۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۶
قالیباف چگونه رئیس مجلس باقی ماند؟

هرچند قالیباف باز هم به عنوان رئیس مجلس برگزیده شد و اتفاقا میزان آرای او نسبت به دوره قبل مجلس یازدهم افزایش یافت اما او هنوز نتوانسته است رکورد خود در دوره دوم مجلس یازدهم را بزند.

فردای اقتصاد: ترکیب هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی برای چهارمین بارتغییرکرد. هرچند قالیباف باز هم به عنوان رئیس مجلس برگزیده شد و اتفاقا میزان آرای او نسبت به دوره قبل مجلس یازدهم افزایش یافت اما او هنوز نتوانسته است رکورد خود در دوره دوم مجلس یازدهم را بزند. از سوی دیگر نکته قابل‌تامل انتخابات امروز هیات رئیسه مجلس این بود که وزیراحمدی‌نژاد ازهیات رئیسه کنارگذاشته شد؛ زیرا رای کافی برای کسب کرسی نایب رئیسی را به دست نیاورد. نیکزاد ثمرین وزیرکابینه احمدی نژاد تاچندی پیش هم به عنوان یکی ازچهره‌های اثرگذار جریان بهار(حلقه نزدیک به احمدی نژاد) مطرح می شد.

 هیات رئیسه مجلس ۱۲ عضو دارد. یک رئیس، دو نایب رئیس، شش دبیر و سه ناظر. انتخاب رئیس با اکثریت مطلق آرای نمایندگان انجام می‌شود.

رقبای قالیباف چه کسانی بودند؟

تا هفته گذشته در مجلس شنیده می‌شد که الیاس نادران، مرتضی آقا تهرانی و فریدون عباسی‌دوانی متقاضی نامزدی ریاست مجلس هستند. برخی از اخبار حکایت از اختلاف نظر در فراکسیون اکثریت مجلس (انقلاب) می‌داد. برخی از نمایندگان اعلام کرده‌بودند که اگر فراکسیون به نامزدی آنها رای موافق ندهد آنها به صورت مستقل نامزد می شوند.

اظهارات ابوالفضل‌ عمویی، سخنگوی فراکسیون انقلاب، سوگیری فراکسیون را مشخص و با آن نمایندگان اتمام حجت کرد. او اعلام کرد که کسانی که بخواهند مستقل عمل کنند از فراکسیون خارج شوند. فراکسیون انقلاب دو روز قبل در جلسه‌ای به اجماع نظر رسید که کماکان محمد باقر قالیباف را به عنوان نامزد خود به مجلس معرفی  کند. سخنگوی این فراکسیون در خبری اعلام کرد که قالیباف، تنها گزینه فراکسیون انقلاب برای ریاست مجلس است و اگ رکسی بخواهد کاندیدای ریاست شود باید به صورت مستقل وارد انتخابات هیات رئیسه شود. این موضع‌گیری تکلیف سایر کاندیداهای ریاست مشخص شد. اما امروز نام الیاس نادران هم که عضو فراکسیون اکثریت است  به عنوان  کاندیدای ریاست مجلس خوانده شد. رقابت سایر نامزدها اما برای تصدی کرسی های دبیری، کارپردازی، ناظر و نایب رئیسی به قدری تشدید شد که اخباری درباره اهدای تبلت و هدیه های دیگر به سایر نمایندگان درزکرد. برخی از نمایندگان اعلام کردند که این شیوه جمع آوری رای ناجوانمرادانه و نادرست است.

در هر حال با رای نمایندگان مجلس، محمد باقر قالیباف در جریان این  انتخابات با  ۲۱۰ رای برای چهارمین سال به عنوان رئیس مجلس یازدهم انتخاب شد. قالیباف پارسال با۱۹۴ رای رئیس شد. کاهش تعداد آرای او به پس لرزه‌های سیسمونی گیت مرتبط بود. قالیباف امسال نتوانست رکورد خود را بشکند. او در دومین دوره انتخابات هیات رئیسه مجلس یازدهم ۲۳۰ رای آورده بود. رقبای قالیباف یعنی  الیاس نادران ۴۷ رأی و فریدون عباسی دوانی هم  ۷ رأی از مجموع ۲۶۴ رای را کسب کردند.  پارسال، مرتضی آقاتهرانی نامزد پایداری‌ها، ۵۳ رأی کسب کرد، الیاس نادران ۲۱ رأی و فریدون عباسی دوانی ۳ رأی به دست آوردند. آرای باطله نیز ۱۰ رأی بوده است.

نواب رئیس

در ادامه احمد امیرآبادی فراهانی، کاندیداهای گزینه نواب رئیس مجلس برای اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم را معرفی کرد که براین اساس عبدالرضا مصری نماینده مردم کرمانشاه، مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم و علی نیکزاد ثمرین نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین به عنوان کاندیداهای نایب رئیسی اعلام شدند.

پس از شمارش آراء نمایندگان، عبدالرضا مصری ۱۵۸ رای، مجتبی ذوالنوری ۱۵۳ رای و علی نیکزاد ۱۵۱ رای کسب کردند و بر این اساس، عبدالرضا مصری به عنوان نایب رئیس اول و ذوالنوری به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند.

انتخاب دبیران

در ادامه  کاندیداهای گزینه دبیری هیأت رئیسه مجلس برای اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم معرفی شد و با رای نمایندگان، احمد نادری نماینده تهران، محمد رشیدی نماینده کرمانشاه، سید محسن دهنوی نماینده تهران،   روح الله متفکر آزاد نماینده تبریز، علی کریمی فیروزجایی نماینده بابل به عنوان دبیران هیات رئیسه اجلاسیه چهارم انتخاب شدند.

آرای مجتبی یوسفی نماینده اهواز و حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین شهر نیز با یکدیگر برابر بود که مطابق آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، چنانچه آراء برای رئیس، نواب رئیس، دبیران، ناظران با یکدیگر برابر باشد، حسب مورد به قید قرعه تعیین می‌شوند.

انتخاب ناظران

همچنین در ادامه با رای نمایندگان، سیدنظام‌الدین موسوی با ۱۸۵ رای، محسن پیرهادی با ۱۸۳ رای و علیرضا سلیمی با ۱۸۱ رای به عنوان ناظران هیات رئیسه اجلاسیه چهارم مجلس یازدهم انتخاب شدند.

امیرآبادی و حاجی دلیگانی هم تعهد فراکسیونی را زیر پا گذاشتندر حالی که بر اساس تصمیم اتخاذ شده در فراکسیون انقلاب اسلامی قرار بود احمد نادری، محمد رشیدی، سید محسن دهنوی، مجتبی یوسفی، روح الله متفکر آزاد، علی کریمی فیروزجانی برای کرسی دبیران هیات رئیسه کاندیدا شوند اما احمد امیرآبادی فراهانی، حسین علی حاجی دلیگانی و مرتضی محمودوند نیز برای کرسی هیات رئیسه کاندیدا شدند.
همچنین علی رضایی و محمد حسین فرهنگی تصمیمات فراکسیونی را نادیده گرفتند و برای کرسی‌های نظار کاندیدا شدند این در حالی است که پیش از این و بر اساس تصمسم جمعی فراکسیون انقلاب قرار بود تنها علیرضا سلیمی، محسن پیرهادی و سید نظام الدین موسوی برای کرسی نظار هیات هیات رییسه کاندیدا شوند.
جدال در صحن علنی مجلس
شمارش مجدد آرای انتخابات هیات رئیسه مجلس جنجال به پا کرد. محمودوند نماینده خرم آباد با فریاد انتقاد خود از شمارش چندباره آرای کرسی نایب رئیس را اعلام کرد همین اقدام او شرایط صحن را برای دقایقی ملتهب کرد.

نیکزاد از هیات رئیسه رفت
اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی بر تعهد فراکسیونی در انتخاب نواب رییس پایبند ماندند و بر این اساس عبدالرضا مصری و مجتبی دوالنوری که پیش از این در مجمع فراکسیون انقلاب اسلامی به عنوان کاندیدای نایب رییس انتخاب شده بودند در مجلس نیز رای آوردند.
عبدالرضا مصری با رای ۱۵۸ به عنوان نایب رئیس اول و مجتبی ذوالنوری ۱۵۲ به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند.
این در حالی است که آرای نیکزاد و ذوالنوری مساوی شد و پس از قرعه‌کشی با اعتراض ذولنور رای‌ها دوباره شمرده شد و در نهایت با تکرار قرعه‌کشی به پیروزی وی انجامید.

سوگند هیات رئیسه

پس از برگزاری انتخابات، اعضای هیئت رئیسه جدید مجلس با قرار گرفتن در جایگاه هیئت رئیسه سوگند یاد کردند: «من به عنوان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در برابر قرآن مجید به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که حداکثر توان خود را برای اجرای آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظایف به کار گیرم و از هر گونه اقدام مخالف آئین‌نامه اجتناب نمایم.»

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    حالاشماهی بگوسیسمونی چی شد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار