۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
سیاست ارزی نیازمند جراحی اساسی است

روح‌الله ایزدخواه: باید سیاست ارزی به نفع تولیدکننده بازنگری شود.

فردای اقتصاد: روح‌الله ایزدخواه نماینده مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص آسیب شناسی ساز و کار تامین و تخصیص نیازهای ارزی در حوزه واردات مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی کشور گفت: سیاست ارزی نیازمند جراحی اساسی است.

به گفته وی مهمتر از موضوع ارز ترجیحی خود سیاست‌های ارزی است چون این وضعیت به نفع تولیدکننده واقعی نیست و مردم و مصرف‌کنندگان از تورم حاصل از نوسانات ارزی متضرر می‌شوند.

ایزدخواه تاکید کرد: هیچ گاه نرخ‌درمانی اقتصاد را سامان نمی دهد و اقتصاد با بالا و پایین کردن نرخ‌ها مدیریت نمی‌شود؛ ستون فقرات اقتصاد، تولید است و باید سیاست ارزی تابع تولید و سیاست بازرگانی تابع تولید باشد که این وضعیت در کشور ما برعکس است. تولیدکننده همواره از سیاست‌های ارزی و تجاری متضرر می‌شود.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره توجه به تولید افزود: در ۳۰ سال گذشته همواره نرخ‌ درمانی شده و نرخ پایین را به سمت نرخ بالا افزایش داده و نرخ بالا را نیز به بازار ۳ درصدی سپردیم و به آن بازار غیررسمی گفتیم و به این بازار غیررسمی اجازه دادیم. به نرخ پایین هم می‌گوییم نرخ ارز ترجیحی و خیال خودمان را راحت می‌کنیم. اگر اینگونه است ما به نرخ بازار غیررسمی می گوییم نرخ بازار تحمیلی چون پازل جنگ تحمیلی اقتصادی را تکمیل می‌کند.

ایزدخواه افزود: از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ بیش از ۱۴۰ بخشنامه در بانک مرکزی و کمیته‌های مربوطه برای رفع تعهد ارزی تولیدکنندگان و صادرکنندگان صادر شده است. آیا نام این نابسامانی در سیاست ارزی نیست؟ وضعیت به گونه ای است که معاون وقت وزیر می گوید تعداد بالای بخشنامه‌ها گیج‌کننده است و تقریبا هفته‌ای یک بخشنامه صادر می‌شود؛ در بروکراسی به هم ریخته تولیدکننده متضرر می‌شود. چرا فکر می‌کنیم همیشه تولیدکننده مجرم و متخلف است و بانک و گمرک هیچ نقشی ندارند.‌ 

وی در پایان گفت: یک پرونده سنگین رفع تعهد ارزی را در دو سال اخیر با معاونین بانک مرکزی پیگیری می‌کنم و هنوز زورمان نرسیده است که تولیدکننده‌ای که ۳ سال تجهیزاتش در گمرک خاک می‌خورد را نجات دهیم چرا که یک طرف پرونده بانک خصوصی پاسارگاد است؛ تولیدکننده‌ای امروز نیازمند جهش و رشد تولید است لذا باید سیاست ارزی به نفع تولیدکننده بازنگری شود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار