۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۶
حمله به ایران؛ موضوع دعوای شدید ترامپ و ژنرال بلندپایه
ترامپ در کنار فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا/ عکس: AP

در ماه‌های پس از انتخابات، میلی بارها علیه حمله به ایران استدلال می‌کرد و نگران بود که ترامپ «ممکن است درگیری تمام‌ عیاری را به راه بیندازد که قابل توجیه نباشد». بر اساس گزارش نیویورکر، میلی و دیگران از ترامپ خواستند به چنین اقدام شدیدی دست نزند.

فردای اقتصاد: شبکه خبری سی‌ان‌ان آمریکا در یک گزارش اختصاصی به نقل از منابعی که نامی از آنها نبرده، گزارش داده که دادستانی فدرال یک فایل صوتی از جلسه تابستان ۲۰۲۱ را به دست آورده که در آن دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا اذعان می‌کند که یک سند محرمانه پنتاگون در مورد طرح حمله احتمالی به ایران را نگه داشته‌است و این اعتراف به معنی آن است که اظهارات او در این مورد که همه چیز را از طبقه‌بندی خارج کرده، زیر سوال می‌رود.

این گزارش همچنین یک گزارش نیویورکر را یادآور شده که در آن آمده بود در ماه‌های پس از انتخابات سال ۲۰۲۰، ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد ارتش، بارها علیه حمله به ایران هشدار داده و گفته بود که نگران آن است که ترامپ «ممکن است درگیری تمام‌ عیاری را به راه بیندازد که قابل توجیه نباشد». او و برخی دیگر از مشاوران ترامپ از او خواسته بودند به چنین اقدام تندی دست نزند.

سی‌ان‌ان می‌گوید که گزارشگران این رسانه به‌طور مستقل این فایل صوتی را گوش نکرده‌اند، اما چندین منبع معتبر آن را تایید کرده‌اند.

فایل صوتی‌ یادشده گویای آن است که ترامپ کاملا متوجه این امر بوده که پس از ترک کاخ سفید در سال ۲۰۲۱ اسناد محرمانه را نزد خود نگه داشته است.

دو منبع مطلع به سی‌ان‌ان گفته‌اند که اظهارات ترامپ نشان می‌دهد او تمایل داشته این اطلاعات را علنی کند، اما می‌دانسته که پس از ترک کاخ سفید اختیار آن را ندارد تا اسناد را از حالت محرمانه خارج کند.

ترامپ مدعی است که هیچ کار خلاف قانونی انجام نداده‌است. یکی از نمایندگان ترامپ از اظهار نظر درباره وجود فایل صوتی منتسب به ترامپ خودداری کرد و صرفا این تحقیقات را دارای انگیزه سیاسی خواند.

استیون چونگ، سخنگوی ترامپ روز چهارشنبه گفت: «این اطلاعات را تندروها درز داده‌اند و اساسا این تعقیب قضایی با انگیزه‌های سیاسی و با هدف شعله‌ور کردن تنش‌ها و ادامه آزار و اذیت رسانه‌ای ترامپ و حامیانش انجام می‌شود.»

جک اسمیت، بازپرس ویژه که تحقیقات وزارت دادگستری درباره ترامپ را هدایت می‌کند، بر این فایل به عنوان بخشی از تحقیقات جنایی در مورد نحوه برخورد ترامپ با اسرار مربوط به امنیت ملی تمرکز کرده است. منابع سی‌ان‌ان این فایل را یک مدرک «مهم» در پرونده احتمالی علیه ترامپ توصیف می‌کنند که بارها تاکید کرده است می‌تواند مدارک زمان ریاست جمهوری را نگه دارد و اسناد را «به طور خودکار» از طبقه‌بندی خارج کند.

وزارت دادگستری در حال بررسی این موضوع است که آیا ترامپ پس از ترک مسئولیت خود در ژانویه ۲۰۲۱، با نگهداری اسناد دولت ایالات متحده که برخی از آنها فوق محرمانه بوده‌اند، قانون را زیر پا گذاشته است یا خیر.

این وزارتخانه در ماه اوت گذشته فاش کرد که در حال تحقیق از دونالد ترامپ برای خارج کردن اسناد از کاخ سفید است، و این وزارتخانه معتقد است که او به طور غیرقانونی این اسناد سری را در اختیار دارد.
 

دادستانی در حضور هیئت منصفه ویژه از شاهدان در مورد این فایل سوال کرده‌است. این سند به اندازه کافی توجه هیئت تحقیق را جلب کرد تا از ژنرال مارک میلی، یکی از بلندپایه‌ترین مقامات شورای امنیت ملی در دوران ترامپ، درباره این واقعه پرسش کند.

جلسه ژوئیه ۲۰۲۱ در باشگاه گلف ترامپ در شهر  بدمینستر، واقع در ایالت نیوجرسی، با حضور دو نفر که روی زندگینامه مارک مدوز، رئیس دفتر سابق ترامپ، کار می‌کنند و همچنین دستیاران رئیس جمهور سابق، از جمله مارگو مارتین، متخصص ارتباطات، برگزار شد. این منابع گفتند که شرکت‌کنندگان، مجوزهای امنیتی دسترسی به اطلاعات طبقه‌بندی شده نداشتند. بعضی منابع گفتند که مدوز در این جلسه حضور نداشت.

زندگینامه مدوز شامل گزارشی است که به نظر می‌رسد همان جلسه‌ای باشد که طی آن ترامپ «گزارشی چهار صفحه‌ای را به یاد آورد که توسط خود مارک میلی تایپ شده بود. این طرح شامل نقشه خود ژنرال برای حمله به ایران و استقرار تعداد زیادی نیرو بود که بارها از ترامپ در دوران ریاست جمهوری خواسته بود انجام دهد.»
 

به گزارش سی‌ان‌ان، سندی که ترامپ به آن اشاره می‌کند توسط میلی تهیه نشده بود.

بازرسان در ماه‌های اخیر از میلی در مورد این موضوع بازجویی کرده‌اند و به این ترتیب، او یکی از عالیرتبه‌ترین مقامات امنیت ملی دولت ترامپ است که با تیم تحقیقات ویژه دیدار کرده است. دیو باتلر، سخنگوی میلی از اظهار نظر در مورد گزارش سی‌ان‌ان خودداری کرد.

افشای اینکه رئیس جمهور و فرمانده سابق کل قوا در نواری در حال بحث درباره یک سند محرمانه است، می‌تواند در آستانه انتخابات ریاست جمهوری باعث افشاگری بیشتری در مورد او شود. ترامپ هرگونه تخلفی را رد کرده است.

واکنش مقامات نزدیک به ترامپ

سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ گفته که هدف از «درز دادن اطلاعات شعله‌ور کردن تنش» در اطراف ترامپ است.

او گفت: «ادامه دخالت وزارت دادگستری در انتخابات ریاست جمهوری شرم آور است و باید از این تحقیقات بی‌ارزش و هدر دادن بیشتر پول مالیات‌دهندگان آمریکایی به منظور پیشبرد اهداف سیاسی دموکرات‌ها جلوگیری شود.»

وقتی اوایل این ماه سی‌ان‌ان از ترامپ پرسید آیا اسناد محرمانه‌ای را که پس از ریاست‌جمهوری نگه داشته بود به کسی نشان داده، او گفت: «در واقع نه. ضمنا من حق این کار را خواهم داشت. اینها بعدا از طبقه‌بندی خارج شدند.»
 

مدوز از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد. مارتین هم از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد.

نشانه‌هایی در دست است که تحقیقات اسمیت به پایان خود نزدیک می‌شود اگرچه هنوز به ایراد اتهام کیفری منجر نشده‌است. سخنگوی دفتر بازپرس ویژه از اظهار نظر درباره این ماجرا خودداری کرد.


خشم ترامپ از گزارش ژنرال

گزارش نیویورکر درباره میلی و ایران در آن زمان باعث خشم شدید ترامپ شد.
فایل ضبط‌ شده‌ای که اکنون در دست دادستانی است نشان می‌دهد که دادستانی فقط به اقدامات ترامپ در رابطه با اسناد طبقه‌بندی‌شده به دست آمده از استراحتگاه او در مارآلاگو توجه ندارد بلکه به آنچه که یک سال قبل از آن در بدمینستر رخ داد نیز توجه کرده‌است.

جلسه ای که در آن ترامپ درباره سند ایران با دیگران گفتگو کرد، اندکی پس از آن برگزار شد که روزنامه نیویورکر گزارشی از سوزان گلاسر را منتشر کرد که در آن توضیح می داد میلی در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ، به ستاد مشترک دستور داده بود تا اطمینان حاصل کنند ترامپ هیچ دستور غیرقانونی صادر نمی‌کند و در صورت نگرانی در این مورد، او را مطلع کنند. این گزارش خشم ترامپ را برانگیخت.

گلاسر گزارش داد که در ماه‌های پس از انتخابات، میلی بارها علیه حمله به ایران استدلال می‌کرد و نگران بود که ترامپ «ممکن است درگیری تمام‌ عیاری را به راه بیندازد که قابل توجیه نباشد». بر اساس گزارش نیویورکر، میلی و دیگران از ترامپ خواستند به چنین اقدام شدیدی دست نزند.

در این فایل و در پاسخ به پرسشی در این مورد، ترامپ سندی را مطرح می‌کند که می‌گوید میلی تهیه کرده‌است. به گفته این منابع، ترامپ به حاضران در اتاق می‌گوید که اگر بتواند آن را به مردم نشان دهد، سخنان میلی بی‌اعتبار خواهد شد. یک منبع می‌گوید ترامپ به این سند به گونه‌ای اشاره می‌کند که گویی در مقابل او است.

چند منبع می‌گویند که در این فایل صدای خش خش کاغذ به گوش می‌رسد انگار ترامپ این سند را تکان می‌دهد، هرچند از روی صدا مشخص نیست که آیا این سند واقعی در مورد ایران بوده یا نه. همچنین صدای خنده در اتاق ضبط شده است.
ارتش ایالات متحده برنامه‌های عملیاتی اضطراری برای کشورها و موقعیت‌های مختلف در سراسر جهان تهیه می‌کند.
این دیدار بسیار قبل از آن برگزار شد که تیم ترامپ ۱۵ جعبه از مدارک دوران ریاست جمهوری و اسناد طبقه‌بندی شده را پس از ماهها رفت و آمد بین تیم او و اداره بایگانی اسناد در ژانویه ۲۰۲۲ به اداره بایگانی بازگرداند.
وزارت دادگستری بعدا اسناد دیگری با علائم طبقه بندی شده از ترامپ به دست آورد و بیش از صد مورد را در جریان بازرسی از اقامتگاه ترامپ در مار-آ-لاگو در اوت گذشته کشف کرد. تیم حقوقی ترامپ در اواخر سال گذشته افرادی را برای جستجوی سایر املاک ترامپ از جمله بدمینستر استخدام کرد.

به گفته منابع سی‌ان‌ان، بازرسان دفتر بازپرس ویژه به وضعیتی که ترامپ ممکن است اسناد امنیت ملی مانند نقشه‌های جنگی را به دیگران نشان داده باشد تحقیقات کرده‌اند. آنها همچنین از چندین شاهد خواسته‌اند تا جزئیاتی را در مورد علت عصبانیت ترامپ از میلی به اشتراک بگذارند.

به گفته این منابع، در تابستان سال ۲۰۲۱ افراد متعددی مشغول تهیه فیلم‌های ترامپ در هنگام گفتگو با روزنامه نگاران و زندگینامه نویسان بودند.

توضیحات متفاوت ترامپ
 

ترامپ و وکلای او توضیحات متفاوت و اغلب متناقضی در این مورد داده‌اند که چرا ترامپ عمدا مطالب طبقه‌بندی شده را با وجود نقض قوانین فدرال تحویل نداد.

در ابتدا، متحدان ترامپ استدلال می‌کردند که او «مجوز دای خارج کردن اسناد از طبقه‌بندی» را دارد و اسنادی که از دفتر رئیس جمهور خارج شده بود بلافاصله از حالت طبقه‌بندی خارج شد. چند هفته بعد، ترامپ به فاکس نیوز گفت که ممکن است «فقط با فکر کردن درباره اسناد طبقه‌بندی شده» آنها را از حالت طبقه‌بندی خارج کند.

در اوایل سال جاری، تیم حقوقی ترامپ به کنگره گفت که مطالب طبقه‌بندی شده سهوا در پایان دوره ریاست جمهوری او بسته‌بندی و منتقل شده است. اخیرا ترامپ به سی‌ان‌ان گفت که وقتی اسنادی را می‌گرفت «آنها به‌طور خودکار از طبقه‌بندی خارج می‌شد.»

با این حال، هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که دونالد ترامپ از روند قانونی حذف طبقه‌بندی تبعیت کرده باشد، و وکلای آقای ترامپ تا کنون در دادگاه به این سئوال پاسخ نداده‌اند که آیا او مدارکی را که نگه داشته بود، از طبقه‌بندی خارج کرده یا نه.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
آژیر قرمز بازگشت ترامپ 
نخستین محکومیت رسمی ترامپ به جرم تعرض جنسی

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار