها از اواخر ماه آوریل، همزمان با اوج‌گیری تراکنش‌های روزانه بیت کوین به دلیل NFTهای اوردینالز صعودی شده است.

علاوه بر این، روز گذشته کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین با جهشی ۱۸ برابری نسبت به یک ماه قبل، از ۴۰۰ واحد بیت کوین عبور کرد.

درحال‌حاضر در شبکه بیت کوین تعداد زیادی توکن مبتنی بر استاندارد BRC-۲۰ مینت شده و ارزش بازار این توکن‌ها به ۸۳۶ میلیون دلار رسیده است. در مجموع، ۱۴٬۰۷۹ توکن BRC-۲۰ در شبکه بیت کوین وجود دارد که بسیاری از آنها میم کوین هستند.

اما چرا میم کوین‌ها به جای شبکه اتریوم به سراغ شبکه بیت کوین آمده‌اند؟ یکی از دلایل احتمالی افزایش تعداد میم کوین‌های مبتنی بر استاندارد BRC-۲۰ تعداد بالای میم کوین‌ها در شبکه اتریوم و ازدحام بالای این بلاکچین است. توکن PEPE یکی از میم کوین‌هایی است که اخیرا با رشد ۴۰ هزار درصدی خود به ازدحام شبکه اتریوم دامن زده است.

افزایش ازدحام در شبکه بیت کوین

صرافی بایننس روز گذشته به دنبال محبوبیت پروتکل اوردینالز و افزایش تراکنش‌های BRC-۲۰ دو بار برداشت بیت کوین را متوقف کرد؛ اتفاقی که از ازدحام بی‌سابقه شبکه بیت کوین حکایت می‌کند.

توکن‌های BRC-۲۰ دسته‌ای از توکن‌های قابل تعویض (Fungible) در بلاکچین بیت کوین هستند. اگرچه این استاندارد توکنی فعلا یک استاندارد آزمایشی است، داده‌های آنچین نشان می‌دهد تعداد بسیار زیادی از کاربران در حال استفاده از آن هستند.

استاندارد جدید BRC-۲۱ معرفی شد

در حالی که استاندارد BRC-۲۰ به وضوح فعالیت در شبکه بیت کوین را افزایش داده است، روز گذشته استاندارد جدیدی با نام BRC-۲۱ معرفی شد.

استاندارد BRC-۲۱ امکان انتقال توکن‌های مختلف بین شبکه بیت کوین و دیگر بلاکچین‌ها را فراهم می‌کند. در پروپوزال معرفی BRC-۲۱، این استاندارد تحت عنوان استانداردی برای «مینت استیبل کوین‌های غیرمتمرکز در شبکه لایتنینگ یا پروتکل‌های پرداختی مشابه» معرفی شده است

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار