۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
سفر محرمانه فرستاده بایدن به عمان برای میانجی‌گری بین تهران و واشنگتن
برت مک‌گورک، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه

دو روز پس از سفر، سلطان عمان به ایران، اکنون نشریه اکسیوس در گزارشی خبر داده که برِت مک‌گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا ، اوایل ماه جاری میلادی در سفر به عمان درباره یک تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه اتمی این کشور رایزنی کرده‌است.

فردای اقتصاد: دو روز پس از سفر هیثم بن طارق، سلطان عمان به ایران، اکنون نشریه اکسیوس در گزارشی خبر داده که که برِت مک‌گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، اوایل ماه جاری میلادی در سفر به عمان درباره یک تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه اتمی این کشور رایزنی کرده‌است. اکسیوس به نقل از چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی گزارش می‌دهد که مک‌گورک روز هشتم مه به مسقط رفته بود اما این سفر از سوی آمریکا یا عمان علنی نشد. همزمان، رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران تاکید کرد: «به دنبال راه‌حل‌های دیپلماتیک هستیم چرا که فکر می‌کنیم این مطمئن‌ترین راه برای ممانعت از ( به ادعای او) دستیابی ایران به بمب هسته‌ای است و در طولانی مدت نیز جواب می‌دهد.» با وجود ادعای رابرت مالی بر روی میز بودن گزینه نظامی، اظهارات او نشان می‌دهد دیپلماسی همچنان برای واشنگتن اولویت دارد.

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در بخش دیگری از سخنانش مدعی شد که اگر ایالات متحده به این نتیجه برسد که ایران «اقداماتی برای دستیابی به سلاح اتمی انجام می دهد» کشورش دست به «اقدامات بازدارنده خواهد زد و به گفته او «در این حالت هیچ گزینه‌ای را نادیده نمی گیرد» و «گزینه نظامی هم روی میز خواهد بود».

مالی در گفت‌وگو با رادیو ملی آمریکا (ان‌پی‌آر) ادعا کرده که ایالات متحده در ارتباط با برنامه اتمی ایران به دنبال راه حل‌های دیپلماتیک است زیرا به گفته او این را «مطمئن‌ترین راه» برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی می داند.

این مقام آمریکایی گفته در طولانی مدت، راه حل دیپلماتیک در برابر برنامه اتمی ایران، جواب می‌دهد که به معنی در اولویت نبودن اقدام نظامی است.

رابرت مالی همچنین تاکید کرده که ایران «فقط چند هفته» تا رسیدن به سطح مورد نیاز برای سلاح با غنی سازی اورانیوم فاصله دارد اما در عین حال افزود که با وجود امکان دسترسی کوتاه مدت به اورانیوم غنی شده مورد نیاز، ساخت سلاح اتمی بیش از این مدت طول می‌کشد.

مذاکرات برای احیای توافق هسته ای برجام که دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین آمریکا از آن خارج شد، از فروردین ۱۴۰۰ آغاز و در تابستان ۱۴۰۱ بدون نتیجه متوقف شد.



مشاور بایدن در عمان
 

در روزهای اخیر همزمان با سفر هیثم بن طارق، سلطان عمان به ایران، بحث ها درباره میانجیگری احتمالی این کشور برای احیای توافق اتمی بالا گرفته است. عمان نقش تعیین کننده‌ای در به دست آمدن توافق اتمی برجام داشت.
نشریه اکسیوس به تازگی به نقل از مقام‌های آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی گزارش داده است که برِت مک‌گورک، مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا در امور خاورمیانه، اوایل ماه جاری میلادی در سفر به عمان درباره یک تماس احتمالی دیپلماتیک با ایران درباره برنامه اتمی این کشور رایزنی کرده است.

اکسیوس به نقل از چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی گزارش می‌دهد که مک‌گورک روز هشتم مه به مسقط رفته بود اما این سفر از سوی آمریکا یا عمان علنی نشد. مقام‌های مطلع گفته‌اند که موضوع اصلی مورد بحث در این سفر، یک حرکت جدید دیپلماتیک بر سر برنامه اتمی ایران با میانجیگری عمان بوده است.
مقام ارشد اسرائیلی به اکسیوس گفت که «عمانی‌ها درحال وساطت میان ایران و آمریکا هستند».

به گزارش اکسیوس سه مقام ارشد اسرائیلی ادعا کرده‌اند که کاخ سفید از طریق دولت عمان درحال بررسی این موضوع است که آیا ایرانی‌ها آمادگی برداشتن گام‌هایی که برنامه هسته‌ای این کشور را محدود می‌کند و از تنش در منطقه کم می‌کند دارند یا نه و در ازای آن چه می‌خواهند».

مقام‌های اسرائیلی به این نشریه گفته‌اند که اسرائیل نگران تلاش احتمالی دولت بایدن برای «تعلیق در برابر تعلیق» در چارچوب یک توافق مقدماتی با ایران است.

یک دیپلمات ارشد اروپایی هم گفت که «آمریکا مشغول همکاری با عمانی‌ها بر سر موضوع ایران است».

برخی از محدودیت هایی که بر اساس توافق اتمی برجام علیه ایران هنوز پابرجاست در ماه های آینده به طور خودکار برداشته می شود در حالی که اختلاف قدرت های جهانی با ایران بر سر بخش های توسعه یافته برنامه اتمی این کشور، در ماه های اخیر افزایش یافته است.

عمان در سال ۱۳۹۱ نیز میزبان و میانجی مذاکرات محرمانه ایران و آمریکا بود، مذاکراتی که در نهایت سه سال بعد به حصول توافق برجام منجر شد.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
اکونومیست پاسخ داد: آیا توافق هسته‌ای جدید در راه است؟
آغاز روند تنش زدایی ایران و آمریکا؟
خبر مهم فارس و تسنیم از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای

 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار