۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۵۷
سلطان عمان با چه هدفی به ایران می‌آید؟ احیای برجام یا ماموریتی جدید؟

آیا میانجی همیشگی این بار هم با پیامی از واشنگتن می‌آید؟

فردای اقتصاد: روزنامه نشنال، چاپ امارات متحده عربی، روز چهارشنبه سوم خرداد به نقل از مقامات مصری نوشت که ایران و مصر طی چند ماه آینده تبادل سفیر می‌کنند، تحولی که با میانجی‌گری عمان در شرف وقوع است.

گزارش این روزنامه به نقل از دو مقام مصری می‌گوید که توافق اصولی برای دیدار میان عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران به دست آمده‌است.
به گفته این مقامات، دیدار روسای جمهور ایران و مصر احتمالا تا اواخر سال جاری میلادی انجام شود.
روزنامه نشنال در ادامه می‌افزاید که این خبر تنها چند روز پس از سفر دو روزه هیثم بن طارق، سلطان عمان به مصر منتشر شده است، سفری که در جریان آن سلطان عمان با رئیس جمهوری مصر درباره رابطه قاهره و تهران گفت‌وگو کرد.
خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه به نقل از تلویزیون عمان گزارش داد که هیثم بن طارق، سلطان عمان، روز یکشنبه برای سفری دو روزه به ایران سفر خواهد کرد.
عمان روابط نزدیکی با ایران دارد و بارها بر سر اختلافات میان جمهوری اسلامی با دولت‌های عربی و غربی میانجی‌گری کرده است. تلاش‌ها برای احیای روابط میان تهران و ریاض نیز ابتدا با تلاش‌های مسقط آغاز شد.
همزمان رسانه‌های عمان از سفر قریب‌الوقوع سلطان این کشور به تهران خبر داده‌اند. خبرگزاری رویترز به نقل از تلویزیون دولتی عمان نوشت که این سفر روز یکشنبه انجام می‌شود و دو روز به طول می‌انجامد.

خبرگزاری دولتی عمان نیز نوشته است که این سفر پس از بازدید یکشنبه گذشته سلطان هیثم از مصر انجام می‌شود که در جریان آن با عبدالفتاح السیسی درباره «تحولات کلی منطقه‌ای و جهانی» گفت‌وگو کرد.

روابط بین مصر و ایران در دهه های اخیر تیره بوده است، اگرچه دو کشور تماس‌های دیپلماتیک خود را حفظ کرده‌اند. ایران به نوبه خود خواستار بهبود روابط با مصر شده است. اما دولت مصر دراین‌باره سکوت کرده است. با این حال رسانه‌های منطقه‌ای در هفته‌های اخیر از گرم شدن قریب‌الوقوع روابط تهران و قاهره خبر داده‌اند.

روزنامه نشنال در ادامه گزارش خود به نقل از مقامات مصری نوشت که عادی‌سازی روابط قاهره با تهران در حکم تضمینی برای مصر خواهد بود که بتواند روابط اقتصادی و تجاری خود با کشورهایی مانند عراق، سوریه و لبنان را که ایران در آنها نفوذ بسیاری دارد، گسترش دهد.


 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار