۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰
پیش‌بینی بازارها از پیروزی اردوغان

فردا دور دوم انتخابات ترکیه برگزار شده و رییس‌جمهور این کشور حداقل برای ۵ سال آینده مشخص می‌شود. اما بررسی رفتار بازارهای مختلف چه پیش‌بینی درباره سرنوشت این رویداد ارائه می‌دهد و آیا این رفتار با نتیجه نظرسنجی‌ها همخوانی دارد؟ بهزاد بهمن‌نژاد در این مورد توضیح می‌دهد.

فردای اقتصاد: خیلی‌ها معتقدند از آنجایی که بازارها با پول سروکار دارند نه امید و آرزو پیش‌بینی دقیق‌تری از آینده ارائه می‌کنند. خالص ذخایر ارزی ترکیه برای اولین بار در تاریخ منفی شده است؛ موضوعی که نشان می‌دهد بدهی‌های این کشور از دارایی‌ها سبقت گرفته است. همین موضوع کافی بوده تا ارزش لیر به کف تاریخی سقوط کند. نرخ دلار در ترکیه طی معاملات جمع به کمتر از ۲۰ لیر نزول کرد. به نظر می‌رسد بازارها انتظار دارند اردوغان بار دیگر رای آورده و سیاست‌های نامتعارف اقتصادی را در پیش بگیرد. اما فقط این نیست. سهام بانکی در بورس استانبول که تقریبا وابستگی بالایی به سیاست‌های اردوغان دارند و تا یک روز پیش از انتخابات دور نخست ریاست‌جمهوری در اوج ایستاده بودند، با پیش افتادن اردوغان در آرای روندی نزولی در پیش گرفتند و تا کنون بیش از ۲۰ درصد افت داشته‌اند. 

در نهایت شاهد تشدید ریسک بدهی‌های دولت ترکیه هستیم. بعد از اعلام آمار شمارش آرای انتخابات و پیشتازی اردوغان، صرفه ریسک اوراق دلاری دولت ترکیه ۶ درصد شد؛ یعنی سرمایه‌گذاران انتظار دارند نسبت به اوراق خزانه آمریکا ۶ درصد بازده بیشتر بگیرند. این پیش‌بینی بازارها با نتایج نظرسنجی‌ها که از پیشتازی اردوغان با ۵۳ درصد آرا خبر می‌دهد، همخوانی دارد.

در این رابطه:

پیروزی یا شکست اردوغان چه معنایی برای ترکیه دارد؟

اردوغان با کدام کارنامه به مصاف قلیچ‌دار می‌رود؟

دلارپاشی اردوغان در آستانه انتخابات

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین ویدیوها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار