۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰
انتقاد رئیس مجلس به اصرار بر تداوم تولید خودرو

رئیس مجلس: آیا باید در همه چیز خودکفا باشیم؟ قطعاً نه! امروز از قطعه‌ساز و خودروسا تا مصرف‌کننده و دولت از تولید خودرو ناراضی‌اند اما ...

فردای اقتصاد: محمدباقر قالیباف رئیس‌مجلس یازدهم در نظارت میدانی و در سفر به استان خراسان شمالی به اقتصاد رانتی اعتراض کرده و گفته است: اقتصاد ما در حوزه تولید رانتی است، اگر رانت هدفمند نباشد و ویژگی کاهندگی، مشروط بودن و محدودیت را نداشته باشد نه تنها به تولید کمک نمی‌کند بلکه تولید را منهدم می‌کند که نمونه روشن آن صنعت خودروی کشور است.

 قالیباف با بیان اینکه لازمه ثبات اقتصادی، ثبات در تصمیم است، گفته است: امروز قطعه‌ساز، خودروساز، مصرف‌کننده و دولت از تولید خودرو ناراضی هستند اما همچنان اصرار بر ادامه این راه وجود دارد.

او در جمع صنعتگران، کارآفرینان، کشاورزان و دامپروران واقع در شهرک صنعتی شیروان، گفته است که برای مقابله با جنگ اقتصادی در وهله نخست باید از سطح کلان تا مسائل خُرد کشور جهت‌گیری همسو داشته باشیم و همه بدانیم که به کدام سمت حرکت می‌کنیم و پراکنده کاری انجام ندهیم.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: امروز قطعه‌ساز، خودروساز، مصرف‌کننده و دولت از تولید خودرو ناراضی هستند اما همچنان اصرار بر ادامه این راه وجود دارد. الزاما هر رانتی در تولید مفید نیست و در مقاطعی اگر به تولید کمک دقیق و هدفمند نشود، کار پیش نمی‌رود.

رئیس مجلس همچنین با بیان اینکه بخش عمده‌ای از اقتصاد ما در حوزه صنایع سنگین فولاد، پتروشیمی و غیره است که تکیه بر حوزه رانت دارد، ابرازکرد: رانت انرژی است که باعث سرپا نگاه داشتن این صنایع شده است. رویکرد کلان ما در حوزه اقتصاد، سیاست جایگزینی به جای صادرات است ولی آیا وقتی از سیاست جایگزینی به جای صادرات می‌گوییم، به این معنا است که باید در همه چیز خودکفا باشیم؟ قطعاً نه!

قالیباف در ادامه با بیان اینکه گاهی کار ما منطق و توجیه اقتصادی ندارد، عنوان کرد: مهم این است اگر به دنبال استقلال اقتصادی هستیم باید تراز اقتصادی ما مثبت باشد و همه جا پیشران خود را برنامه هفتم قرار دهیم و پیش ببریم. از این رو یکی از چالش‌های ما این است که تکلیف خود را در برنامه هفتم در سطح برنامه توسعه دقیق روشن کنیم که دولت، مجلس و همه کارآفرینان با هم یک نظر و یک عمل داشته باشند که البته در این مسیر نظرات مختلف است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان ادامه داد: ممکن است افرادی در حوزه اقتصاد با صحبت‌های من موافق نباشند که اشکالی ندارد اما در صحنه عمل و اداره کشور باید در نهایت یک راه را انتخاب کرد و مصمم این مسیر را ادامه داد و اگر ثبات در اقتصاد می‌خواهیم در وهله اول ثبات در تصمیم داشته باشیم. ما باید یک دهه با تصمیم مشخص حرکت کنیم تا به ثبات اقتصادی برسیم.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد نور کجوری IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    بعله -خودرو رانته پتروشیمی رانته فولاد رانته نفت هم که خود خود ه رانته و راستی دکتر عزیز رانت چیه؟ اونیکه این کلمه را به شما یاد داد کیه ماهم بدونیم .

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار