۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۵۹
اردوغان و قلیچدار اوغلو در آخرین روز مبارزات انتخاباتی چه گفتند؟

انتخابات یکشنبه از ساعت ۸ صبح به وقت محلی ۸:۳۰ صبح به وقت تهران آغاز می‌شود و ساعت ۵:۰۰ بعدازظهر (۵:۳۰ به وقت تهران) پایان می‌یابد. بیش از شصت میلیون نفر می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. انتظار می‌رود نتایج اولیه، اواخر روز یکشنبه منتشر شود.

فردای اقتصاد: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در آخرین روز کمپین‌های انتخاباتی، از رای دهندگان خواست تا مشارکت بیشتری در انتخابات روز یکشنبه داشته باشند. از سوی دیگر کمال قلیچدار اوغلو، رقیب اردوغان نیز از مردم خواست که کشورشان را از «گودال تاریک» حکومت ۲۰ ساله اردوغان خارج کنند.

به گزارش رویترز، اپوزیسیون ترکیه فرصت انتخابات امسال را بهترین زمان برای پایین کشیدن اردوغان از قدرت می‌دانست زیرا وضعیت اقتصادی بسیار نابسامان شده و هزینه‌های زندگی مردم به دنبال تورم شدید به شدت بالا رفته‌است.

هم اردوغان و هم قلیچدار اوغلو به دنبال آن هستند تا نظر هشت میلیون نفری را به سمت خود جلب کنند که در دور اول انتخابات پای صندوق‌های رای نرفتند.

اردوغان در دور اول انتخابات که یکشنبه دو هفته پیش برگزار  شد، موفق شد با ۵/۴۹ درصد آرا از قلیچدار اوغلو با ۹/۴۴ درصد آرا پیشی بگیرد. حزب اردوغان و ائتلاف او همچنین موفق شدند اکثریت پارلمانی را به دست آوردند و ۳۲۳ کرسی از ۶۰۰ کرسی پارلمان را به خود اختصاص دهند.
اردوغان که در جمع هوادارانش در محله «بیکُز» استانبول صحبت می‌کرد از هوادارانش خواست تا در انتخابات روز یکشنبه مشارکت حداکثری داشته باشند.
اردوغان خطاب به هوادارانش که پرچم ترکیه در دست داشتند گفت: «آیا فردا به پای صندوق های رای می رویم؟ آیا در همان ساعات اولیه صبح رای خود را به صندوق می اندازیم؟ آیا کسی را که در دور اول انتخابات رای نداده است، در حوزه‌های رای‌گیری خواهیم دید؟» جمعیت هیجان زده نیز پاسخ می‌داد: «بله!»
رییس‌جمهور ترکیه ادامه داد: «ما همه کسانی را که موفق نشدند در دور اول انتخابات شرکت کنند، تشویق به مشارکت در انتخابات روز یکشنبه می‌کنیم. ما فردا کار نیمه تمام دو هفته پیش را تمام می‌کنیم و فاصله را با رقیب حتی بیشتر از دور اول انتخابات خواهیم کرد.»

گودال تاریک

از آن سو، کمال قلیچدار اوغلو، نامزد شش حزب اپوزیسیون در سخنانی در جمع هوادارانش گفت: «اگر واقعا خواستار خروج از این گودال تاریک هستیم، باید با هم این کار را انجام دهیم. من همه مردم را مستقل از دیدگاه و سبک زندگیشان دعوت می‌کنم تا پای صندوق‌های رای بیایند. این آخرین راه فرار است.»

موقعیت اردوغان در اوایل این هفته زمانی که سینان اوغان - سیاستمدار ملی گرا که با ۲/۵ درصد در دور اول انتخابات رتبه سوم را به دست آورد – تقویت شد.

قیلیچداراوغلو که رئیس بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه، یعنی حزب دموکراتیک خلق (CHP) است، حمایت حزب «پیروزی» که یک حزب ضد مهاجران است را برای دور دوم کسب کرد.

انتخابات یکشنبه از ساعت ۸ صبح به وقت محلی ۸:۳۰ صبح به وقت تهران آغاز می‌شود و ساعت ۵:۰۰ بعدازظهر (۵:۳۰ به وقت تهران) پایان می‌یابد. بیش از شصت میلیون نفر می‌توانند در انتخابات شرکت کنند. انتظار می‌رود نتایج اولیه، اواخر روز یکشنبه منتشر شود.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
پیش‌بینی «اکونومیست» از سرنوشت انتخابات ترکیه
ترفند عجیب رقیب اردوغان برای پیروزی در انتخابات
تحلیل متفاوت فرید زکریا از انتخابات ترکیه
حمایت اوغان از اردوغان
دلارپاشی اردوغان در آستانه انتخابات


 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار