۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۰
سرنوشت نرخ بهره چه می‌شود؟

در برنامه بورسان چهارشنبه احسان طاهری، تحلیلگر اقتصاد کلان فردای اقتصاد آخرین وضعیت بازار بین بانکی و سرنوشت نرخ بهره در ایران را مورد بررسی قرار داد.

فردای اقتصاد: با توجه به نزدیک شدن نرخ بهره بین بانکی به سقف کریدور ۲۴ درصد، افزایش نرخ سود صندوق‌های درآمد ثابت به بیش از ۲۷ درصد و شنیده‌هایی مبنی بر پیشنهاد نرخ‌های سود بانکی ۲۹ درصد به مشتریان بزرگ، این سوال مطرح می‌شود که چه اتفاقاتی باعث چنین جهش‌هایی در نرخ بهره شده و این نوسانات تا کجا ادامه می‌یابد؟ برای پاسخ به این سوال در برنامه بورسان چهارشنبه میزبان احسان طاهری، عضو تحریریه فردای اقتصاد بودیم و وضعیت بازار بین بانکی و سرنوشت نرخ بهره در ایران مورد بررسی قرار گرفت.

وی در پاسخ به این سوال، بیان کرد: بانکها برای تامین نقدینگی مورد نیاز خود چند گزینه دارند. یکی از این راه‌ها استقراض از بانک مرکزی است که از ۳ روش عملیات بازار باز، اعتبارگیری قاعده مند و اضافه برداشت صورت می‌گیرد و با توجه به سیاستهای انقباضی بانک مرکزی، این روش نقدینگی کافی را برای بانکها تامین نمی‌کند. لذا این امر باعث افزایش نرخ‌ها در بازار بین بانکی جهت استقراض از سایر بانکها شده است و نهایتا با توجه به تنگنانی اعتباری بانکهای دیگر، نهایتا به نظر می‌رسد که بانکها به سمت جمع آوری سپرده با نرخ‌های بالا از صندوق‌های درآمد ثابت حرکت کرده‌اند که باعث افزایش نرخ‌های بهره شده است. این کارشناس در ادامه با اشاره به وضعیت عملیاتی بانکها و نیز کفایت سرمایه آنها بیان کرد که احتمالا بانکهایی که از این نظر وضعیت مناسبی ندارند جزو بانکها ناتراز هستند و تا زمانی که نقدینگی مورد نیاز خود را از طریق فروش دارایی‌های خود (از جمله املاک و مستغلات) تامین نکنند، این ناترازی کماکان به سایر بازارها منتقل خواهد شد و نرخ‌های بهره را بالا خواهد برد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار