۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۲
عقب‌نشینی تمام‌عیار صدر

صدر کناره‌گیری خود از سیاست را حتمی دانست و به هوادارانش گفت: «عقب نشینی کنید. من دیگر حتی تظاهرات مسالمت‌آمیز نمی‌خواهم.»

فردای اقتصاد: رهبر جریان صدر عراق، از ملت عراق بابت اتفاقات پیش آمده معذرت‌خواهی کرد و از هوادارانش خواست تا اطراف منطقه سبز در مرکز بغداد را ترک کنند. به محض انتشار سخنرانی صدر، هواداران او منطقه سبز را خارج کردند و منع آمد و شد در عراق لغو شد. دادگاه فدرال عراق نیز جلسه بررسی انحلال پارلمان را به تعویق انداخت.
به گزارش «ایرنا»، مقتدی صدر در ادامه سخنان خود خواستار عقب‌نشینی طرفدارانش از منطقه سبز بغداد شد و تصریح کرد: «در عرض یک ساعت، طرفداران صدر باید از اطراف منطقه سبز و پارلمان عقب نشینی کنند و گرنه من از آنها تبری می‌جویند.»
او تأکید کرد: «جریان صدر یک ساختار منضبط و مطیع است و اگر تا یک ساعت دیگر همه از منطقه سبز عقب‌نشینی نکنند، من از اعلام برائت می‌کنم و اگر اطاعت نکنند، موضعی دیگر خواهم گرفت.»
رهبر جریان صدر عراق افزود: «من یک شهروند عراقی هستم و دیگر در سیاست دخالت نمی‌کنم و کناره گیری من از سیاست، یک کناره گیری شرعی براساس موضع مرجع دینی است.»
او تصریح کرد که ریختن خون عراقیها حرام است.
مقتدا صدر گفت که صرف‌نظر از اینکه چه کسی این فتنه را آغاز کرده، من از مردم عراق بابت اتفاقاتی که افتاده است، عذرخواهی می‌کنم.
او کناره گیری و عزلت خود از سیاست را نهایی و حتمی دانست و خطاب به هوادارانش در منطقه سبز بغداد افزود: «عقب نشینی کنید و من دیگر حتی تظاهرات مسالمت‌آمیز نمی‌خواهم.»
رهبر جریان صدر گفت: «من از نیروهای امنیتی و الحشد الشعبی به خاطر پایبندی به بی طرفی و فرمانده نیروهای مسلح تشکر می کنم.»
او افزود: «قاتل و مقتول در آتش می‌سوزند و میهن اکنون اسیر فساد و خشونت است.»
رهبر جریان صدر عراق افزود: «ما امیدوار بودیم که تظاهرات به صورت مسالمت آمیز و نه با سلاح برگزار شود.»
مقتدا صدر تحرکات طرفدارانش را «انقلاب اصلاحات» خواند و افزود: «انقلابی که با خشونت همراه باشد، انقلاب نیست و من اکنون از انقلاب جریان صدر انتقاد می‌کنم.»

خروج معترضان از منطقه سبز

پس از این سخنرانی منابع خبری از آغاز خروج معترضان از این منطقه خبر دادند.
به گزارش ایسنا، شبکه اسکای نیوز اعلام کرد که حامیان جریان صدر به محض پایان سخنرانی رهبر این جریان و درخواستش برای پایان اعتصاب صدری‌ها، درحال خروج از منطقه سبز بغداد هستند.

واکنش نخست‌وزیر عراق

به گزارش ایسنا، به نقل از شفق نیوز، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق در سخنانی نسبت به کنفرانس مطبوعاتی امروز سه شنبه مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در نجف اشرف واکنش نشان داد.
او در این باره گفت: «درخواست صدر برای توقف خشونت نشان‌دهنده بالاترین سطوح میهن پرستی و اشتیاق برای جلوگیری از ریخته شدن خون عراقی‌ها است.»
الکاظمی تاکید کرد: «سخنرانی او همه را به مسئولیت پذیری اخلاقی و ملی برای حفاظت از ظرفیت‌های عراق و توقف زبان تشدید سیاسی و امنیتی و همچنین و آغاز گفت‌وگوی فوری و ثمربخش برای حل بحران ملزم می‌کند.»
حیدر العبادی، رهبر ائتلاف النصر نیز با انتشار پیامی در توییتر گفت که همه افراد مسلح باید هرچه سریع‌تر از منطقه سبز بغداد عقب‌نشینی کنند.
او افزود: «هیچ توجیهی برای دولت وجود ندارد که عاجزانه بایستد و نظاره‌گر باشد به ویژه پس از سخنرانی مقتدی صدر که خواستار عقب نشینی افرادی شد که ادعای وابسته بودن به جریان صدر را دارند. این مساله یک امتیاز برای صدر است.»
او همچنین گفت که باید راه حل‌هایی برای جلوگیری از ازسرگیری جنگ بیهوده و به خطر انداختن جان شهروندان ایجاد شود.

واکنش ایران

همزمان و به گزارش ایسنا، محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در مذاکرات وین درباره برخی تحولات و ناآرامی‌های اخیر عراق، در صفحه توییترش نوشت: «آن دسته از رژیم‌های منطقه که مقتدی صدر را به سمت این وضعیت غم‌بار سوق دادند، سخت دچار اشتباه محاسباتی شدند.»
مرندی ادامه داد: «آن‌ها از روی ندانستگی موجب کاهش نفوذ خود شده و موجب تقویت دولت آتی عراق شدند.»
 

تعلیق جلسه انحلال پارلمان

همزمان منابع خبری از تعویق جلسه دادگاه فدرال عراق برای بررسی درخواست انحلال پارلمان خبر دادند.
به گزارش ایسنا، شفق نیوز اعلام کرد که دادگاه فدرال عراق، جلسه رسیدگی به درخواست انحلال پارلمان عراق را تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخته‌است. دادگاه فدرال قرار بود این جلسه را امروز سه شنبه برگزار کند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار