۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
تفاوت نگاه به بورس در ایران و جهان

در برنامه بورسان همراه با امیرعلی موسی‌خانی، مشاور ارشد مالی و اقتصادی، به بررسی تفاوت نگاه به بورس در ایران و جهان پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان همراه با امیرعلی موسی‌خانی، مشاور ارشد مالی و اقتصادی، به بررسی تفاوت نگاه به بورس در ایران و جهان پرداختیم. موسی‌خانی در ابتدای صحبت‌های خود عنوان کرد که متاسفانه بورس در اقتصاد ایران، درون چارچوبی حبس شده و صرفا توسط عده‌ای خاص هدایت می‌شود. اقتصاد کشور، وضعیت گذشته و حال و چشم‌انداز آینده آن به شکلی نیست که بتوان به بازار سهام امیدی داشت. بورسی که به هدف تامین مالی شرکت‌ها تاسیس شده، اکنون به بازاری برای دریافت سودهای مقطعی و برطرف کردن عطش مالی عده‌ای خاص تبدیل شده است.

 وی در پاسخ به این سوال که نقش بنگاه‌های مالی در بورس تهران به عنوان ناشران اصلی به چه شکلی است، عنوان کرد که اگر به وضعیت مالی بسیاری از شرکت‌های بزرگ حاضر در بازار سرمایه نگاهی بیاندازیم، پیداست که درآمدهای غیرعملیاتی که عمدتا از محل خرید و فروش سهام شناسایی می‌شود، از درآمدهای عملیاتی بیشتر شده است و دپارتمان‌های مالی شرکت‌ها به شکل‌های مختلف درحال درآمدزایی از خرید و فروش سهام هستند و به نوعی سرمایه‌داری رفاقتی، جایگاه سرمایه‌داری رقابتی را به خود اختصاص داده و سرمایه شرکت‌ها به جای حرکت در چرخه تولید، به سرمایه‌گذاری‌هایی برای کسب سودهایی بدون ارزش افزوده هدایت می‌شود.

موسی‌خانی افزود که در دهه نود هیچگونه تحول مثبتی در اقتصاد کشور رخ نداد و ما شاهد رشد حقیقی اقتصاد نبودیم بلکه تنها به واسطه تورم، اعداد و آمارها رشد اسمی داشتند که ارزش چندانی ندارد. بنابراین بورس تهران مستحق چنین بازدهی نبوده و با چشم‌اندازی که از وضعیت اقتصاد کشور، خروج سنگین سرمایه و... وجود دارد، بعید است در نگاه بلندمدت، بازار سهام بتواند شرایط مناسبی را دنبال کند.

در همین رابطه بخوانید: بورس شبیه ۹۹ شد؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • م.خداجو IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۸
    باسلام و درود/ جناب مهندس موسی خانی واقعا درود به شرفتون که حرف حق زدی و واقعیت های بازار سرمایه را بیان کردید. ۵ درصد فعالان بازار از ۹۵ درصد سهامدار مظلوم ايرانی کسب سودهای نجومی می کنند. رئیس ، مدیران و ناظر هم نشستن وقت بازار سرمایه تمام بشه و بروند به منزل استراحت کنند و شاید هم به ملت ...

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار