۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۲
خودروسازان با عناوین مختلف پول اضافه می‌گیرند

مردم با انتقاد از دریافت وجه اضافه توسط خودروسازان با عناوینی نظیر «خسارت تاخیر در تحویل» و «تجهیزات استاندارد اجباری» عنوان کرده‌اند که بعد از مصوب شدن قیمت‌های جدید خودروهای تولید داخل، این شرکت‌ها بابت خودروهای پیش‌فروش شده قبلی از مشتریان وجه اضافه دریافت می‌کنند.

همشهری آنلاین: کاربران عنوان کردند که پس از اعلام قیمت‌های جدید خودروهای تولید داخل (سایپا و ایران خودرو) این دو شرکت مبالغ تکمیل وجه را براساس قیمت‌های جدید به مشتریان اعلام می‌کنند و این در حالی است که براساس مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت آمده است: «چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در اینصورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد.»

در خصوص دریافت مبالغ اضافه توسط خودروسازان یکی از مشتریان شرکت ایران خودرو گفت: در دی ماه ۱۴۰۱ در طرح فروش محصولات ایران خودرو از طریق قرعه کشی شرکت کرده و برای دریافت یک خودرو پارس سال سفارشی (ELX) با موتور XU۷p با قیمت مصوب ۲.۰۹۱.۲۵۸.۰۰۰ ریال با موعد تحویل سه ماهه ثبت نام کرده است.

این خریدار خودرو، افزود: اما در فروردین ماه به یکباره به وی اعلام شده که باید مبلغ دیگری در حدود ۲۵ میلیون تومان را باید به عنوان تکمیل وجه پرداخت کند.

دریافت وجه اضافه از مردم توسط ایران خودرو | چرا خریدار باید بابت «تجهیزات استاندارد» پول بپردازد؟

وی افزود: براین اساس مبلغ ۱۲.۳۱۰.۹۵۰ ریال بابت مابه التفاوت بیمه شخص ثالث، مبلغ ۱۴.۶۰۳.۹۷۴ ریال بابت خسارت تاخیر در تحویل، مبلغ ۲۹.۵۶۱.۲۵۳ ریال به عنوان مبلغ ماده ۱۰ قانون سامان دهی، مبلغ ۵۹.۱۲۲.۵۰۶ ریال مابه التفاوت ماده ۲۸ مالیات شماره‌گذاری، و همچنین مبلغ ۱۴۲.۵۸۵.۰۸۱ ریال به عنوان مبلغ جدید تجهیزات استاندارد اجباری از وی دریافت شده است.

وی همچنین بیان کرد: طی تماس هایی که درخصوص این موضوع با شرکت ایران خودرو داشته، شرکت به وی اعلام کرده است که مورد پیش آمده برای مشتریان محدودی اتفاق افتاده و مبالغ اضافه دریافتی بازگشت داده می‌شود.

این خریدار اظهارکرد: با وجود یک ماه از وعده ایران خودرو در خصوص بازگشت مبالغ اضافه دریافتی هنوز خبری از عودت مبلغ اضافه دریافتی نیست.

دریافت مبالغ اضافه علاوه بر ایران خودرو از سوی شرکت سایپا نیز صورت گرفته و در این خصوص از خودروسازان انتظار دارند تا مطابق با موازین قانونی در فروش و عرضه خودروها عمل کنند و براساس مصوبه ۴۷۳ وجهی را به صورت اضافه از مشتریان دریافت نکنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha