۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۶
روند صعودی جدید در انتظار بورس تهران؟

در برنامه بورسان سه‌شنبه همراه با بهروز صنوبری‌مهر، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط کنونی بورس تهران و پیش‌بینی چشم‌انداز آتی آن پرداختیم.

فردای اقتصاد: در برنامه بورسان سه‌شنبه همراه با بهروز صنوبری‌مهر، کارشناس بازار سرمایه به بررسی شرایط کنونی بورس تهران و پیش‌بینی چشم‌انداز آتی آن پرداختیم. وی در ارزیابی شرایط جاری بورس عنوان کرد: با توجه به سیاست تنش زدایی و اخبار مبنی بر آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده که احتمال کاهش دلار در بازار آزاد را افزایش داده است به نظر می‌رسد مهم ترین عامل تاثیرگذار این روزهای بورس همین موضوع است. البته حواشی نرخ ارز ۲۸۵۰۰ برای خوراک صنایع که تاثیر منفی بر بازار گذاشت و تکذیب آن نیز نتوانست ترس سرمایه‌گذار از این ریسک را مرتفع کند یکی از متغیرهای مهم بورس در روزهای اخیر بوده است که موجب خروج سرمایه‌های اشخاص حقیقی از بازار شده است در کنار آن سفر پادشاه عمان و سناریوهای مختلفی که امیدواری برای بهبود روابط بین الملل و گشایش در حوزه ارز را به وجود آورده است نیز تاثیر قابل توجهی بر بازار نداشت.

وی افزود: اصلاح بازار سهام دور از انتظار نبود و یکی از دلایل اصلی آن رشد اخیر بورس بود و در این، شرایط بازار به اصلاح خود ادامه خواهد داد اما نکته مهم این است که در صورت اخبار قطعی از گشایش سیاسی نمی‌توان اثر آن را بر بازار سرمایه را  منفی ارزیابی کرد و این اتفاق می‌تواند فشار نرخ بهره، کسری بودجه و قانون‌گذاری دستوری در بازار سهام را کمتر کند که در نتیجه زمینه مناسبی را برای صادرکنندگان کشور ایجاد خواهد کرد. در مجموع با وقوع هرکدام از این سناریوها انتظار ریزش سنگینی برای بورس تهران وجود ندارد اما روند اصلاحی ادامه خواهد داشت.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا بازار سهام همچنان گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری است؟ گفت: بازدهی دلاری و ریالی بورس در سال‌های اخیر نسبت به تورم و بازارهای موازی قابل مقایسه نیست. بسیاری از صنایع در سطوح ارزندگی قرار ندارند و به دلیل نرخ های متفاوت دلار سطح ارزندگی متفاوتی برای سهام مطرح می‌شود. رشد اخیر بورس و ترس سهامداران از عدم پیش‌بینی پذیری متغیرهای تاثیرگذار روند بورس را در مسیر اصلاح قرار داده است اما این اصلاح بازار را در سطوح ارزنده‌ای قرار خواهد داد. با نزدیک شدن بازار به فصل مجامع و گزارش‌های خوب شرکت‌ها در ماه‌های آینده از یک سو و اصلاح ادامه دار ولی با شدت کم p/e نمادهای بازار، بورس تهران مجددا در مدار صعودی قرار خواهد گرفت اما در رابطه باکیفیت و شارپی بودن آن نمی‌توان باید در انتظار تصمیمات سیاستگذار برای این بازار بود.

وی در پایان به ارزیابی پتانسیل بازارهای مختلف برای سرمایه‌گذاری پرداخت وعنوان کرد که بازار سهام در حال حاضر می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد اما با در نظر گرفتن شرایط بنیادی هر سهم و ورود در قیمت مناسب. در بین صنایع بزرگ فولادی ‌ها روانکارها و در سمت ریالی‌ها، صنعت سیمان حتی با وجود قطعی برق در تابستان اما امکان پوشش این ریسک را با تغییر نرخ خواهد داشت؛ در کنار این صنعت، صنعت غذا، دارو و صنعت پخش با توجه به کشش قیمتی و احتمال بالای دریافت مجوز افزایش از گزینه‌های جذاب بورس برای سرمایه‌گذاران است.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار