۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
بازار بازنده در هفته سوم اردیبهشت که بود؟/ فعالان این بازار بیشتر زیان دیدند

بازارها معاملات هفتگی خود را منفی به پایان رساندند و بیشترین کاهش هفتگی در میان بازارهای داخلی از آن بورس شد.

فردای اقتصاد: بازارها در سومین هفته اردیبهشت ماه همگی با افت قیمت مواجه شدند تا هفته‌ای سرخ برای صاحبان دارایی در این هفته رقم خورد. در این میان دلار با ثبت افت ۱.۹ درصدی با کمترین میزان افت مواجه شد و شاخص کل بورس تهران با کاهش ارتفاع ۹.۴ درصدی، در میان بازارهای داخلی قعرنشین شد. در میان بازارهای بین‌المللی نیز قیمت هر بیت کوین ۱۰.۵ درصد ارزان‌تر شد.

افت هفتگی بورس پس از هشت هفته

بورس پس از آنکه روزهای سبزی را تجربه می‌کرد و خود را به نیمه بالایی کانال ۲.۵ میلیون واحدی نیز رسانده بود، ناگهان از روز یکشنبه با شتاب بالایی وارد مسیر نزولی شد و حتی روز سه‌شنبه با افت ۵.۱۵ درصدی شاخص کل، سومین ریزش سنگین این نماگر در تاریخ بازار سرمایه نیز تجربه کرد و در مقیاس هفته ۹.۴ درصد کاهش ارتفاع داد. برخی استراحت قیمت سهام پس از رشدهای پرشتاب سه ماه اخیر و افزایش ارتفاع بیش از ۶۰ درصدی نماگر اصلی بازار سهام را دلیل اصلی این روند نزولی عنوان کردند و برخی نیز دستکاری‌های ناظر را دلیل شکل‌گیری سومین سقوط تاریخی شاخص کل بورس تهران دانستند و از جلسه اخیر سازمان بورس با نهادهای مالی سخن گفته و شایعه فروش اجباری سهام را مطرح می‌کنند. به هر حال شاخص کل سهام پس از هشت هفته صعود متوالی، تن به افت داد تا اولین افت هفتگی سال ۱۴۰۲ نیز ثبت شود. البته این میزان کاهش هفتگی شاخص کل از مهرماه سال ۹۹ تا کنون نیز مشاهده نشده بود. (بیشترین ریزش هفتگی بورس از مهر ۹۹)

دو نیمه متفاوت بازار خودرو

در بازار خودرو دو نیمه متفاوت را شاهد بودیم. در نیمه اول هفته قیمت‌ خودروها در ادامه روندی که در هفته‌های گذشته در پیش گرفته بودند، اندکی ارزان‌تر شدند اما با آغاز ثبت نام برای شرکت در مرحله دوم طرح فروش خودرو در سامانه یکپارچه قیمت‌ها نیز مجددا افزایشی شدند. نبود خودروهای شرکت ایران‌خودرو در این مرحله و عرضه تعداد محدودی خودرو نسبت به مرحله قبلی را می‌توان یکی از عوامل بازگشت بازار به مدار صعودی شناخت. با این حال با توجه به افت قیمت خودروها در روزهای نخست هفته، رشد روزهای پایانی نتوانست آمار را به نفع خود تغییر دهد و در مجموع هفته سوم اردیبهشت ماه شاخص کل خودروی «فردای اقتصاد» کاهش ۴.۲ درصدی را ثبت کرد. (کدام خودروها در هفته سوم اردیبهشت بیشتر ارزان شدند؟)

سکه ارزان شد

در بازار طلا، قیمت هر قطعه سکه امامی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان ارزان شد. محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در خصوص این کاهش قیمت معتقد است: با دستورالعمل‌های جدید بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در خصوص ثبت معاملات طلا، سکه و ارز، دست افراد سوداگر از بازار کوتاه مانده و معاملات سکه، طلا و ارز جایگاه واقعی خود را پیدا می‌کند و افراد واقعی وارد معاملات شده‌اند، بنابراین بنظر می‌رسد که هفته پیش‌رو هم همین روند را داشته باشیم و بازار در جهت معاملات شفاف و واقعی طی مسیر کند. در بازار ارز نیز، دلار مجددا روندی کاهشی به خود گرفت و در آخرین روز کاری هفته نرخ ۵۳ هزار تومانی را ثبت کرد تا از یک کاهش هفتگی ۱.۹ درصدی خبر دهد.

کمترین سطح بیتکوین از میانه ماه مارس

در بازار ارزهای دیجیتال، ارزش کل کاهش ۹.۸ درصدی را تجربه کرد و هر بیت کوین نیز با افت ۱۰.۵ درصدی به میانه کانال ۲۶ هزار دلاری رسید. این اولین بار پس از ماه مارس است که بیت کوین زیر مرز ۲۷ هزار دلار معامله می‌شود. افزایش تورم به معنی تشدید سیاست‌های انقباضی و افزایش نرخ بهره است که می‌تواند به بحران بانکی موجود و رکود دامن بزند و کلیه بازارها را تحت تاثیر قرار دهد. جدیدترین آمارها از کاهش تورم سالانه آمریکا به ۴.۹ درصد خبر می‌دهد. این در حالی است که انتظارات برای تورم آوریل رقم ۵ درصد بود. این آمار می‌توانست به نفع قیمت ارزهای دیجیتال عمل کند و قیمت‌ها را افزایشی کند اما به نظر موانع تکنیکالی مانع از رشد قیمت ارزهای دیجیتال شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار