۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
چرا مرگ برجام اعلام نمی‌شود؟

جلیل رحیمی جهان‌آبادی: واسطه‌ها هنوز طرح می‌آورند و موضع غرب هم کمی ملایم‌تر شده است.

فردای‌اقتصاد: اظهارات نمایندگان مجلس درباره تداوم مذاکرات احیای برجام هنوز متناقض است. هفته گذشته شهریارحیدری از احتمال از سرگیری مذاکرات احیای برجام در آینده نزدیک خبر داد و از سوی دیگر محمود عباس‌زاده مشکینی معتقد است که از مدتها پیش مرگ برجام را اعلام کرده است در این میان اما جلیل رحیمی جهان آبادی از آمد و رفت واسطه‌ها و طرح‌های جدید برای از سر گیری مذاکرات خبر می‌دهد. او، البته مرگ برجام را هم رد کرده و می‌گوید: «هنوز واسطه‌ها پیام احیای مذاکرات برجام را رد و بدل می‌کنند. هنوز مذاکرات ادامه دارد. واسطه‌ها هنوز طرح می‌آورند و موضع غرب هم کمی ملایم‌تر شده است. غرب در زمان اغتشاشات اسیر تحلیل نادرست‌ شد. غرب فکرمی‌کرد که کار جمهوری اسلامی تمام است و حالا که جمهوری اسلامی توسط ۴ آدمی که در آلبانی هست و یا افرادی که اطراف سلطنت‌طلبان جمع شده‌اند، دچار فروپاشی شده است؛ پس ما با اینها (ایران) مذاکره کنیم. حتی روسای جمهور برخی از کشورهای غربی با آنها دیدار کردند ولی الان متوجه شدند که جمهوری اسلامی از این بحران خیلی راحت عبور کرده و الان در موضع اقتدار است. بر همین اساس موضع غرب با ایران ملایم‌تر شده و حاضر شده‌اند تا بر روی پیشنهادهای ایران بیشتر تمرکز و فکر کنند.»

 این عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس یازدهم با این تحلیل که چون آمریکا درگیر انتخابات است شاید بخواهد برگ برنده‌ای در پرونده ایران داشته باشد و بخواهد خود را به یک توافق نزدیک کند احتمال از سرگیری مذاکرات وجود دارد.

 رحیمی جهان‌آبادی سناریوی دیگری هم متصور است. او می‌گوید: «احتمال دیگری هم وجود دارد. ممکن است آمریکایی‌ها عکس این موضوع فکر کنند و بگویند که چون در قبال ایران به هیچ امتیازی نمی‌رسیم پس این پرونده را تا بعد انتخابات کنار بگذاریم. حاصل مذاکرات غرب با ایران برای آنها مهم است اگرغرب احساس کند که مذاکره با ایران هیچ حاصلی برایش نداشته باشد ممکن است این پرونده کنار گذاشته شود تا به انتخاباتشان ضربه‌ای نخورد. ظاهرا غرب به این نتیجه رسیده است که از گفت‌وگو با ایران خیلی نتیجه مثبتی نخواهد گرفت و ممکن است پرونده را چند وقتی مسکوت بگذارند تا نتیجه انتخاباتشان برگزار شود. به نظرم حالا حالاها ممکن است گشایش خیلی جدی رخ ندهد اما مرگ برجام هم اعلام نخواهد شد چون غرب می‌داند که راهی جز گفت‌وگو با ایران ندارد و اگر این مرحله گفت‌وگو را تمام کند ایران به مرحله بی‌بازگشت می‌رسد و در این مرحله انجام کاری در توان اسرائیل و آمریکا نیست و در آن شرایط باید شکست مذاکرات در مقابل ایران را اعلام کنند. » 

موضع ایران در قبال مذاکرات تغییر می‌کند؟

اوایل هفته گذشته مقام معظم رهبری خطاب به مسئولان امورخارجه کشور درباره الزامات دیپلماسی عزت‌مندانه اظهارکردند که دیپلماسی ملتمسانه نباشد اما موثر و کارگشا باشد. در این میان این سوال وجود دارد که آیا قرار است موضع جمهوری اسلامی ایران در قبال مذاکرات احیای برجام تغییر خاصی کند

رحیمی جهان‌آبادی با رد این نظر که قرار است تغییر موضع و روش دهیم می‌گوید: «ما در قبال غرب همین پیشنهادهایی را که از طریق واسطه‌ها اعلام کردیم را باید ادامه دهیم و زمانی پای میز مذاکره با غرب برویم و با غربی‌ها قرارداد ببندیم که غربی‌ها تعهدات مشخص و معینی را به ما بدهند.»

 وی تصریح می‌کند: «حرف غرب به طور خلاصه این است که شما غنی‌سازی را به‌طور کامل تعطیل کنید، سانتریفیوژهای نسل ۶ خود را باز کنید. نظارت‌های فراپادمانی را بپذیرید شاید ما بخش خصوصی خود را ا ترغیب کنیم تا در کشور شما سرمایه‌گذاری کند. محتوای پیام‌های غرب این است که ما قرارداد موقت یک تا پنج ساله با شما می‌بندیم که دراین بازه زمانی علیه شما اقدامی انجام ندهیم و اما تعهد هم نمی‌دهیم که علیه شما پرونده جدید در آژانس باز نکنیم.»

همیشه از رهبری گلایه داشتیم که اجازه مذاکره نمی‌دهند، اما حق با ایشان بود

این عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه واقعیت این است که نظام جمهوری اسلامی ایران از گفت‌وگو با غرب حاصلی نداشته است اظهار می‌دارد: «خود ما در درون نظام همیشه از رهبری این گلایه را داشتیم که چرا اجازه نمی‌دهید ما با غرب و آمریکا گفت‌وگو کنیم. همیشه این گلایه را از رهبری داشتیم که چرا شما موضع بدبینانه نسبت به غرب دارید؟ گلایه را در افکار عمومی رسانه‌ها، جبهه اصلاح طلب، در اصللاح‌طلبان و در بخش‌هایی از بدنه مدیریتی کشور داشتیم که یا به زبان می‌آوردیم و یا به حرمت رهبری به زبان نمی‌آوردیم. اما رهبری این اجازه را دادند ما با غرب مذاکره کردیم و قرارداد امضا کردیم آیا این مشکلات با غرب حل شد؟ نشد.»

او معتقد است: «تحلیل رهبری درست بود که ما به هر میزانی از موضع ضعف با غرب مذاکره کنیم و یک قدم عقب بکشیم غرب یک قدم جلو می‌آید. باید بگویم که با هر گام که ما عقب رفتیم غرب ۱۰ قدم جلو آمده است. غرب علاوه بر اینکه ما نظارت را پذیرفیتم و غنی‌سازی اورانیوم را کاهش دادیم و سانتریفیوژها را باز کردیم و نظارت‌های فراپادمانی را پذیرفتیم غرب چه چیزی به ما هدیه داد یا کدامیک از حقوق ما را پذیرفت ماحتی در اوج کرونا برای جابه‌جایی پول واکسن هم مشکل داشتیم. به نظرم اگرتا دیروز منتقد این بودیم که چرا رهبری اجازه نمی‌دهد با غرب مذاکره کنیم امروز باید بپذیریم که موضع رهبری در قبال غرب کاملا درست است. این موضع مبتنی بر مقاومت اقتدار است و غرب راهی جز مقاومت برای ما باقی نگذاشته است. رهبری یک درد واقعی را بیان می‌کند که گفت‌وگو با غرب هیچ حاصلی برای ما نداشته است.»

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایران IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    مابااین مسلوین به جایی قرار نیست برسیم سال هاست هر روز ناامید تر بودیم کشورهای حوزه خلیج فارس رو ببینید یاد بگیرید..
  • کرامت سلیمی RO ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    در اینده ای نزدیک ، شهرهای مهم روسیه از جمله مسکو و استالین گراد توسط موشک و هواپیما مورد حمله قرار خواهد گرفت و روسیه هم نمی تواند هیچ عکس العملی نشان د هد و تلافی کند. فقط یک مشکل حل نخواهد شد و ان هم اینکه با بمباران شهرهای روسیه و ناتوانی روسیه در مقابل حمله به شهرهایش، باز هم رسانه ها سلاح هسته
  • کرامت سلیمی RO ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    فقط یک مشکل حل نخواهد شد و ان هم اینکه با بمباران شهرهای روسیه و ناتوانی روسیه در مقابل حمله به شهرهایش، باز هم رسانه ها سلاح هسته ای را باور خواهند داشت و باز هم به انتشار اخبار بیهوده در مورد سلاح هسته ای و موضوع برجام ادامه خواهند داد.و توئیت های لاوروف و اولیانوف را منتشر خواهند کرد

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار