۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۰
پیش بینی بورس فردا ۳ خرداد ۱۴۰۲

بورس تهران در روز جاری معاملات مثبت و متعادلی را سپری کرد و شاهد روند قدرتمندی در برخی صنایع بودیم. بورس فردا چگونه خواهد بود؟

فردای اقتصاد: برای پیش بینی بورس فردا باید ببینیم چه اتفاقاتی در بورس دیروز رخ داد و چه اتفاقاتی در بورس فردا تاثیرگذار خواهد بود و سپس با توجه به مجموع این اتفاقات ببینیم چه چیزی در انتظار بورس فردا است.

بورس امروز نیز در ادامه روند صعودی روز گذشته توانست در نهایت بازدهی مثبتی را به ثبت برساند اما نگاهی به قدرت تقاضا در طول معاملات روز جاری نشان می‌دهد که از اواسط بازار امروز، قدرت خریداران به مرور کاهش یافته و نماگرها نیز از سقف روزانه خود عقب‌نشینی کرده‌اند. به طور کلی به نظر می‌رسد که بورس تهران این روزها تمایل بیشتری به حفظ روند متعادل خود دارد. شاخص کل بورس در انتهای معاملات دومین روز خرداد ماه، با یک افزایش ۰.۵۳ درصدی کار خود را به پایان رساند و در محدوده ۲.۳۳ میلیون واحدی قرار گرفت. در سمت دیگر اما شاخص هم‌وزن توانست روز بهتری را سپری کند و بازدهی مثبت ۱.۸۴ درصدی را به ثبت برساند که دلیل اصلی آن نیز روند صعودی بهتر در گروه‌هایی همچون غدایی، سیمانی، فراکاب، املاک و مستغلات و... بود. ارزش معاملات خرد سهام نیز در طول بازار امروز عدد ۱۳۰۸۰ میلیارد تومان را ثبت کرد و شاهد تداوم ورود پول با ثبت عدد ۲۶۰ میلیارد تومانی بودیم.

پس از انتشار صورت‌های مالی و گزارش‌های سالانه و فصلی شرکت‌ها، عملکرد بازار سهام نسبت به روزهای قبل‌تر بهبود یافته است و می‌توان به راحتی ردپای سودآوری شرکت‌ها را در روند روزانه بسیاری از سهام مشاهده کرد. اگرچه انتظار برخی از بورسی‌ها واکنش قدرتمندتری از سمت بازار سهام به گزارش‌ شرکت‌ها بود اما همانطور که اشاره شد، به نظر می‌رسد بورس تهران این روزها تمایل بیشتری برای حرکت در مسیری متعادل دارد و خبری از هیجانات مثبت ماه‌های اسفند و فروردین دیده نمی‌شود. با این حال اما گارد صعودی همچنان حفظ شده و نماگرها هر روزه اعداد بالاتری را به ثبت می‌رسانند. در ادامه با بررسی شرایط موجود، تحولات اخیر و نگاهی به مسیر روزانه شاخص‌های بورس تهران، به پیش بینی بورس فردا خواهیم پرداخت.

بهانه صعودی بورس تهران

یکی از مورد انتظارترین اتفاقات این روزهای بازار سهام، انتشار گزارش‌های فصلی و سالانه برای شرکت‌ها بود که از وضعیت بنیادی و سودسازی آن‌ها خبر می‌دهد و می‌تواند تداوم مسیر صعودی را برای بورس تهران هموار سازد. شرکت‌ها تا آخر ماه جاری فرصت داشتند که صورت‌های مالی خود را بر سامانه کدال منتشر کنند و اکنون تمامی این گزارش‌ها بارگذاری شده است و طبق اطلاعات موجود، اکثرا از وضعیت مناسب‌تر سودآوری شرکت‌ها در سال ۱۴۰۱ خبر می‌دهند.

طبق گزارش‌های منتشر شده و براساس صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱، سود خالصی که شرکت‌ها شناسایی کرده‌اند، به طور میانگین افزایش ۲۲ درصدی را نسبت به سال قبل‌تر تجربه کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که وضعیت بنیادی شرکت‌ها در آخرین فصل از سال ۱۴۰۱ بهتر از شرایط آن‌ها در پاییز سال گذشته بوده و این سودآوری اکنون با کاهش میانگین نسبت قیمت به سود (P/E) کل بازار، جذابیت سرمایه‌گذاری در سهام را افزایش می‌دهد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در بورس فردا شاهد تقاضای خوبی برای شرکت‌هایی باشیم که در انتشار گزارش‌های سالانه خود، از بهبود سودآوری در سال ۱۴۰۱ خبر داده‌اند و فعالان بازار سهام نیز چشم‌انداز خوبی را برای آن‌ها متصور هستند. با این حال اما همچنان برخی تهدیدهای تکراری می‌تواند به عنوان سرعت‌گیری در روند صعودی بورس عمل کند.

تمایل بورس تهران به تعادل

ریزش بیش از ۱۰ درصدی بورس تهران طی دو هفته گذشته را می‌توان نوعی بحران در نظر گرفت زیرا همچنان کسی دلیل اصلی این ریزش را نمی‌داند و بسیاری اعتقاد دارند که دستکاری نابجا و تلاش برای کنترل روند صعودی بازار به ایجاد این بحران دامن زده است. به هرحال دلیل هرچه که بود اثرات آن می‌تواند برای مدتی پابرجا باشد به خصوص زمانی که اهالی بازار سرمایه پس از گذشت ۳ سال سخت، اندک اندک در حال اعتماد به بورس تهران بودند و اکنون این اعتماد دوباره تا حد زیادی از بین رفته است. این صحبت‌ها به این دلیل است که باید قبول کنیم برگشت به شرایط عادی نیاز به زمان دارد و نمی‌توان انتظار داشت که اعتمادها و پول‌های خارج شده از بورس با سرعت به حالت گذشته بازگردند. از این رو به نظر می‌رسد که تا زمان برگشت ثبات و کاهش بی‌اعتمادی، بورس تهران روزهای متعادلی را سپری کند.

نگاهی به روندهای روزانه

اگر به مسیر نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای همچون شاخص کل و شاخص هم‌وزن در بازار امروز نگاهی بیاندازیم، همانطور که پیداست این نماگرها تا اواسط بازار روز جاری در مسیری صعودی حرکت کردند اما به مرور بر فشار عرضه‌ها افزوده شد و این موضوع می‌تواند تا حدی بر شروع معاملات بورس فردا نیز اثرگذار باشد. با این حال اما شاخص هم‌وزن توانست ثبات بیشتری را تا انتهای بازار حفظ کند.

پیش بینی بورس فردا ۳ خرداد ۱۴۰۲
روند روزانه شاخص کل بورس و شاخص هم‌وزن

پیش بینی بورس فردا

با توجه به جمیع نکات ذکر شده در بالا و همچنین افزایشی که در انتهای معاملات احساس شد، پیش بینی می‌شود که بورس فردا، روز متعادل‌تری را سپری کند و احتمالا نماگرها نوسان اندکی در محدوده‌های کنونی داشته باشند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    سلام خیلی خوب بود
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    منطقی بود
  • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۲
    عالی

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار