۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۶
رضا مرادصحرایی چگونه وزیرآپ شد؟

مجلس امروزبا ۱۶۷ رای موافق به رضامراد صحرایی وزیرآموزش و پرورش را انتخاب کرد. از میان ۲۶۹ نماینده حاضر در صحن ۱۴ نماینده به او رای ممتنع دادند.  وزیرآپ ۸۶ رای مخالف هم داشت اما نکته قابل تامل در تایید صلاحیت به وزیرآپ درآرای باطله بود.

فردای اقتصاد: مجلس امروزبا ۱۶۷ رای موافق به رضامراد صحرایی وزیرآموزش و پرورش را انتخاب کرد. از میان ۲۶۹ نماینده حاضر در صحن ۱۴ نماینده به او رای ممتنع دادند.   وزیرآپ ۸۶ رای مخالف هم داشت اما نکته قابل تامل در تایید صلاحیت به وزیرآپ درآرای باطله بود. مجلس فقط به فاطمی امین ۸ رای باطله داده بود و در تایید صلاحیت سایر وزرا هیچ رای باطله ای وجود نداشت اما امروز دو رای باطله به صحرایی داده شد. کم نظیرترین جلسه رای اعتماد وزرا را امروز در مجلس دیدیم. جلسه ای آرام و بی حاشیه برگزار شد. نمایندگان به ویژه پس ازدیدارهفته پیش خود با مقام معظم رهبری به این اجماع رسیده بودند که باید بیشتر با دولت همراهی کنند. این موضوع نه تنها در دادن رای اعتماد به وزیر آپ عملا اجرا شد بلکه  در راهروها یمجلس گفته میشد که قرار است مجلس زیاد در رای اعتماد به سایر وزرای پیشنهادی از جمله وزیر صمت، احتمالا وزیربازرگانی و جهادکشاورزی هم سخت گیری نکند.

 صحرایی پیش از آنکه دولت تصمیم بگیرد که او را به عنوان نامزد وزارت معرفی کند درددل فرهنگیان را بازگو کرد و وعده داد تا رتبه فرهنگیان را دوباره بازنگری کند و فرصت اعمال مجدد مدارک فرهنگیان را به آنها بدهد این امر باعث شد تا جامعه فرهنگیان را با خود همسوتر کند. از سوی دیگراوبه خوبی توانسته بود نظر فراکسیون آموزش مجلس را به نفع خود تغییر دهد. هرچه بود در سفر دو هفته پیش اعضای این کمیسیون به تبریزرخ داده بود. به یاد دارم که دقیقا پس از استیضاح یوسف نوری وزیر سابق آپ، منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش مجلس که از عملکرد او و مدیران سابق سازمان برنامه  به دلیل پرداخت دیرهنگام حقوق اسفند ماه فرهنگیان خشمگین بود در مصاحبه با «فردای‌اقتصاد» اعلام کرد که ان شالله گزینه بعدی بتواند رای بیاورد؛ ما حساسیم.

رایزنی های تیم مشاوران صحرایی بالاخره جواب داد و نه تنها او به عنوان گزینه دولت به مجلس معرفی شد بلکه در مجلس رای قابل قبولی هم به دست آورد. تا دیروز نمایندگان معتقد بودند که صحرایی دست کم ۱۷۸ رای به دست می‌آرود برخی از نمایندگان تلاش می‌کردند تا میزان آرای موافق به ۲۰۰ رای  هم برسد. شهباز حسن پور بیگلری یکی از موافقان وزیر به فردای اقتصاد گفته بود تلاش می‌کنیم صحرایی با رای بالایی وزیر شود اگرچه مخالفان صحرایی هم کم نبودند اما اجماع نظر فراکسیون انقلاب هم بر سر این بود که صحرایی وزیر شود. نتایج اجماع نظراین فراکسیون دیروز صبح اعلام شد. ابوالفضل عمویی سخنگوی این فراکسیون اعلام کرد که اکثریت قاطع فراکسیون به وزیر کنونی آپ رای موافق داده اند با این حال صحرایی مخالفانی هم داشت.

 مخالفانش  از جمله  سید علی موسوی نماینده مردم ملکان و عضو کمیسیون صنایع معتقد بودند که او از بدنه وزارتخانه  نیست  و  به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان عملکرد قابل تحسینی داشته اما مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیازمند تجربه به مراتب بیشتری است.

 او به رئیس جمهور توصیه کرد تا در خصوص معرفی وزیری که شباهت بسیاری به نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد تجدیدنظر کند زیرا رتبه بندی معلمان مهم‌ترین موضوعی است که برای آموزش و پرورش در اولویت بوده ولی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جایی ندارد.

به گفته وی، صحرایی در زمینه توسعه مدارس غیردولتی وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگوید. با تمام احترامی که برای شخصیت علمی و پژوهشی صحرایی قائل هستم قوه عاقله دولت محترم می‌توانست گزینه مناسب‌تری معرفی کند.

چرا فیلم دختربی حجاب گیتاریست را در اینستاگرام منتشر کردید

"مسئولیت جایی را برعهده دارید که کلاس‌های مختلط و تصاویر بی‌حجاب آن در سطح کشور منتشر شده است و شما چه عکس‌العملی را نشان دادید، شما در اینستاگرام شخصی‌تان خواننده همراه فتنه را تبلیغ کردید و یک دختر دانشجوی بی‌حجاب که در بلگراد گیتارزنی می‌کرد منتشر کردید و با کدام یک از خطوط فرهنگی این کار را انجام دادید".

 این جملات را علی خضریان یکی از مخالفان رضامراد صحرایی از تریبون مجلس عنوان کرد.

او خطاب به وزیر آپ گفت:  ریاست ستاد تبلیغاتی یکی از نمایندگان اصلاح طلب در شهرستانی است که شما در انتخابات‌های گذشته در آن مسئولیت داشتید و بعد از رأی آوری آن فرد شما به عنوان رئیس بنیاد شهید آن شهرستان منصوب شدید و این سوال مطرح است که ارتباط شما با جریان اصلاح طلبی در سطح شهرستان‌تان چیست و آیا به دلیل خویشاوندی است یا عقیده؟

به گفته این عضو کمیسیون اصل نود، شما به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان بعد از ۱۳ ماه نمی‌توانید گزینه مناسبی را برای کمک به خودتان در دانشگاه فرهنگیان انتخاب کنید و هنوز تعداد زیادی از نیروهای قبلی وابسته به جریان اصلاحات در آن دانشگاه حضور دارند!! چطور می‌خواهید آموزش و پرورش را به نتیجه برسانید و تحول ایجاد کنید.

وی تصریح کرد: شما فکر می‌کنید مشکل آموزش و پرورش، وزیر سابق نوری بود یا تیم ایشان، شما از ۱۴ فروردین سرپرست آموزش و پرورش شدید و آن تیم ضعیف که آموزش و پرورش را به این نقطه رساندند، جز حلقه دوستان شما بودند. نوری برای تأخیر در پرداخت حقوق و رتبه‌بندی معلمان استعفا دادند، جنابعالی با مدیران مقصر در این حوزه چه برخوردی کردید!؟ برخی مدیران مقصر از دوستان نزدیک شما هستند. یکی از اشتباهات اساسی نوری در دوران وزارت وقت این بود که با وجود شیوع بدحالی و مسمومیت دانش‌آموزان حدود ۸ ماه معاون تربیت بدنی و سلامت نداشت و الان هم ندارد. شما از ۱۴ فروردین سرپرست وزارتخانه هستید و آنقدر غرق رایزنی و ارتباط‌گیری و جذب نظر نمایندگان مجلس شدید که از مهم‌ترین موضوع این روزهای آموزش و پرورش غافل شدید و طبق گزارش ارسالی از اولیای دانش آموزان در مناطق مختلف آزمون‌های نهایی با تأخیر ۳۰ تا ۴۰ دقیقه‌ای برگزار می‌شود که امسال تأثیر مستقیم در کنکور دارد
خضریان تصریح کرد: شما مدیریت یک آموزشگاه زبان انگلیسی را دارید که دقیقا با کانون زبان ایران که شما قرار است در وزارت آموزش و پرورش مدیریت آن را برعهده بگیرد، دارای تعارض منافع و رقابت جدی است
شما مسئولیت جایی را برعهده دارید که کلاس‌های مختلط و تصاویر بی‌حجاب آن در سطح کشور منتشر شده است و شما چه عکس‌العملی را نشان دادید، شما در اینستاگرام شخصی‌تان خواننده همراه فتنه را تبلیغ کردید و یک دختر دانشجوی بی‌حجاب که در بلگراد گیتارزنی می‌کرد منتشر کردید و با کدام یک از خطوط فرهنگی این کار را انجام دادید
ریاست ستاد تبلیغاتی یکی از نمایندگان اصلاح طلب در شهرستانی است که شما در انتخابات‌های گذشته در آن مسئولیت داشتید و بعد از رأی آوری آن فرد شما به عنوان رئیس بنیاد شهید آن شهرستان منصوب شدید و این سوال مطرح است که ارتباط شما با جریان اصلاح طلبی در سطح شهرستان‌تان چیست و آیا به دلیل خویشاوندی است یا عقیدتی!؟

سید علی موسوی نماینده مردم ملکان و عضو کمیسیون صنایع هم مخالف صحرایی بود او گفت: سوابق صحرایی مربوط به آموزش و پرورش نبوده و وی از بدنه این وزارتخانه نیست. وی به عنوان رئیس دانشگاه فرهنگیان عملکرد قابل تحسینی داشته اما مدیریت وزارت آموزش و پرورش نیازمند تجربه به مراتب بیشتری است. به رئیس جمهور توصیه می‌کنم در خصوص معرفی وزیری که شباهت بسیاری به نوری وزیر سابق آموزش و پرورش دارد تجدیدنظر کند

 وی تصریح کرد: رتبه بندی معلمان مهم‌ترین موضوعی است که برای آموزش و پرورش در اولویت بوده ولی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی جایی ندارد. در زمینه توسعه مدارس غیردولتی وزیر پیشنهادی باید راهکار خود را به صورت شفاف بگویید.

با تمام احترامی که برای شخصیت علمی و پژوهشی  صحرایی قائل هستم قوه عاقله دولت محترم می‌توانست گزینه مناسب‌تری معرفی کند. یکی از اشتباهات اساسی نوری در دوران وزارت وقت این بود که با وجود شیوع بدحالی و مسمومیت دانش‌آموزان حدود ۸ ماه معاون تربیت بدنی و سلامت نداشت و الان هم ندارد.

در جریان بررسی صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در موافقت با وزیر پیشنهادی الهام آزاد نماینده مردم نائین  گفت:رضا مراد صحرایی فردی توانمند و متعهد است که این مسیر را پله پله طی کرده تا به این جایگاه رسیده است. در سال‌های اخیر بزرگترین مطالبه مقام معظم رهبری از آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین بوده است، مدرسه مهمترین سنگر انقلاب است که نیازمند تحول است و اگر امروز به داد آن نرسیم، فردا بسیار دیر خواهد بود.

برنامه‌های صحرایی را به طور کامل مطالعه کردیم که قاطعانه می‌گویم در طول این سال‌ها هیچ یک از وزرای پیشنهادی آموزش و پرورش چنین برنامه منسجمی برای اجرای سند تحول بنیادین ارائه نکرده است.

تحول وقتی رخ می‌دهد که ما نتیجه تحول‌های ستادی را در مدرسه مشاهده کنیم. آموزش و پرورش مهمترین رکن پیشرفت کشور است که با تکرار تغییر وزرا و تصدی‌گری چندباره سرپرست های مختلف در رأس آن با بی‌ثباتی مدیریتی مواجه است. این حجم از بی‌ثباتی به هیچ وجه عادی نیست. از تمام همکاران تقاضا دارم که با تائید صلاحیت ایشان به عنوان فردی انقلابی و دارای روحیه جهادی نشان دهیم که شایسته مهر مجلس انقلابی هستیم

در جریان بررسی صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در موافقت با برنامه‌های وزیر پیشنهادی سید محسن دهنوی نماینده مردم تهران و عضو هیات رئیسه مجلس، گفت: جوان بودن صحرایی امتیازی است که در کنار تجربه بالای وی می تواند کمک بسیاری به وزارت آموزش و پرورش داشته باشد. مشکلات متعدد آموزش و پرورش برای یک یا دو ماه اخیر نیست بلکه این وزارتخانه به دلیل عدم ثبات در مدیریت، عدم توجه کافی دولت‌ها است.

دهنوی با اشاره به سخنان خضریان  گفت: ایشان بیان کردند که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش درگیر رایزنی بوده است، بنده به عنوان هیات رئیسه مجلس بیان می‌کنم که تا پیش از معرفی وی به عنوان وزیر پیشنهادی یک بار ایشان را در مجلس ندیدم.

روز گذشته یکی از حاضران در جلسه به آقای صحرایی گفت، آیا شما فرزند شهید هستید؟ ایشان نیز پاسخ داد فرزند شهید بودن افتخار است اما پدرم بیش از ۸ سال در منطقه جنگی بود و جانباز شیمیایی ۳۵ درصد بود، حال باید گفت این که مطرح شود صحرایی به دلیل برکناری یک جانباز با جبهه و فرهنگ جنگ زاویه دارد شاید روا نباشد. به وزارت آموزش و پرورش وزارتخانه مهمی است و اگر یک روز وزیر نداشته باشد به معلمان و دانش آموزان ضربه خواهد زد. باید در مسائل بودجه‌ای و پشتیبانی از وزارت آموزش و پرورش حمایت کنیم.

در مخالفت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش علی بابایی کارنامی گفت: وزارت آموزش و پرورش توانسته است در مسیر درست مقابله با جریانی که غربگراها دنبال کردند، حرکت کند اما نگرانی‌هایی به جهت وجود ابهامات در برنامه پیشنهادی وزیر داریم. برخی سوالات و ابهامات درباره بیمه تکمیلی فرهنگیان، نحوه جذب فرهنگیان برای خرید خدمات آموزشی، نوسازی مدارس فرسوده و فوق‌العاده ویژه فرهنگیان وجود دارد که باید شفاف و روشن شود.

وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان و ارتباط آن با فرهنگیان یا فرزندان آن‌ها یا موضوع مدارس غیردولتی و قرارداد معلمان از دیگر ابهاماتی است که در برنامه‌های وزیر پیشنهادی وجود دارد.

در جریان بررسی صلاحیت رضا مراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، در مخالفت با وی عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان و عضو کمیسیون انرژی گفت: به وزیر قبلی عرض کردیم دو خط نامه به رئیس سازمان برنامه و بودجه بنویسید، چرا که اگر بودجه رتبه بندی معلمان را ندهند، شما چند وقت بیشتر دوام نخواهید آورد، بنابراین صحرایی باید در این خصوص برنامه ارائه دهد.

به گفته وی، فراکسیون به صحرایی رأی داده و شما باید قائل به رأی فراکسیون باشید، هر چند من قائل به نظر جمعی فراکسیون هستم، اما دلیل نمی‌شود سوالات تخصصی خود را نپرسم. متاسفانه امروز مشکل اصلی این وزارتخانه علم نیست، چرا که امروز ناهنجاری بسیاری در سطح اجتماع داریم که صریحا به وضع آموزش و پرورش مرتبط می‌شود،   صحرایی باید بگوید چه برنامه‌ای برای این امر دارید؟

همچنین در موافقت با برنامه و صلاحیت رضامراد صحرایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش عبدالحسین روح‌الامینی نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون بهداشت  گفت: فرصت کمی به آقای صحرایی برای ارائه برنامه‌ها داده شد و ایشان امکان دفاع از برنامه‌های خود را نداشتند اما در همین فرصت کم دریافتیم معدل ایشان نسبت به معدل وزرای معرفی شده پیش از ایشان در دولت بالاتر است.

به گفته روح الامینی، کسی که از روستا و مدرسه عشایری شروع کرده و قومیت، زبان و گرایش برایش تفاوتی ندارد و بیانیه شب گذشته انجمن اسلامی معلمان که یک تشکل اصلاح طلب است و نسبت‌های ناروایی که به ایشان دادند برایمان مشخص کرد که یک تشکیلی که فاصله با امام(ره) و انقلاب دارد، چگونه در مورد ایشان اظهارنظر منفی می‌کند. درهمین مدت کوتاه سرپرستی نشان دادند که بسیاری از کارهای بر زمین مانده را انجام داده‌اند و نشان دادند پیگیری خوبی نسبت به حقوق معلمان دارند و با کسی در پی حقوق آنها تعارفی ندارند.

وی افزود: تقویت اقتصاد آموزش و پرورش و برچیده شدن مافیای کنکور و کوتاه شدن دست پولدارها از این وزارتخانه و تدوین نظام رفاهی برای معلمان و تبدیل به احسن کردن و مولدسازی املاک آموزش و پرورش به نفع معلمان و همچنین اصلاح شرایط صندوق ذخیره فرهنگیان و توجه به مطالبات جدی بدنه آموزش و پرورش از مطالبات مهم ما از وزیر پیشنهادی است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار