۷ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۰
نشانه‌های اتحاد ایران و روسیه در خیابان‌های تهران

فردای اقتصاد: این روزها زبان روسی با تکرار بسیار بیشتری در مغازه‌های بالای شهر و هتل‌های تهران شنیده می‌شود. حضور پررنگ روس‌هایی را که این روزها درهای غرب به رویشان بسته شده بیشتر از هر زمان دیگری می‌توان در پایتخت ایران احساس کرد. انعکاس این حضور در شبکه‌های اجتماعی اینفلوئنسرهای روس هم بسیار دیده می‌شود و تولید محتوا با نشان دادن خیابان‌ها و مردم ایران از نزدیک برایشان بازدید بسیار زیادی به همراه داشته است.  بعضی مخالفان دولت پوتین اما به مسافرت‌های سلبریتی‌های روس خوش بین نیستند و می‌گویند آنها قرار است نشان دهند که تحریم به معنی مرگ نیست در حالی که سفر چند روزه یک توریست خارجی با جیب پر از پول نمی‌تواند نشان‌دهنده تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران باشد.

گذشته از اینها اتحاد دو کشور بعد از اعمال تحریم‌های سنگین غرب علیه روسیه به بالا رفتن تعداد توریست‌ها محدود نمی‌شود. در گزارشی که به تازگی وال استریت ژورنال منتشر کرده در ماه جولای، ایران بزرگترین خریدار گندم روسیه در جهان بوده است. در همین ماه روسیه یک ماهواره ایرانی را هم به فضا پرتاب کرد که موفقیتی نادر برای برنامه فضایی تهران محسوب می‌شد. از سوی دیگر هفته گذشته، نیروهای نظامی‌ایران میزبان تمرینات پهپادی مشترک با نیروهای روسی بودند. این تمرین بعد از هشدار آمریکا به مسکو درباره آماده شدن روسیه به منظور استفاده از پهپادهای نظامی‌ایرانی در جنگ اوکراین انجام شد.

این حجم از رفت و آمدها و همکاری‌ها نشان می‌دهد که چگونه جنگ اوکراین تلاش‌ها برای گردهم آوردن روسیه و ایران را سرعت بخشیده است. این دو کشور، مخالف نظم جهانی تحت رهبری ایالات متحده هستند و هر دو از تحریم‌های سخت ایالات متحده رنج می‌برند. با این وجود، تا سالیان اخیر روابط دو کشور به دلیل برنامه‌های مخالف یکدیگر در سوریه، سوء ظن تاریخی ایران به مداخله خارجی و نقش تاریخی روسیه به عنوان قدرت مسلط در آسیای مرکزی و قفقاز تحت تاثیر قرار گرفته بود.

این رسانه آمریکایی اینطور تحلیل می‌کند که اتحاد نزدیک‌تر روسیه و ایران به هر دو کشور با یافتن بازارهای جدید برای محصولات‌شان و تقویت همکاری‌های نظامی‌به جنگ مسکو در اوکراین و فعالیت‌های منطقه‌ای تهران در خاورمیانه کمک می‌کند و تاثیر منفی ناشی از تحریم‌های غرب را برای دو کشور کاهش خواهد داد. «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی ایالات متحده اخیرا روابط رو به رشد روسیه و ایران را «تهدیدی عمیق» خوانده بود. موضوع دیگری که در این نزدیکی باید مورد توجه قرار بگیرد برجام است. برخی تحلیل گران مانند «اسفندیار باتمانقلیج» به وال استریت ژورنال می‌گویند که چنین رابطه ای می‌تواند غرب را برای بهبود رابطه با ایران ترقیب کند و از سویی بهبود رابطه ایران با غرب می‌تواند برای روسیه هم فضای تنفس از طریق ایران را ایجاد کند و به همین خاطر روسیه سنگ اندازی جدی در فرآیند مذاکرات انجام نمی‌دهد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار