۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۸
رفراندوم چند درصد قانون اساسی ازبکستان را تغییر داد

نوری رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان:۶۲ درصد قانون اساسی ازبکستان دچار تغییر شد. رئیس‌جمهوری ازبکستان اواخر خرداد به ایران می‌آید.

 فردای‌اقتصاد: غلامرضا نوری‌ قزلجه، رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان با اشاره به سفر اخیر رئیس مجلس ازبکستان به ایران گفت: قرار شد سطح همکاری‌های پارلمانی دو کشور به خصوص در موضوع انتقال تجارب قانونگذاری در ایران افزایش پیدا کند.

 نوری  با اشاره به سفر رئیس مجلس ازبکستان به ایران گفت: سطح همکاری‌های ایران و ازبکستان بالا رفته است؛ در اجلاس سمرقند، ایران به عضویت رسمی شانگهای درآمد که ازبکستان کمک بسیار زیادی کرد.

وی افزود: در آن سفر موافقتنامه‌های زیادی بین دو دولت ایران و ازبکستان مبادله شد که مراحل قانونی آن در مجلس طی شده است. سفر رئیس مجلس ازبکستان به دعوت آقای قالیباف و به دنبال سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به ازبکستان انجام شد.

این نماینده مجلس ادامه داد: طرف‌های ازبکستانی خیلی علاقمند هستند از تجارب ۱۱۷ ساله قانونگذاری در ایران استفاده کنند. لذا قرار شد همکاری‌های پارلمانی در سطوح مختلف به خصوص موضوع انتقال تجارب انجام شود.

رئیس مجلس ازبکستان در سفر به ایران دیداری با رئیس‌جمهوری هم داشتند. همچنین به دو استان اصفهان و خراسان رضوی سفر کرد و دیدارهایی با استانداران صورت گرفت و توافقاتی هم انجام شد.

نوری توضیح داد: طرف ازبکستانی برای همکاری بیشتر و نزدیکتر با استان‌ها به خصوص در حوزه گردشگری علاقمند بوده و علاقمندی برای همکاری با اصفهان دارد تا تبادل راهنمایان گردشگری برای معرفی آثار دو کشور صورت گیرد. ازبکستان از آثار تاریخی و غنی برخوردار است که علاقه دارند در مرمت آثارشان از هنرمندان ایرانی استفاده شود.

نوری با اشاره به سفر هیات پارلمانی ازبکستان به مشهد، گفت: در این سفر علاوه بر زیارت حرم امام رضا از چند واحد تولیدی دانش‌بنیان و پارک علم و فناوری بازدید شد.

رئیس‌جمهوری ازبکستان اواخر خرداد به ایران سفر می‌کند

رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ازبکستان با بیان اینکه رئیس‌جمهوری ازبکستان اواخر خرداد سفری به کشورمان دارد، افزود: قطعا در آنجا توافقات قبلی پیگیری شده و احتمالا توافقات جدیدی صورت می‌گیرد؛ سطح همکاری‌های دو کشور بالا رفته و ازبکستانی‌ها به همکاری با جمهوری اسلامی علاقمند هستند. اینکه سفر به این کشور صورت گیرد و ان‌شالله زیرساخت‌های لازم برای مسافرت تسهیل شود.

نوری در ادامه با اشاره به حضورش به عنوان ناظر بین‌المللی در رفراندوم اصلاح قانون اساسی ازبکستان گفت: در سال‌های اخیر روابط ما با کشور ازبکستان وارد فصل جدیدی شده است و ارتباطات و مراودات رو به توسعه است که در این راستا گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور نقش فعالی را ایفا کرده‌اند.

وی افزود: دعوتنامه‌ای برای نظارت بر رفراندوم بازنگری قانون اساسی ازبکستان برای مجلس ارسال شد که بنده به عنوان گروه ناظران حضور پیدا کردم. پیش از این هم به عنوان ناظر در انتخابات ریاست جمهوری ازبکستان بودم؛ نحوه رای گیری در رفراندوم بازنگری در قانون اساسی با انتخابات ریاست جمهوری یکی بود.

مردم ازبکستان به رفراندوم بازنگری در قانون اساسی رای دادند

۸۴.۵ درصد از مردم ازبکستان در رفراندوم شرکت داشته و از این تعداد ۹۲ درصد آنها پاسخ «آری» به اصلاحات در قانون اساسی دادند که این اصلاحات از دو سال قبل با پیشنهاد رئیس‌جمهوری و مجلس قانون‌گذاری انجام شده بود و در کمیته‌ای متشکل از مجالس سنا و قانونگذاری و صاحبنظران غیر دولتی مورد بررسی قرار گرفت که در نهایت در ۳۰ آوریل این پیشنهاد به رای مردم ازبکستان گذاشته شد.

این نماینده مجلس گفت: با رای مثبت به رفراندوم ۶۲ درصد قانون اساسی ازبکستان دچار تغییر شد و مواد آن از ۲۸ ماده به ۱۵۵ ماده رسید و ۲۷۵ بند به ۴۳۴ بند افزایش پیدا کرد در قانون اساسی اصلاح شده رسما نوع حکومت سکولار اعلام شد. اعدام در کشورشان لغو شد و تعهدات حقوق بشری بین‌المللی ملاک قرار گرفت. همچنین فضایی برای آزادی و فعالیت بیشتر احزاب فراهم شد و شوراها هم مستقل شدند.

وی افزود: مدت ریاست جمهوری از پنج سال به هفت سال افزایش پیدا کرد که این شامل روسای مجالس و نیروهای دولتی می‌شود.

وی یکی از نکات مثبت برگزاری رفراندوم و انتخابات در ازبکستان را انجام آن توسط مردم خواند و گفت: شرایط ثبت نام آسان بود. اینکه احزاب معرفی کرده و فرد تابعیت ازبکستانی داشته و محکومیت کیفری نداشته باشد و بعد همه چیز به احزاب واگذار شد، شرایط برای ورود به انتخابات راحت‌تر بود و رای مردم اهمیت داشت. روندی که ما در طرح اصلاح انتخابات مجلس ایران مشاهده نمی‌کنیم.

وی با بیان اینکه ثبت نام در انتخابات ازبکستان الکترونیکی است، گفت: برگ رای فیزیکی است.

نوری درباره اینکه آیا از ازبکستانی‌ها برای حضور در انتخابات مجلس ایران دعوت شده است، گفت: ما چنین روالی را در انتخابات ایران نداریم. در ازبکستان از کشورهای همسایه، اتحادیه اروپا و سازمان‌های بین‌المللی برای نظارت دعوت شده بود.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار