۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۷
جهش سودآوری «تجلی» در سال ۱۴۰۱

شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات (تجلی) با انتشار صورت‌های مالی خود، از رشد سودآوری قابل توجهی در سال ۱۴۰۱ خبر داده است.

فردای اقتصاد: شرکت تجلی توسعه خودرو (سهامی عام) در تاریخ ۱۳۹۱/۰۷/۳۰ با سرمایه ده میلیون ریال در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسیده است. سرمایه شرکت در تاریخ ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ از مبلغ ۱۰میلیون ریال به ۱۰میلیارد ریال افزایش یافته و شرکت از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل و طبق صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام نام شرکت به تجلی توسعه معادن و فلزات (سهامی عام) تغییر یافت. همچنین شرکت در تاریخ ۱۴۰۰/۰۶/۰۶ با مجوز سازمان بورس اوراق بهادار، نسبت به افزایش سرمایه از مبلغ ۱۰میلیارد ریال به مبلغ ۶۲ هزار میلیارد ریال اقدام کرد که در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۹ در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسیده است. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۵۳ درصد، شرکت‌های صنعتی و معدنی گل گهر و معدنی و صنعتی چادرملو هر کدام ۱۷ درصد و حقیقی ۱۳ درصد، مجموع سهامداران شرکت تجلی را تشکیل می‌دهند.

بارزترین ماموریت شرکت تجلی، ایجاد حضور مستقیم آحاد جمعیتی در اجرای پروژه‌های کلان کشور با محوریت توسعه صنایع معدنی و فلزی، استخراج و اکتشاف معادن جدید با تکمیل و توسعه و تولید فلزات اساسی از طریق پذیره‌نویسی سهام برای اولین بار در سازمان بورس اوراق بهادار است به نحوی که این شرکت به عنوان اولین شرکت پروژه محور پیرو تدوین قوانین بالادستی در نهادهای حکومتی امکان جذب سپرده‌های کوچک و بزرگ تمام سرمایه‌گذاران و انتقالات و صرف آن در اجرای پروژه‌های مختلف را میسر می‌سازد.

نگاهی به عملکرد «تجلی» در ۱۴۰۱

شرکت تجلی روز گذشته صورت‌های مالی خود از عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۱ را منتشر کرد که نشان از جهش سودآوری قابل توجهی برای شرکت دارد و به نظر می‌رسد که تجلی توانسته است در این سال سود قابل توجهی را از محل سرمایه‌گذاری‌های خود حاصل کند. همانطور که در نمودار زیر و از وضعیت میزان درآمدهای عملیاتی پیداست، این شرکت توانسته است از محل سود سهام، بیش از ۵۰۴ میلیارد تومان سود شناسایی کند و این درحالی است که این عدد در سال گذشته تنها ۱۶۱ میلیارد تومان بود و نشان از یک جهش ۲۱۳ درصدی در اصلی‌ترین محل درآمدزایی شرکت دارد. شرکت در دو موضوع درآمد حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها و سایر درآمدهای عملیاتی نیز توانسته جمعا درآمدی بالغ بر ۲۳۴.۴ میلیارد تومان به دست آورد که نسبت به سال ۱۴۰۰ رشد ۱۱۸۱ درصدی داشته و این موضوع می‌تواند بخشی از سود حاصل در سال ۱۴۰۱ را با تردید مواجه کند زیرا ممکن است بخشی از این درآمدزایی در سال‌های آینده تکرارشونده نباشند اما به هرحال میزان رشد و درآمدزایی شرکت از محل سود سهام غیرقابل چشم‌پوشی و جالب توجه است.

جهش سودآوری «تجلی» در سال ۱۴۰۱
درآمدهای عملیاتی تجلی در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

از آنجا که شرکت تجلی یک شرکت پروژه‌محور بوده و اکثرا نقدینگی خود را به سرمایه‌گذاری در دیگر شرکت‌ها اختصاص می‌دهد، هزینه‌های قابل توجهی ندارد و عمده این هزینه‌ها به مباحث هزینه‌های عمومی و اداری و هزینه‌های مالی ارتباط پیدا می‌کند. تجلی در سال ۱۴۰۱ عددی بالغ بر ۴۴.۳ میلیارد تومان هزینه‌های عمومی و اداری داشته که نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۸۲۳ درصدی را تجربه می‌کند و در بحث هزینه‌های مالی نیز با عدد ۱۵.۷ میلیارد تومانی روبروست. اگرچه میزان رشد هزینه‌های شرکت در سال ۱۴۰۱ با افزایش چمشگیری نسبت به سال گذشته همراه بوده اما از آنجا که مقدار این اعداد نسبت به درآمدها ناچیز به نظر می‌رسد، نمی‌تواند تاثیر چندانی در سودآوری شرکت بگذارد.

جهش سودآوری «تجلی» در سال ۱۴۰۱
هزینه‌های تجلی در ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

به هرحال با تمام این تفاسیر شرکت در نهایت موفق شده است تا در سال ۱۴۰۱ به سود خالص ۶۹۰.۵ میلیارد تومانی دست یابد که نسبت به سود خالص ۱۹۲.۱ میلیارد تومانی سال گذشته، افزایش ۲۵۹ درصدی را نمایش داده و از وضعیت رو به رشد شرکت خبر می‌دهد که با توجه به پروژه‌های در دست اقدام می‌تواند نوید سال‌های بهتری را نیز داشته باشد. اگر سود خالص شرکت را نسبت به تعداد سهام آن تقسیم کنیم، تجلی در سال ۱۴۰۱ موفق به شناسایی سود ۱۱.۱ تومانی به ازای هر سهم شده است. با این حال اما از آنجا که تجلی یک شرکت پروژه‌محور بوده و همواره به نقدینگی برای انجام پروژه‌های خود نیازمند است، ممکن است در مجمع سال جاری نیز شاهد تقسیم سود قابل توجهی از سمت شرکت نباشیم. لازم به ذکر است که تجلی در سال گذشته از ۳۱ ریال سود شناسایی شده به ازای هر سهم، تنها ۴ ریال بین سهامداران تقسیم کرد.

نگاهی به پرتفوی بورسی و غیربورسی «تجلی»

در جداول زیر وضعیت پرتفوی بورسی و غیربورسی تجلی تا انتهای اردیبهشت ماه سال جاری قابل مشاهده است که البته برخی از شرکت‌های آن به دلیل سهم کمی که از کل پرتفوی تجلی را تشکیل می‌دهند، از محاسبات خارج شده‌اند. همانطور که در جدول پرتفوی بورسی پیداست، اصلی‌ترین سرمایه‌گذاری تجلی به شرکت «کگل» برمی‌گردد که بیش از ۳۱ درصد از کل پرتفوی بورسی شرکت را در برمی‌گیرد و طبق ارزش روز این شرکت تاکنون زیانی بالغ بر ۴۱ میلیارد تومان را نیز برای تجلی به همراه داشته است. با این حال اما برآیند تمامی سرمایه‌گذاری‌های تجلی در شرکت‌های بورسی تاکنون توانسته است سودی حدود ۳۷۳.۲ میلیارد تومان را برای این شرکت به ارمغان بیاورد.

جهش سودآوری «تجلی» در سال ۱۴۰۱
پرتفوی بورسی تجلی

در بخش غیربورسی نیز تجلی شرکت‌های بسیاری را داراست که مهم‌ترین آن‌ها به شرکت صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه برمی‌گردد که بهای تمام شده آن برای تجلی عددی بالغ بر ۲۵۴۳ میلیارد تومان بوده است. از دیگر شرکت‌های مهم پرتفوی غیربورسی تجلی نیز می‌توان به معدنی و صنعتی سپهر تجلی ایرانیان اشاره کرد که بهای تمام شده‌ ۲۰۰۰ میلیارد تومانی دارد. به طور کلی تجلی برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های غیر بورسی خود تاکنون حدود ۴۲۷۰ میلیارد تومان هزینه کرده است.

جهش سودآوری «تجلی» در سال ۱۴۰۱
پرتفوی غیربورسی تجلی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار