۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۳۲
تحلیل «اکونومیست» از رقابت ترامپ و دیسانتیس

دیسانتیس بامداد امروز به طور رسمی در برنامه‌ای با حضور ایلان ماسک، نامزدی خود را اعلام کرد.

فردای اقتصاد: ران دیسانتیس، فرماندار ایالت فلوریدا امروز به طور رسمی در برنامه‌ای که به طور مستقیم با حضور ایلان ماسک، از پلتفورم اجتماعی توییتر پخش شد، نامزدی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ را اعلام کرد.

مجله اکونومیست در تحلیلی به بررسی این موضوع پرداخته‌است. به نوشته این مجله، اگرچه دیسانتیس به عنوان مهمترین رقیب ترامپ در انتخابات درون حزبی جمهوری‌خواهان شناخته می‌شود، اما بخت او برای پیروزی در برابر ترامپ روزبه‌روز در حال کاهش است.

اکونومیست در ادامه این تحلیل با اشاره به اینکه دیسانتیس که موفق شده‌بود ترامپیسم را بدون ترامپ ترامپ مهندسی کند، در انتخابات فرمانداری‌های ایالت فلوریدا که نوامبر گذشته برگزار شد، با اختلاف ۱۹ درصد پیروز شد اما ترامپ شکست سنگینی را متحمل شد چون اکثر نامزدهایی که او از آنها حمایت کرده‌بود، در انتخابات میاندوره‌ای شکست خوردند. دیسانتیس و ترامپ شش ماه پیش در نظرسنجی‌های پایاپای پیش می‌رفتند اما اکنون دیسانتیس در موقعیت بسیار نامناسبی قرار دارد.
به نوشته اکونومیست، دیسانتیس، یک انزواگرا در حوزه سیاست خارجی به شمار می‌رود که جنگ اوکراین را به «اختلافات ارضی» تقلیل داده‌است.

او همچنین به دلیل دعوای اخیری که با شرکت والت دیسنی به راه انداخته به عنوان فردی anti-corporate شناخته می‌شود. اصطلاح anti-corporate  یا ضد شرکت‌گرا برای تعریف کسانی به کار برده می‌شود که مخالف فعالیت بخش‌ خصوصی به ویژه شرکت‌های بزرگ هستند.

دیسانتیس به شدت مخالف حق سقط جنین نیز هست و به همین دلیل به عنوان فردی افراط‌گرا نیز شناخته می‌شود.

به نوشته اکونومیست، ترامپ توانسته در ماه‌های گذشته خود را احیا کند و گام به گام جایگاه خود را در میان رای‌دهندگان جمهوری‌خواه بازپس بگیرد. در مقابل اما اقدامات دیسانتیس در ایالت فلوریدا جایگاه او را تنزل داده‌است.

این مجله یکی دیگر از دلایل بخت رو به کاهش دیسانتیس برای پیروزی در برابر ترامپ  را این موضوع می‌داند که حزب جمهوری‌خواه، بیش از هر زمان دیگری «ترامپیزه» شده و به حزب او تبدیل شده‌است.

این مجله می‌افزاید: « این حزب قویاً به ترامپیسم، ترکیبی از پوپولیسم، حمایت گرایی، بومی گرایی و تحقیر نهادها و هنجارها تبدیل شده‌است.. نظم قدیمی نومحافظه کار و سازگار با تجارت این حزب از بین رفته است.»

اکونومیست می‌افزاید که ساختار حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سال ۲۰۱۶ تلاش می‌کرد تا از ترامپ فاصله بگیرد اما اکنون ترامپ از حمایت بسیاری از نخبگان این حزب برخوردار است.

در ادامه تحلیل این مجله آمده‌است که بسیاری از حامیان بزرگ مالی حزب جمهوری‌خواه تلاش کرده‌اند تا جایگزین‌هایی برای ترامپ بیابند اما این مساله ضرری به او نمی‌رساند زیرا او می‌تواند از طریق حامیان مردمی پرشمار خود که کمک‌های کوچک ارائه می‌دهند این خلا را پر کند و در عین حال همچنان خود را به عنوان فردی ضد ساختار و نشان دهد که نخبگان و تشکیلات اصلی قدرت با او مخالف هستند اما او همچنان صدای توده‌های مردم باقی می‌ماند.

اکونومیست بخش عمده مقاله خود را به مساله تجربه ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخته و نوشته که اگر انتخابات سال ۲۰۰۰ را که ترامپ از حزب «اصلاحات» یا «ریرفورم» تلاش کرد به کاخ سفید راه یابد، این چهارمین بار است که برای راهیابی به کاخ سفید تلاش می‌کند  همین مساله باعث شده تا این‌بار منظم‌تر و سازماندهی شده‌تر عمل کند. یک کارشناس برای توضیح منظم‌تر شدن کارزار انتخاباتی ترامپ به این مساله اشاره می‌کند که این بار اثری از ایوانکا ترامپ و دامادش، جراد کوشنر در ستاد انتخاباتی او دیده نمی‌شود و دخالت‌های خانوادگی به حداقل رسیده‌است.

اکونومیست در پایان می‌نویسد خوش شانسی ترامپ این است که با افرادی متششت و بزدل که بر سر مسائل کم اهمیت با یکدیگرجر و بحث می‌کنند در داخل حزب جمهوری‌خواه سر و کار دارد.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
خبر فوری: خطرناک‌ترین رقیب‌ ترامپ با حمایت «ایلان ماسک» می‌آید
ترامپ به کاخ سفید باز می‌گردد؟
ترامپ جوان کیست؟

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار