۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۵
کدام همسایه‌ها فرصت‌های هواپیمایی ایران را دزدیدند؟

عضو کمیسیون عمران اظهار داشت: در کشورمان از بیش از ۶٠ فرودگاه، کمتر از ۴٠ فرودگاه عملیاتی است و کمتر از ٢٠ فرودگاه به طوری جدی فعال هستند و تنها یک فرودگاه اقتصادی است.

ایلنا : مجتبی یوسفی  درباره درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای افزایش ۱۰۰ درصدی بلیت هواپیما اظهار داشت: افزایش هزینه‌های سبد خانوار مردم با مشکلات مواجه کرده‌ است. در این میان باید حواسمان به عده‌ای که می‌گویند صنعت هوانوردی صنعتی نیست که مردم از آن استفاده کنند و این صنعت مختص افراد متمول است، باشد و این اظهارات و ادعا خطای محاسباتی است که جدیدا حتی برخی‌ از مدیران، آن را مطرح می‌کنند و دچار این خطا شده‌اند.

وی گفت: بسیاری از مردم از اقشار پایین برای درمان و عده‌ای هم برای انجام امور اداری مجبور به استفاده از هواپیما هستند. نمی‌توان برای رساندن یک بیمار به مقاصد، مسافت را چندین ساعت از طریق حمل و نقل جاده‌ای طی کرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: هر چند به دلیل مشکلات اقتصادی، بسیاری از مردم در تامین معیشت خود مانده‌اند اما مسافرت رفتن همین مردم برای بخش‌هایی ایجاد اشتغال کرده و افزایش قیمت بلیت هواپیما اشتغال صنعت گردشگری و هتلداری را تهدید می‌کند و به همین دلیل در برخی از  کشورهای دنیا شاهد آن هستیم که صنعت هوایی با هزینه سر به سر مسافر را جا به جا می‌کند. وقتی صنعت هتلداری و گردشگری دچار مشکل شود، اشتغال این حوزه هم به تبع آن دچار مشکل می‌شود.   

یوسفی ادامه داد: سرمایه گذاری که قصد فعالیت اقتصادی در یک منطقه را دارد که قطعا در اشتغالزایی در آن منطقه اثرگذار است؛ اولین نکته‌ای که به آن توجه دارد، دسترسی سریع و آسان به آن منطقه است. کدام سرمایه‌گذاری ۲۰ ساعت مسافت جاده‌ای و ریلی را طی می‌کند تا به مقصد مورد نظر برای سرمایه‌گذاری برسد.

عضو کمیسیون عمران افزود: افزایش قیمت‌ها از جمله قیمت بلیت هواپیما باعث می‌شود در این شرایط که تورم سبد خانوار را کوچک کرده، مشکلاتی برای مردم به وجود بیاید و اشتغال و درآمد مردم را در حوزه‌های گردشگری و هتلداری تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی گفت: مخالف افزایش قیمت بلیت هواپیما هستیم و به این موضوع در کمیسیون عمران هم تاکید داشته‌ایم و بازار برای بیشتر از این قیمت‌ها در بلیت هواپیما کشش ندارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: اما باید توجه داشته باشیم که صنعت هوانوردی در ۴۰ سال گذشته تحریم بوده و با وجود این مشکلات، مختصصان و صاحبنظران این صنعت با چنگ و دندان نتوانسته‌اند این صنعت را حفظ کنند و با دست خالی به جنگ تحریم‌های صنعت هوانوردی می‌روند. در این شرایط دولت هم باید تعهدات خود در این صنعت از جمله تامین ارز صنعت هوانوردی را انجام دهد.

یوسفی با اشاره به مشکلات صنعت هوانوردی ادامه داد: شرکت‌های هواپیمایی در دوره‌ای ارز ترجیحی دریافت می‌کردند که بعد از قطع ارز ترجیحی، مشمول دریافت ارز نیمایی شدند و دی ماه سال گذشته معاون رییس جمهوری دستور داد که ارز نیمایی برای شرکت‌های هواپیمایی تامین شود که به مبادله‌ای تبدیل شد اما امروز شرکت‌ها ارز مورد نیاز خود را بالای ۵۰ هزار تومان از بازار آزاد تهیه می‌کنند در حالی که بخشی از هزینه‌های شرکت‌ها ارزی است.  

وی افزود: همانطور که گفتم ما با افزایش قیمت مخالفیم اما باید توجه کنیم که در کشور ترکیه بسیاری از هزینه شرکت‌های هواپیمایی از بخش مسافری تامین نمی‌شود بلکه از بخش کارگو و حمل و نقل ترکیبی است. از سوی دیگر ایرلاین‌ها وارد صنعت هتل‌داری و گردشگری شده‌اند و از آن محل هم کسب درآمد می‌کنند. ما در کشورمان این شرایط را برای ایرلاین‌ها ایجاد نکردیم و ارز مورد نیاز این شرکت‌ها را تامین نمی‌کنیم، در این شرایط تمام هزینه‌های شرکت‌ها از بُعد مسافری باید تامین شود. 

یوسفی تاکید کرد: اگر از ایرلاین‌ها حمایت نشود این شرکت‌ها با اینکه در شرایط تحریمی سر پا ایستاده‌اند، زمین می‌خورند و به طور قطع تحریم داخلی بیشتر از تحریم خارجی تاثیرگذار تاثیرگذار خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به غیر اقتصادی بودن فرودگاه‌ها گفت: بخشی از پروازهایی که در کشور انجام می‌شود تکلیفی است. از سوی دیگر در کشورمان از بیش از ۶٠ فرودگاه، کمتر از ۴٠ فرودگاه عملیاتی است و کمتر از ٢٠ فرودگاه به طوری جدی فعال هستند و تنها یک فرودگاه اقتصادی است. 

وی درباره از دست رفتن اهداف صنعت هوانوردی کشور در منطقه اظهار داشت: یک زمانی قرار بود در حمل و نقل هاب منطقه باشیم اما امروز جنوب کشورهای حاشیه خلیج فارس و در شمال کشور، ترکیه نقش کشورمان را گرفته است از این رو باید سیاست‌ها تجدید نظر داشته باشیم و با حمایت ارزی از ایرلاین‌ها و ورود آن‌ها به حمل و نقل ترکیبی و گردشگری و از سوی دیگر با کنترل قیمت برای مردم، این صنعت را رونق دهیم و ما مجلس این آمادگی را دارد که در برنامه هفتم توسعه به این بخش‌ها بپردازد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha