۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۲
یک ازدواج کاملا دیپلماتیک
مراسم نامزدی رجوه آل سیف، معمار سعودی با حسین، ولیعهد اردن در تابستان ۲۰۲۲ در شهر ریاض، پایتخت عربستان

روایت اکونومیست از وصلتی با هدف بهبود روابط خاندان‌ هاشمی و آل سعود و پرداخت بدهی‌های اردن از سوی عربستان

فردای اقتصاد: زمانی که بریتانیا یک امپراتوری بود، ملک حسین، پادشاه وقت اردن همسرانی از آمریکا و انگلیس گرفت، اگرچه زنان دیگری نیز داشت. پسرش، عبدالله دوم،  پادشاه کنونی اردن، برای به دست آوردن دل هموطنان و همزبانانش، با زنی فلسطینی ازدواج کرد. اکنون، پسر عبدالله، یعنی ولیعهد اردن که نام او نیز حسین است، می‌خواهد با یک معمار سعودی به نام «رجوه آل سیف» ازدواج کند.

سلسله «هاشمی»، که همواره تاج و تخت را در اردن در اختیار داشته‌اند، حدود یک قرن پیش، خاندان مسلط بر بخش‌های عربی خاورمیانه بود، اما بعدها، روابط بسیار سستی با رقبای نفت‌خیز خود در حاشیه خلیج فارس برقرار کرد. برخی از این نگرانند که عربستان سعودی، در دوران زمامداری محمد بن سلمان، مشهور به MBS، ولیعهد بی‌رحم این کشور، قصد داشته باشد تا اردن را به «تیول» خود تبدیل کند. دو سال پیش، دادگاه امنیتی اردن، بدون ذکر نام، برخی قدرت‌های خارجی (حدس بزنید کدام کشور؟) را متهم به تلاش برای سرنگونی ملک عبدالله دوم و جایگزین کردن حمزه، برادر ناتنی‌اش کرد؛ اتهامی که به شدت، تکذیب شد.

آیا این ازدواج، می‌تواند جاه‌طلبی‌های محمد بن سلمان را مهار کند؟ این گمانه‌ از آنجا پررنگ شده‌است که عروس، از خاندان معروف «سدیری» است ، خاندانی که معمولا با فردی از «آل سعود» ازدواج می‌کنند. (ملک فهد و ملک سلمان، پادشاه کنونی از خاندان «هفت سدیری‌» به شمار می‌روند). آیا این اتحاد جدید، می‌تواند سعودی‌ها را تشویق کند تا بدهی‌های سنگین و طاقت‌فرسای اردن را پرداخت کنند؟ خاندان سلطنتی اردن، از جمله ملکه رانیا، ملکه مادر یعنی همسر ملک عبدالله دوم، تلاش کرده‌اند تا ثروت خود را چندان به نمایش نگذارند. بنابر این، مراسم عروسی، ممکن است، پر زرق و برق برگزار نشود.

ناظران و تحلیلگران مسائل خلیج فارس منتظرند تا ببینند آیا محمد بن سلمان در این مراسم شرکت خواهد کرد یا نه؟ او اهمیت چندانی برای نزدیکان و خویشاوندان خود قائل نیست و شماری از آنان را زندانی کرده‌است. عادت او این است که با دست پس بزند و با پا پیش بکشد. او چند روز پیش، بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه را در جریان نخستین سفرش به عربستان سعودی پس از ۱۲ سال، به آغوش کشید. اما بعدتر برخی منابع آگاه گفتند که ولیعهد عربستان، دیدار خصوصی با اسد را رد کرده و از هرگونه وعده‌ای برای کمک به سوریه برای بازسازی این کشور خودداری کرده‌است.

کسی که  در اردن طرفدار پیوند خانوادگی با خاندان آل سعود بود، اکنون در زندان به سر می‌برد. باسم عوض‌الله، پیش از آنکه برای مشورت به محمد بن سلمان، به ریاض پایتخت عربستان سعودی برود، برای سال‌ها دربار ملک عبدالله، پادشاه اردن را اداره می‌کرد. عوض‌الله پس از بازگشت به اردن اما با رژیم این کشور دچار اختلاف و به اتهام توطئه برای به قدرت رساندن «حمزه» به ۱۵ سال زندان محکوم شد. ملک عبدالله دوم برای آنکه سعودی‌ها را بخشنده‌تر کند، احتمالا به چیزی بیش از یک ازدواج نیاز دارد. یک مقام سابق اردنی با گلایه و ناراحتی می‌گوید: «ما داریم خیلی به درد نخور می‌شویم.»
 

ملک عبدالله دوم و ملکه رانیا در کنار عروس و داماد
ملک عبدالله دوم و ملکه رانیا در کنار عروس و داماد



منبع: اکونومیست

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • اسکل خان باهوش IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    یعنی مطلقا هیچ عشق و علاقه‌ای نیست! چون کمپلت سیاسیه!

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار