۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۱
موافقت بایدن با تحویل اف ۱۶ به اوکراین

از آنجا که اف۱۶ ساخت آمریکاست، موافقت کاخ‌سفید برای کشورهای دیگری که قصد تحویل این جنگنده‌ها به اوکراین را دارند لازم است چرا که مطابق معاهدات تجارت سلاح کشور ثالث محسوب می‌شود.

فردای اقتصاد: یک مقام ارشد دولت آمریکا می‌گوید جو بایدن، رئیس جمهوری، با تحویل جنگنده‌های اف۱۶ به اوکراین موافقت کرده و این موضوع را در هیروشیما به سران گروه ۷ نیز اعلام کرده­‌است.

به گفته این مقام کاخ‌سفید، آمریکا علاوه بر موافقت با تحویل این جنگنده‌ها به نیروی هوایی اوکراین، گفته از آموزش خلبانان این کشور برای هدایت اف۱۶ هم پشتیبانی خواهد کرد.

از آنجا که اف۱۶ ساخت آمریکاست، موافقت کاخ‌سفید برای کشورهای دیگری که قصد تحویل این جنگنده‌ها به اوکراین را دارند لازم است چرا که مطابق معاهدات تجارت سلاح کشور ثالث محسوب می‌شود.

درخواست تحویل این جنگنده‌ها به ارتش اوکراین از ماه‌ها پیش توسط ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، طرح شده بود. زلنسکی که گفته می‌شود ارتش تحت امر او به زودی حملات گسترده‌ای برای عقب راندن ارتش روسیه از مناطق تصرف شده در شرق و جنوب این کشور آغاز خواهد کرد، بارها تاکید کرده که دستیابی به جنگنده‌های مدرن قدرت آنها در کنترل آسمان اوکراین را به طور جدی افزایش خواهد داد.

یک مقام ارشد کاخ‌سفید روز جمعه - ۱۹ مه - گفت آمریکا «از اقدامات مشترک با متحدان خود برای آموزش خلبانان اوکراینی برای هدایت نسل چهارم جنگنده‌ها از جمله اف۱۶، پشتیبانی خواهد کرد تا به توسعه و تقویت نیروی هوایی اوکراین کمک کند».

به گفته این مقام دولت آمریکا پس از آغاز دوره آموزش خلبانان طی ماه‌های آینده، کاخ‌سفید و ائتلاف متحدانش تصمیم خواهند گرفت که چه زمان و چند فروند از جنگنده‌های اف۱۶ تحویل نیروی هوایی اوکراین شود.

با این حال، اعلام خبر موافقت آمریکا با این درخواست اوکراین یک گام بزرگ در حمایت غرب از کی‌یف در برابر حمله نظامی روسیه محسوب می‌شود و می‌تواند جنگ اوکراین را وارد یک مرحله جدید کند.

از سوی دیگر، افزایش توان نیروی هوایی اوکراین ممکن است باعث واکنش مسکو و ترغیب این کشور به استفاده از سلاح‌های پیشرفته‌تر در اوکراین شود. نگرانی که با تاکید چند باره ولادیمیر پوتین برای استفاده از همه گزینه‌ها برای مقابله با ورود غرب و ناتو به بحران اوکراین، ممکن است اکنون جدی‌تر شود.

پیشتر خبرگزاری آسوشیتدپرس روز جمعه ۲۹ اردیبهشت به نقل از دو منبع آگاه گزارش داد که رئیس جمهور آمریکا روز جمعه ۲۹ اردیبهشت در جریان گفت‌وگو با سایر رهبران گروه هفت از آموزش خلبانان اوکراینی با جنگنده­‌های آمریکایی اف-۱۶ «حمایت کرده است».
این نخستین بار است که جو بایدن از این طرح که می‌تواند «پیش‌­زمینه‌ای» برای ارسال جنگنده‌­های آمریکایی به اوکراین تلقی شود، حمایت می­‌کند.
رهبران گروه هفت در بیانیه پایان نخستین روز از نشست خود در پشت درهای بسته در شهر هیروشیما ژاپن ضمن تأکید بر ادامه حمایت همه­‌جانبه از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه اعلام کردند: «ما در مقابله با تهاجم نظامی غیرقانونی، توجیه‌ناپذیر و بدون دلیل روسیه به اوکراین متحد هستیم. روسیه این جنگ را آغاز کرده و می‌تواند آن را خاتمه دهد.»
بر اساس گزارش آسوشیتدپرس، آموزش خلبانان اوکراینی با جنگنده‌های اف -۱۶ قرار است در اروپا انجام شود و به احتمال زیاد در «هفته­‌های آینده» آغاز خواهد شد.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
حضور غیرمنتظره زلنسکی در جمع سران اتحادیه عرب
اوباما تحریم شد

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار