۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۰۵
مسیر درست سیاست‌گذاری در بازار سرمایه

امیر تقی‌خان تجریشی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه بورسان به بررسی روش‌های بهینه سیاست‌گذاری در بازار سرمایه پرداخت.

فردای اقتصاد: امیر تقی‌خان تجریشی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه بورسان سه‌شنبه به بررسی روند درست سیاست‌گذاری درست در بازار سرمایه پرداخت. وی در پاسخ به این سوال که رویکرد درست سیاست‌گذار در شرایط هیجانی چیست؟ عنوان کرد: دو رویکرد را می‌توان در این شرایط بررسی کرد؛ رویکرد اول  اقدامات سیاست‌گذار در شرایط هیجانی و مقطعی بازار و دومی تغییر زیرساخت‌ها و توجه به  مشکلات ریشه‌ای بازار سرمایه است. نکته مهم بازگشت بازار سرمایه به جایگاه اصلی خود است. این در حالی است که این روزها شاهد جاماندگی قابل توجه بورس نسبت به بازارهای مسکن و طلا هستیم.

وی ادامه داد. لازم است مقیاس بازار سرمایه بزرگ شود؛ اما در مسیر تحقق این موضوع موانعی وجود دارد. شرکت‌های بورسی به دلیل قانون تجارت با طولانی شدن روند افزایش سرمایه‌ روبرو هستند و همچنین علی رغم شعارهای داده شده برای ترویج فرهنگ سرمایه‌گذاری غیرمستقیم اما همچنان موانع زیادی برای توسعه آن وجود دارد. با حرکت در جهت بهبود این موارد ست که از هیجانات بورس در روزهای منفی کاسته خواهد شد و مدیریت بحران کاراتری را در بازار سرمایه شاهد خواهیم بود. در کنار آن تسهیل پذیرش شرکت‌ها و فرآیند تشکیل صندوق‌ها در بازار سرمایه و همچنین اصلاح برخی ریزساختارهای بازار نظیر دامنه نوسان و حجم مبنا نیز می‌تواند موثر باشد.

تجریشی در رابطه با نقش ابزارهای جدید در کنترل هیجانات گفت: در یک سال اخیر شاهد هستیم که بازار مشتقات بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. با توسعه این بازار می‌توان از ورود مستقیم افراد غیرحرفه‌ای به بورس تا حدودی جلوگیری کرد. ضمن آنکه با رشد این بازار شاهد ورود الگوریتم‌ها خواهیم بود که همگی پتانسیل بزرگتر شدن بازار سهام نسبت به بازارهای رقیب مانند طلا و ارز را افزایش خواهند داد. همچنین باید به این نکته توجه داشت که فرهنگ سرمایه‌گذاری در بورس تهران نیز در میان عموم مردم به وجود آمده و با توسعه ابزارهای این بازار و افزایش مقیاس آن می‌توان سرمایه‌های بیشتری را به بازار سهام جذب کرد.

این کارشناس در ادامه به ارزیابی رفتار ارکان بازار سرمایه پرداخت و عنوان کرد: نباید اظهارنظری در رابطه با ارزندگی بازار یا دخالتی در جهت مثبت یا منفی شدن شاخص‌های بورس از سوی ارکان بازار انجام شود. باید تمرکز ارکان بر اهداف و وظایفی که بر اساس قانون برای آن‌ها تعریف شده یعنی افزایش کارایی و شفافیت در شرکت‌ها باشد و امکان دسترسی به اطلاعات شفاف توسط آن‌ها را برای همگان ایجاد کنند. از دیگر مواردی که باید مورد توجه ارکان بازار قرار بگیرد این است که باید شرایط را برای قیمت‌گذاری مناسب در بورس فراهم کنند؛ اصلاح دامنه نوسان و حجم مبنا رکن‌های اصلی این موضوع هستند.

وی در انتها درس‌های ریزش سنگین اخیر بورس برای سیاست‌گذار را بررسی کرد و گفت: بزرگ شدن مقیاس بازار سهام راهکار اصلی برای حفاظت بورس در مقابل هیجانات است و رسیدن به این امر نیز از مسیر توسعه ابزارها و روش‌های غیرمستقیم سرمایه‌گذاری در بورس، تسهیل شرایط برای افزایش سرمایه شرکت‌ها و اصلاح ریزساختارهای این بازار می‌گذرد. پیشبرد بخشی از راه‌حل‌ها در حوزه اختیارات سازمان بورس است و باید سازمان اقدامات مقتضی را انجام دهد. در بخشی که مربوط به مجلس و قانون تجارت است نیز باید پیگیری‌های لازم از سوی ارکان صورت پذیرد.

تجرشی تاکید کرد: باید بپذیریم بازار سرمایه با بانک متفاوت است. ریسک بیشتر است و افراد در سود و زیان شریک هستند. این بدان معناست که نمی‌توانیم  قیم‌مآبانه به کنترل بازار بپردازیم.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد فاموری IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۹
    ما کی میخواهیم از اشتباهات گذشته مان درس بگیریم؟؟

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار