۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۹
جزییات جدید از تنش مرزی طالبان با ایران

شهریار حیدری: جنگ به نفع هیچ کس نیست . طالبان به خوبی می‌داند که ایران قدرت برتر است. ما هنوز از ابزارهای سبک استفاده کردیم.

فردای اقتصاد: «رشادت پنج نیروی مرزبان که در برجک دیدبانی مرزسراوان بودند و با وجود هشدارهای طالبان  تا آخرین لحظه برج را ترک نکرده و برای حفظ خاک وطن از جان خود گذشتند نیازمند تقدیراست.» شهریارحیدری عضوکمیسیون امنیت‌ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این جملات آخرین جزییات تنش مرزی بین ایران و افغانستان که به شهادت چهار نیرو ی مرزبانی و به کمارفتن یک نفر دیگر منجر شد را تشریح کرد.

 به گزارش فردای اقتصاد، در پی این درگیری، طرح تقویت مرزبانی کشور که از مدت‌ها پیش درکمیسیون امنیت ملی مجلس در حال بررسی بود دوباره به روی میزاین  کمیسیون برگشته و هم اکنون  این طرح در مجلس در حال بررسی است.

به گفته شهریار حیدری، امنیت مرزها به صورت دو جانبه و با راهکار دیپلماسی باید اداره شود. از دو هزار و  تا ۷۰۰  کیلومتر مرز ما با پاکستان  وافعانستان که  ایران به تنهایی دارد بیش از۲  هزار کیلومتر این مرز را مدیریت می‌کند.  نیازمند حضور نیروهای پاکستان و طالبان هستیم. البته طالبان به معنی مرزبان؛ نه  به این معنی که الان وجود دارد و صبح یک فرمانده و بعدازظهرهم یک فرمانده وجود دارد و هر جورکه می‌خواهند رفتار می کنند. اینها در شان یک کشور  مستقل مثل افغانستان نیست  که نیروهای طالبان بیایند و هیچ کدام تحت هیچ قاعده ومنطقی نیست. تداوم چنین رفتارهایی  نهایتا به همین تنش‌ها منجر می‌شود و چه بسار اگر در آینده ادامه پیدا کند درگیری‌های بیشتری داشته باشیم.

  تداوم تنش‌ها و جنگ با افغانستان؟

  حیدری در پاسخ به اینکه آیا تداوم تنش ها به جنگ با افغاننستان منجر خواهد شد گفت: جایگاه طالبان درحدی نیست که ما بتوانیم با اینها وارد جنگ شویم.   درحد همان کارهایی که دارند انجام می‌دهند پاسخ قاطع می‌دهیم. از این به بعد طلبان هرگونه اقدامی ضد امنیتی و علیه ایران انجام دهد با یک پاسخ کوبنده از طرف ایران مواجه خواهد شد.

 وی درخصوص میزان خسارت های وارده به هر دو طرف هم گفت: آنها اعلام کردندتعدادی از نیروهای آنها هم کشته و زخمی شده اند و ممکن است تعداد کشته‌های آنها بیشتر از ۵ کشته ما باشد. در این گونه درگیری ها برنده کسی است که قدرت برتر باشد. طالبان به خوبی می‌داند که ایران قدرت برتر است. ما هنوز از ابزارهای سبک استفاده کردیم. در مواجه با طالبان اگر از ابزار های  جنگی استفاده کنیم خسارات وارده به طالبان به مراتب بسیاربیشتر است. اگر بخواهیم از ادوات جنگی استفاده کنیم قطع به یقین در همان لحظه اول تمام طالبان زمین‌گیر خواهند شد.

به گفته این عضو کمیسیون امنیت‌ملی مجلس، تقویت مرزبانی  و مواجه با این گونه تنش ها در جلسه امروز کمیسیون بررسی خواهد شد. مردم و مجلس از کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتظار دارند.  

حیدری با اشاره به حادثه سراوان و شهید شدن ۵ مرزبان کشور، گفت: «طرح جامع مرزبانی» در کمیسیون امنیت ملی تقریبا به نتیجه رسیده و نیازمند این است که بررسی آخر در کمیسیون روی این طرح صورت بگیرد و در سال جاری در صحن علنی به تصویب برسد.
وی در خصوص حمله گروهک تروریستی به مرز سراوان، گفت: گروهک جیش الظلم با استفاده از سرویسهای مختلف، خصوصا سرویس پاکستان عملیاتی در مرز ایران انجام می‌دهد. پاکستان ۲ سال گذشته اقداماتی برای انسداد مرز، با استفاده از فنس کشی و سیم خاردار انجام داد که طی بازدیدی که از این منطقه داشتیم، تقریباً عرض فنس و سیم خاردار، یک و نیم متر است و هر کسی نمی‌تواند آنها را باز کند. نهایتاً در نقطه ای به نام «مزه سر»، ساعت ۱۱:۵ همان شب از نقطه‌ای ورود و برجک را محاصره می کنند. ابتدا اقدام به تیراندازی می‌کنند و بعد هشدار می‌دهند که تسلیم شوید. پنج نفری که در داخل برجک بودن تصمیم می‌گیرند بجنگند ولو اینکه شهید شوند که جای تقدیر و تشکراز سازمان مرزبانی کشور دارد که از نظر ایمان و روحیه دفاع، آمادگی داشتند.
به گفته حیدری نهایتا چند دقیقه‌ای که درگیری بین برجک و گروهک تروریستی شروع می شود، بلافاصله یگان امداد اطلاع پیدا کرده و به سمت برجک حرکت می کنند؛ در مسیر، یگان هم با بخش دیگر گروهک درگیر می‌شود نهایتاً چهار نفر از داخل برجک و یک نفر از نیروهای امداد شهید می‌شوند و یک نفر هم در کما به سر می‌برد. گروهک برای اولین بار با استفاده از تله انفجاری برجک را تخریب می‌کند.

بودجه مرزبانی تخصیص پیدا نکرد


وی با تاکید بر تجهیزات و امکانات مرزبانی، گفت: مرزبانی به دلیل شرایط امنیتی از نظر جاده و امکانات لجستیکی و مخابراتی، نیازمند کمک است. ما بودجه خوبی برای تقویت مرزبانی تصویب کردیم اما عدم تخصیص بودجه باعث ایجاد مشکلاتی برای مرزبانی شده است؛ نیاز است تصمیم قاطع، جدی و میدانی در این خصوص اتخاذ شود چراکه با تعارف نمی‌توان امنیت مرزها را تامین کرد.
«طرح جامع مرزبانی» مراحل پایانی را در کمیسیون طی می‌کند
حیدری با اشاره به  آخرین وضعیت «طرح جامع مرزبانی» گفت: این طرح در کمیسیون امنیت ملی تقریبا به نتیجه رسیده و نیازمند این است که بررسی آخر در کمیسیون صورت بگیرد و در سال جاری در صحن علنی به تصویب برسد که این طرح با هدف تقویت مرزبانی نوشته شده است.


حل تنش‌های ایران و طالبان از طریق دیپلماسی 


وی همچنین در ادامه این مصاحبه با اشاره به درگیری روز گذشته ایران با طالبان، گفت: روز گذشته هم مرزبانان ما با طالبان درگیر می‌شوند که سابقه دارد. چند روز قبل فرمانده پایگاه ما را شهید کردند. همچنین مردمی که در آن منطقه کشاورزی می کنند را مورد آزار و اذیت قرار می دهند. پشت دیوار چند هزار هکتار متعلق به مردم زابل است که مزاحمت هایی برای این کشاورزان ایجاد می کنند که ناچار مرزبانی پاسخ داده و چ عملیاتی خوبی علیه طالبان انجام شد. این وضعیت باید از مسیر دیپلماسی حل و فصل شود. من معتقدم دستگاه دیپلماسی ما باید به شکل فعال با طالبان صحبت کنند تا کار به این درگیری ها کشیده نشود. زیرا بهترین همسایه برای افغانستان، در طول تاریخ، ایران بوده همیشه میزبان مردم افغانستان بوده و تعداد بالایی از مردم این کشور به ایران مهاجرت کردند و با توجه به تاکید رهبر انقلاب اسلامی، با شهروندان افغانستانی مثل شهروندان ایرانی برخورد می شود. اهمیت مردم افغانستان بیش از حکومت این کشور است.


 جنگ به نفع هیچ کس نیست


حیدری در خصوص واگذاری سفارت ایران به طالبان، گفت: برای ما افغانستان مهم است و حکومت‌ها و دولت ها در درجه دوم قرار دارند. هر دولتی در افغانستان حاکم شود به خاطر مردم و مرز مشترکی که داریم، ناچاریم با آنها تعامل داشته باشیم؛ اما طالبان دچار اشتباه استراتژیک است و نباید با ایران درگیر شود زیرا از نظر نظامی هیچ وقت توان مقابله با ایران را ندارد. ضمن اینکه ایران بارها از طریق مرزبانی و دیپلماسی به آنها هشدار داده که از تنش خودداری کنند؛ بنابراین توصیه می‌کنم اگر جنگی که شکل بگیرد به نفع هیچ کس نیست.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی سیدی IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    درمورد این حرکت بدورازانسانیت طالبان نبایدبی توجهی شود وساده ازشهادت عزیزانمان بگذریم

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار