۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۲
جزئیات حق تقدم الکترونیکی بورسی

افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی با تحولی تازه در بازار سرمایه همراه شده است. در حالی که تا پیش از این شرکت‌ها برای افزایش سرمایه از روشی قدیمی استفاده می‌کردند و با مسائل بسیاری از قبیل فرسایش زمانی، افزایش هزینه، رشد ضریب خطا و نابه‌سامانی در فرآیند رسیدگی مواجه بودند. در حال حاضر سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با رونمایی از سامانه‌ای جدید به سمت الکترویکی شدن فرآیند افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی گام برداشته است.

فردای اقتصاد: دستورالعمل جدید بر اساس برنامه ۵ ساله ششم توسعه که اختیار تدوین رویه را به سازمان بورس و اوراق بهادار داده بود، تدوین شد و به تصویب هیات‌مدیره سازمان رسید. در رویه جدید دیگر نیازی نیست که شرکت‌ها برای سهامدارانی که سجامی هستند، همانند گذشته اقدام به ارسال پستی برگه‌های حق تقدم کنند. در این روش صرفا اطلاعات از سوی شرکت‌ها در سامانه‌ای که شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در این رابطه پیش‌بینی ‌کرده است، بارگذاری می‌شود. از این رو کاملا مشخص است که هر سهامداری چه میزان مطالبات دارد و نیازی نیست سهامداران در انتظار دریافت برگه‌های حق‌تقدم بمانند.

وحید روشن‌قلب، مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار در نشست خبری با موضوع پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم در بازار سرمایه ایران، که عصر امروز در محل سازمان بورس برگزار شد، بیان کرد: طبق دستور العمل سازمان، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی سامانه‌ای را برای این موضوع تهیه کرد، سهامداران برای اینکه مشارکت خود را برای شرکت اعلام کنند باید به این سامانه مراجعه کرده و در مدت اعلامی شرکت که معمولاً این مدت ۶۰ روز است.

سهامداران وقتی که در این سامانه مراجعه می‌کند، مطالبات خود را از شرکت مشاهده می‌کنند، اگر مطالبات سهامدار برای افزایش سرمایه هم کافی نباشد فرد می‌تواند با گزینه پرداخت الکترونیکی که در سامانه تعبیه شده است بدون مراحل مورد نیاز واریز را به حساب شرکت انجام دهد.

روشن قلب ادامه داد: این کار برای سهامدار بسیار آسان شده زیرا نیازی به مراجعه حضوری به بانک‌ها و ارسال پستی وجود ندارد. این فرآیند برای سهامداران به صورت کاملاً رایگان است و برای شرکت‌ها نیز هزینه‌ها به شدت کم شده است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار