۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۵
جزییات منوی اقتصادی همکاری با عمان

فعالان اقتصادی ایران و عمان امیدوارند با سرمایه‌گذاری مشترک و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی ایران و عمان، حجم روابط تجاری تا ۳ میلیارد دلار قابل افزایش است.

فردای اقتصاد: همایش تجاری ایران-عمان با حضور رئیس اتاق ایران، رئیس اتاق بازرگانی و صنعت عمان، رئیس اتاق مشترک عمان و ایران و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان و جمعی از فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد. غلامحسین شافعی رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ابتدای همایش تجاری ایران و عمان گفت: روند رو به رشد مبادلات تجاری ایران و عمان نشانگر چشم‌انداز مثبت در توسعه روابط اقتصادی دو کشور است. گزارش‌های آماری نشان می‌دهد حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل با افزایش ۴۱ درصد همراه بوده است. در این مدت، میزان صادرات کالاهای ایران به عمان ۵۱درصد و واردات ۲۹درصد رشد داشته است. ادامه این روند نشانگر آن است که هدف‌گذاری برای رسیدن به حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به سطح ۳ میلیارد دلار در بازه زمانی کوتاه‌مدت دور از دسترس نیست.

شافعی ادامه داد: هر چند به‌واسطه تبادل هیات‌های تجاری به‌صورت مستمر میان اتاق‌ها شناخت خوبی از ظرفیت اقتصادی دو کشور ایجادشده، اما برای پیشبرد بیشتر روابط اقتصادی فی‌مابین با تکیه بر اجرایی شدن برخی ظرفیت‌ها را عنوان می‌کنم.

وی تصریح کرد: در حوزه همکاری تجاری هر چند زمینه متعددی برای صادرات کالا از ایران به عمان و تأمین اقلام مورد نیاز از عمان قابل‌ذکر است، اما برای برنامه‌ریزی بلندمدت و پایدار روابط اقتصادی باید به سمت سرمایه‌گذاری مشترک در دو کشور حرکت کنیم. در این راستا باید پیگیر فراهم کردن کلیه تسهیلات و امکان لازم برای این امر از سوی دو دولت باشیم. لازم است اتاق‌های مشترک دو کشور به شناسایی پروژه‌های دارای مزیت نسبی و بررسی جزئیات برای عملیاتی شدن این موضع، برنامه‌ریزی لازم داشته باشد.

رئیس اتاق ایران برای صادرات مجدد کالای ایران از طریق عمان، گفت: در زمینه صادرات مجدد کالاهای ایرانی از طریق عمان و واردات کالا از عمان آمارها رشد را نشان می‌دهد ولی توسعه همکاری بندری و مناطق آزاد دو کشور صحار و چابهار همچنان به‌عنوان زیرساخت لازم برای توسعه فعالیت بخش خصوصی مورد توجه جدی است. بهتر است اقدامات تکمیلی و زیربنایی در دو کشور صورت پذیرد. شافعی ادامه داد: در حوزه معادن، فناوری دانش‌بنیان، آی.تی، آی.سی.تی شرکت‌های ایرانی دستاوردهای ارزشمندی کسب کرده‌اند که می‌تواند مورد توجه جدی قرار گیرد.

رئیس اتاق ایران ادامه داد: قطعا افزایش تبادل هیات تجاری تخصصی و سرمایه‌گذاری میان دو کشور منجر به توسعه روابط تجاری می‌شود و این نیاز حمایت و پشتیباتی مسئولان دولتی است تا موانع احتمالی رفع شود.

وی به موضوع گردشگری سلامت اشاره کرد که یکی از زمینه‌های عمیق همکاری است. بخش خصوصی ایران آماده همکاری و ارائه خدمات به گردشگران سلامت عمان است. همچنین در حوزه انرژی، ساخت و احداث نیروگاه‌های بادی و آبی و تأسیسات کشاورزی امکان استفاده از توانمندی شرکت‌های ایرانی در این بخش‌ها وجود دارد.

شافعی تاکید کرد: با توجه به ارتباط مردمی کم‌نظیر ایران و عمان، امکان جهش‌هایی با سرعت ‌بالا در مبادلات تجاری وجود دارد و امیدوارم این سفر و حضور رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان سرفصل جدیدی از مناسبات تجاری میان دو کشور را فراهم کند.

بعد از آن فیصل عبدالله، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان گفت: بخش خصوصی و عمومی عمان توجه زیادی به تجارت و همکاری با تجار ایرانی دارند. روابط همه‌جانبه دو کشور عمیق و فرصت سرمایه‌گذاری فراهم است. ما می‌خواهیم از طریق این همایش اهداف خود را که افزایش تجربه همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک است، مطرح کنیم.

وی ادامه داد: هر دو کشور دارای امکانات و پروژه‌های اقتصادی زیادی هستند که این‌ها می‌توانند زمینه همکاری مشترک باشد. ما قصد داریم روابط تجاری خود را با ایران افزایش دهیم و این یکی از هدف‌های سند چشم‌انداز ۲۰۲۴ عمان است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع عمان ادامه داد: از طرف بخش خصوصی عمان اعلام می‌کنیم ما آماده ارائه همکاری در پروژه‌های مشترک هستیم تا تمام فرصت سرمایه‌گذاری در اختیار تجار ایرانی قرار گیرد.

بعد از آن جمال رازقی جهرمی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عمان گفت: در سال گذشته حجم مبادلات تجاری دو کشور از رشد قابل‌توجهی برخوردار بود، به‌گونه‌ای که به بالاترین سطح در تاریخ روابط ایران و عمان رسید. در سال گذشته و به پشتوانه حمایت جدی دو کشور، سازمان توسعه تجارت، اتاق ایران و اتاق بازرگانی عمان و اتاق‌های مشترک بازرگانی دو کشور، حجم مبادلات تجاری ایران و عمان از ۲۲۱ میلیون دلار در ۲۰۱۳ به ۱.۲ میلیارد دلار در ۲۰۲۲ رسید.

رازقی ادامه داد: حجم مبادلات تجاری دو کشور با رشد ۴۱ درصد در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل به رکورد بی‌سابقه‌ای دست‌یافته است. حجم مبادلات دو کشور از طریق شناسایی پتانسیل تولیدی و تجاری دو کشور افزایش می‌یابد؛ تبادل هیات تجاری و حضور در نمایشگاه‌های تجاری کمک‌کننده است.

رئیس اتاق مشترک ایران و عمان گفت: یکی از محورهای تفاهم‌نامه اتاق بازرگانی عمان و اتاق مشترک ایران و عمان، تبادل هیات‌های تخصصی تجاری و حضور در نمایشگاه‌هاست تا حضور فعالان اقتصادی دو کشور به شناسایی فرصت‌های اقتصادی کمک کند.

وی تاکید کرد: عمان و ایران در بسیار از زمینه‌ها فرصت‌های اقتصادی دارند؛ البته فعالان اقتصادی اطلاعات کافی نسبت به این ظرفیت‌ها را ندارند. برای همین باید واحدهای تولیدی عمان به‌صورت فعال‌تری در نمایشگاه تجاری ایران حضور یافته و تولیدات خود را به ایرانی‌ها معرفی کنند.

رازقی به زمینه‌هایی همکاری چون شرکت‌های دانش‌بنیان، آی‌تی و آی‌سی‌تی و گردشگری سلامت، صنایع غذایی، محصولات پتروشیمی، ماشین‌آلات و غیره اشاره کرد و گفت که در آینده نزدیک منتظر هیات تخصصی توسط اتاق بازرگانی عمان هستیم. ما می‌توانیم در پارک فناوری ایران و عمان حضور داشته باشیم تا شرکت‌های خوشنام ایرانی از این مسیر خدمات خود را از طریق عمان به کشورهای مختلف صادر کند.

وی به صادرات مجدد ایرانی از عمان اشاره کرد و گفت در این صورت بخشی از تولیدات ایرانی از بازار عمان به سایر کشورها صادرات می‌شود. از طرفی برای گسترش مبادلات تجاری میان دو کشور باید موانع و مشکلات تبادل بانکی حل شود.

وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی شیراز با همکاری اتاق ایران و عمان در حال ایجاد نظام جامع سلامت گردشگری است تا در آن از آژانس‌های خوشنام بخش خصوصی استفاده شود. هدف اصلی ارائه خدمات باکیفیت به گردشگران عمانی است.

 در ادامه سید محمد عبدالحسین باقر سلیمان، رئیس اتاق مشترک عمان و ایران هم گفت: برگزاری این همایش‌ها نشان‌دهنده رشد فزاینده روابط همه‌جانبه میان دو کشور است. هدف اصلی این است که رشد و تعامل بخش مختلف اقتصادی بین دو کشور بیشتر و پایدارتر شود و باید دو کشور برای حل مشکلات روابط تجاری تلاش کند. وی ادامه داد: تبادل تجاری میان دو کشور مشکلاتی داشت که ما سعی کرده‌ایم در این مدت بخشی از این موانع مانند افتتاح حساب بانکی برای تجاری ایران رفع شود و برای حل بقیه مشکلات هم اراده لازم وجود دارد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار