۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۲
آیا بلاکچین انقلابی در رای‌گیری و انتخابات ایجاد می‌کند؟

معماری جدید بلاک‌چین دوگانه نویدبخش افزایش شفافیت، امنیت و برابری انتخابات خواهد بود

فردای اقتصاد: برای عملکرد یک دموکراسی، ایمان عمومی به انتخابات بسیار مهم است. رای دهندگان باید باور داشته باشند که همه آرا به طور منصفانه شمارش می‌شوند و یک پیروز قانونی به‌دست می‌آید. اما پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری در برخی از کشورها نشان می‌دهد که بسیاری از افراد در نقاط مختلف دنیا به امنیت سیستم‌های رای شک دارند. در این راستا معماری جدید بلاک‌چین دوگانه نویدبخش افزایش شفافیت، امنیت و برابری انتخابات خواهد بود

Kees Leune، استادیار ریاضیات و علوم کامپیوتر در Adelphi، معتقد است که تردیدها در مورد امنیت انتخابات را می‌توان تا حدی به محدودیت‌های دستگاه‌های رای گیری رایج نسبت داد. او گفت، «وقتی اطلاعات را در رایانه قرار می‌دهید، شفافیت سخت‌تر می‌شود، زیرا مردم رایانه‌ها را نمی‌فهمند یا به آن اعتماد نمی‌کنند».

برای رفع این تردید، دکتر لئون با همکاری فردی دیگر، تحقیق خود را در مقاله «افزایش رأی‌گیری الکترونیکی با معماری بلاک چین دوگانه» به اشتراک گذاشتند.

به گفته نویسندگان، بلاک چین برای سیستم‌های رای‌گیری الکترونیکی ایده‌آل است، زیرا امنیت را بدون قدرت مرکزی ارائه می‌کند. دکتر لیون توضیح داد، افراد می‌توانند بلاک چین را به عنوان یک دفتر کل بزرگ در نظر بگیرند، کتابی از معاملات که قابل دستکاری نیست. هنگامی که اطلاعاتی بر روی یک بلاک چین ثبت شود، هرگونه دستکاری در آن داده‌ها با شکست مواجه می‌شود، که آن را به یک دفتر کل الکترونیکی تغییرناپذیر تبدیل می‌کند. بلاک چین از انواع رمزنگاری استفاده می‌کند تا ثابت کند که پیام‌ها دستکاری نشده‌اند و ۱۰۰ درصد امن است.

از آنجایی که بسیاری از بدبینان به یکپارچگی انتخابات به سازمان‌ها و نهادهایی که انتخابات را اجرا و تأیید می‌کنند مشکوک هستند، دومین پیشرفت بلاک چین در فناوری موجود بسیار مهم است: بلاک چین نیازی به مدیریت مرکزی ندارد. دکتر لئون گفت، هیچ آژانس مرکزی وجود ندارد که تمام داده‌های موجود در بلاک چین را بررسی کند. در سیستم ما، فرآیند اعتبارسنجی نتایج را می‌توان عمومی کرد و با حسابرسان مستقل به اشتراک گذاشت. بنابراین، در تئوری، هر شهروند می‌تواند به طور جداگانه نتایج انتخابات را تأیید کند. این سیستم همچنین به حسابرسان مستقل امکان اعتبارسنجی نتایج را بدون به خطر انداختن رازداری رای دهندگان ارائه می‌دهد که از طریق استفاده از دو دفتر کل زنجیره بلوکی مجزا انجام می‌شود. در واقع یک بلاک چین این واقعیت را ثبت می‌کند که شما رای داده اید. بلاک چین دوم خود رای را ثبت می‌کند. اینها جدا نگهداری می‌شوند، بنابراین غیرممکن است که ببینیم چه کسی به چه کسی رای داده است."

اگرچه حسابرسی مستقل می‌تواند نتایج را پس از نتیجه گیری انتخابات تأیید کند، اما «الگوریتم اجماع» در وهله اول از وقوع تقلب جلوگیری می‌کند. دکتر Leune گفت: «الگوریتم اجماع فرآیندی است که در آن تمام ماشین‌های درگیر تعیین می‌کنند که هر بخش از فرآیند رأی‌گیری به درستی انجام شده است». زمانی که رای ثبت می‌شود، الگوریتم اجماع مطمئن می‌شود که آن به درستی انجام شده باشد. به عنوان مثال، آیا تعداد زیادی نامزد انتخاب نشده باشد. تنها در صورتی که همه معیارها برآورده شوند، الگوریتم اجازه می‌دهد تا رای در بلاک چین دوم ثبت شود. و اگر بخواهم برای بار دوم در مکانی متفاوت رای بدهم، الگوریتم اجماع ورودی نخستین بلاک چین را مشاهده می‌کند که مشخص می‌کند فرد قبلاً رای داده است.

دکتر لئون هشدار داد، هرچند که یک سیستم رأی گیری مبتنی بر بلاک چین امیدوارکننده به نظر می‌رسد، اما هیچ نوآوری فناوری نمی‌تواند به عنوان یک نوشدارو عمل کند. وی تاکید کرد، هر سیستمی که منحصراً روی یک پرونده الکترونیکی باشد، احتمالاً از کار می‌افتد. همیشه باید یک دنباله کاغذ در جایی وجود داشته باشد تا بتوان نتایج را تایید کرد. با این حال، او امیدوار است تا با بررسی مجدد مفروضات ، نمونه اولیه خود را با تحقیقات و نوآوری‌های بیشتر بهبود بخشد.

او گفت، فرض بر این است که همیشه می‌توان فردی را که می‌خواهد رای دهد را به‌طور واضح شناسایی کرد، اما بدیهی است که همیشه در محل‌های رأی‌گیری اینطور نیست. ما همچنین فرض کردیم که این فناوری فقط می‌تواند در ماشین‌های محل‌های رأی‌گیری استفاده شود، اما می‌خواهیم بتوانیم دسترسی را بهبود بخشیم. روزی، شاید هر کسی که کامپیوتر دارد بتواند در هر کجای دنیا رای دهد.ف

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار