۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۱
مافیا از جان قطعه‌سازان چه می‌خواهد؟

عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودروی کشور با بیان اینکه قطعه‌سازان نیاز دارند تا قیمت‌هایشان به‌روزرسانی شود، گفت: قطعه‌سازان همواره با معضلاتی همچون عدم تخصیص نرخ ارز، نقدینگی، تورم و غیره دست و پنجه نرم می‌کنند.

ایرنا- «سعید صبوری»، با بیان اینکه قطعه‌سازان به کار خود عرق دارند و خود را موظف به تولید می‌دانند تا خط تولید خودروسازان نخوابد، اظهار داشت: قطعه‌سازان نیاز دارند تا قیمت‌هایشان به‌روزرسانی شود و نقدینگی موردنیاز تولید را دریافت کنند؛ این در حالی است که قراردادهای سال گذشته بسیاری از قطعه‌سازان امسال اصلاح نشده است.

وی تصریح کرد:‌ قطعه سازان از این وضعیت ناراضی‌اند، اما به امید آینده و اینکه به کارشان عرق دارند و نمی‌خواهند خط تولید خودروسازان با خواب مواجه شود، به‌ناچار ادامه حیات می‌دهند؛ با این حال مشکلات قطعه‌سازان زیاد است و همواره با معضلاتی همچون عدم تخصیص نرخ ارز، نقدینگی، مشکلات گمرکی، تورم و غیره دست و پنجه نرم می‌کنند.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان همگن، صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد را مانعی بر سر راه تولید عنوان کرد و گفت: عملکرد انقباضی بانک‌ها و ندادن وام یا اعطای تسهیلات با سودهای بالای، برای تولید کمرشکن است.

صبوری با انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری و سرکوب قیمت‌ها در سال‌های گذشته، گفت: این مساله به تولید و تولیدکننده ضربات شدیدی وارد کرد، زیرا بالاجبار قیمت‌ها پایین نگه داشته می‌شد که پس از چند سال به اصطلاح شاهد «در رفتن فنر قیمت‌ها» و شرایطی که اکنون شاهد آن هستیم، شد.

وی تصریح کرد: هزاران واسطه مافیایی خارج از صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی وجود دارند که اجازه نمی‌دهند قیمت کارخانه‌ای خودروها افزایش یابد.

عضو هیات مدیره انجمن قطعه‌سازان همگن گفت: چطور وقتی دلار، سکه و طلا گران می‌شود، صدا از کسی در نمی‌آید، اما همین که قیمت کارخانه‌ای خودرو پس از چند سال افزایش می‌یابد برخی به‌اصطلاح گلوی خود را پاره می‌کنند و فریاد می‌زنند.

وی اضافه کرد: جالب است که اینها می‌گویند اگر به‌طور مثال خودروی ۱۵۰ میلیون تومانی پس از چند به ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یابد آثار تورمی دارد، اما اثر تورمی همین خودرو که در بازار قیمت میلیاردی دارد را نمی‌بینند!

صبوری بیان داشت: قیمت‌گذاری در بورس اتفاق خوبی بود که وزارت صمت آن را پیشنهاد کرد و تا چند وقت هم اجرایی شد؛ هم کشف قیمت خودرو انجام می‌شد، هم خودروسازان به‌تدریج از زیان خارج می‌شدند و هم پول‌ها به تولید می‌رسید، اما جلوی آن نیز گرفته شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها