۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۴
نتایج اولیه: اردوغان پیشتاز است

با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، نتایج اولیه شمارش آرا از ۷۸ درصد صندوق‌ها حاکی از پیشتازی شکننده اردوغان است.

فردای اقتصاد: گزارش‌های رسیده از منابع خبری حاکی است که رای‌گیری در یکی از سرنوشت‌سازترین انتخابات تاریخ یکصد سال اخیر ترکیه لحظاتی پیش پایان یافت و نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام شده است.

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که شمارش آرا انتخابات در این کشور آغاز شده است. نتیجه این انتخابات ممکن است به حضور ۲۰ ساله رجب طیب اردوغان در رأس قدرت در ترکیه پایان دهد.

شبکه تلویزیونی خبری تی‌آرتی‌ورلد ترکیه در ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه (به‌وقت ایران)، به نقل از ستاد عالی انتخابات اعلام کرد که در دو ساعت اولیه شمارش آراء، ۱۹.۱ درصد از آرای ریاست‌جمهوری و ۴.۹ درصد از آرای انتخابات پارلمانی شمارش شد.

بر اساس گزارش این شبکه، رجب طیب اردوغان ۵۵.۵ درصد، کمال قلیچداراوغلو ۳۸.۶ درصد و سینان اوغان ۵.۴ درصد آرا را به خود اختصاص دادند ولی این شبکه تأکید کرد که این نتایج کاملا مقدماتی و سیال است.

براساس ارزیابی تی‌آرتی‌ورلد، احتمال می‌رود که۹۰ درصد از دارندگان حق رأی در داخل کشور پای صندوق‌ها حاضر شده‌ باشند.

نتایج یادشده مربوط به آرای شرق ترکیه است و هر چه بیشتر آرای استانبول لحاظ شود، احتمال تغییر نتایج به سود آقای قلیچداراوغلو بیشتر است.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی که همزمان برگزار شد، حزب «عدالت و توسعه» ۴۴ درصد و حزب «جمهوری‌خواه خلق» ۱۷ درصد از کرسی‌ها را کسب کرده‌اند. در مجموع ائتلاف حزبی حامی آقای اردوغان ۶۲.۱ درصد و ائتلاف رقیب ۲۵.۲ درصد آرا را از آن خود کرده است.

پیشتر نظرسنجی‌ها حاکی از این بود که کمال قلیچداراوغلو، رهبر ائتلافی از شش حزب اپوزیسیون، با اندکی اختلاف از رقیب اصلی خود، رجب طیب اردوغان جلوتر است.

خبرگزاری‌های بین‌المللی و رسانه‌های ترکیه از میزان بسیار بالای مشارکت شهروندان در رأی‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی این کشور در روز یک‌شنبه، ۲۴ اردیبهشت، خبر می‌دهند.

براساس این گزارش‌ها، صف‌های طولانی و پرازدحام در برابر تمامی حوزه‌های رأی‌گیری در ۸۱ استان این کشور تشکیل شده که مشابه آن در دوره‌های گذشته سابقه نداشته است.

شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که همه شواهد حاکی از مشارکت بسیار بالای دارندگان حق رأی در انتخابات است. پیشتر ارزیابی شده بود که دست‌کم ۸۰ درصد از حدود ۶۱ میلیون واجد شرایط داخل کشور، نظر به حساسیت این دوره از انتخابات، رأی دهند.

بیش از نیمی از سه و نیم میلیون شهروند ترکیه در خارج پیشتر رأی داده و صندوق‌های آرای آن‌ها به ترکیه منتقل شده است.

رأی‌گیری برای انتخاب سیزدهمین رئیس‌جمهور تاریخ این کشور و نمایندگان در مجلس ۶۰۰ نفره، از ساعت هشت بامداد به وقت محلی آغاز شده و قرار است حوزه‌ها در ساعت پنج بعدازظهر بسته شوند.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، با وجود دشواری‌های فراوان در تعیین امکانات و سازوکار انتخاباتی در ۱۱ استان زلزله‌زده این کشور، رأی‌گیری در این مناطق نیز در جریان است و میلیون‌ها بازمانده زلزله‌های مهیب و پرتلفات سه ماه قبل، در برابر حوزه‌ها صف کشیده‌اند.

کمال قلیچداراوغلو، نامزد ائتلاف مخالفان و رجب طیب اردوغان، رهبر ۲۰ سال اخیر ترکیه اندکی پیش ازظهر رأی خود را به صندوق انداختند. آقای قلیچداراوغلو در آنکارا و آقای اردوغان در استانبول رأی داد.

نظر به افزایش ارزیابی‌ها در خصوص برتری احتمالی آقای قلیچداراوغلو، به‌ویژه در میان میلیون‌ها رأی‌دهنده جوان، رجب طیب اردوغان ساعاتی پیش از گشوده شدن حوزه‌های انتخاباتی، گفت نتیجه انتخابات را هرچه که باشد، می‌پذیرد.

آقای اردوغان در آخرین روز از کارزار انتخاباتی به رسانه‌های غرب حمله کرد و آن‌ها را متهم کرد که با حمایت از رقیب او، برای ترکیه «تعیین تکلیف» می‌کنند.

نتیجه این انتخابات نه تنها رهبر آینده این کشور ۸۵ میلیون نفری و عضو سازمان ناتو را مشخص خواهد کرد، بلکه چگونگی حکمرانی در چهار سال پیش رو در این کشور دچار مشکلات پرشمار اقتصادی و سیاسی را نیز تعیین می‌کند.

در صورتی که هیچ یک از دو نامزد اصلی انتخابات ریاست جمهوری ترکیه نتواند ۵۰ درصد آرا را به دست آورد، این انتخابات به دور دوم کشیده خواهد شد. در آن صورت دور دوم انتخابات در هفتم خرداد برگزار می‌شود.

در انتخابات ترکیه ۶۰ میلیون و ۶۹۷ هزار نفر واجد شرایط رای وجود دارد که ۳۰ میلیون و ۷۱۰ هزار نفر یعنی ۵۰.۶ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

دو نامزد اصلی انتخابات شنبه در آخرین روز کارزار انتخاباتی خود به دو مکان متفاوت رفتند که نشان از نوع گرایش سیاسی آنها برای آینده ترکیه داشت.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، عصر شنبه به مسجد ایاصوفیه رفت و در آنجا نماز مغرب را برگزار کرد. این در حالی بود که کمال قلیچداراوغلو نیز به آرامگاه کمال آتاتورک، بنیانگذار «ترکیه نوین»، رفت.

حوزه‌های انتخابیه از ساعت هشت بامداد یکشنبه رای‌گیری را شروع کرده‌اند و اخذ رای تا ساعت پنج بعداز ظهر ادامه خواهد یافت.

براساس قانون انتخابات ترکیه٬ هرگونه گزارش از نتایج اولیه انتخابات تا ساعت ۹ شب ممنوع است. احتمالا اواخر یکشنبه مشخص خواهد شد که انتخابات ریاست جمهوری ترکیه به دور دوم کشیده خواهد شد یا خیر.

کردهای ترکیه که در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد واجدان شرایط رای در این کشور را تشکیل می‌دهند، از جمله گروه‌های اجتماعی هستند که می‌توانند در انتخابات روز یکشنبه نقشی اساسی ایفا کنند.

همزمان با انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، انتخابات پارلمانی در این کشور نیز برگزار می‌شود.

پیروزی گسترده هر یک از دو ائتلاف اصلی در انتخابات پارلمانی نیز می‌تواند چشم‌انداز احتمال تغییر یا اصلاح قانون اساسی در این کشور را تعیین کند.

اصلاح قانون اساسی در ترکیه نیازمند رای مثبت دو سوم نمایندگان مجلس این کشور، یعنی ۴۰۰ نفر از مجموع ۶۰۰ کرسی، است.

شهردار استانبول: نتایچ دستکاری شده است

در همین رابطه اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول  در بیانیه ای مشترک با شهردار آنکارا اعلام کرد که خبرگزاری دولتی نتایج آراء را دستکاری کرده است وقلیچدار اوغلو براساس داده ها ی حزب آنها پیشتاز است. او گزارش آناتولی را بطل و بی اعتبار اعلام کرد.  از سوی دیگر  به نقل از الجزیره، طرفداران اردوغان  جشن زودهنگام در مقر حزب عدالت و توسعه برپا کرده اند

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار