۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۰
پشت پرده سفر امیرعبداللهیان به مسکو

اسپرسو بورسان ساعت ۸ صبح هر روز خلاصه‌ای از مهمترین اخباری که پیش از شروع معاملات بازارها لازم است بدانید، در اختیار شما قرار می‌دهد.

بورس روز گذشته متعادل و منفی بود. به طوری که شاخص کل افت ۳،۸۷۶ واحدی (معادل ۰.۲۷ درصد) را تجربه کرد. شاخص هم‌وزن اما با رشد ۰.۰۳ درصدی همراه شد. 

ارزش معاملات خرد به ۲،۷۰۷ هزار میلیارد تومان رسید. در بین صنایع خودرو، غذایی‌ها و فلزات اساسی در بین نمادها ذوب، پالایش و خاور بیشترین ارزش معاملات را داشتند. 

حدود ۱۳۹ میلیارد تومان تغییر خالص مالکیت افراد حقیقی به حقوقی در بازار اتفاق افتاد. بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای بهپاک و کحافظ بود. حقوقی‌ها هم بیشترین خالص خرید را در نمادهای شستا و خساپا داشتند.

سخنگوی دولت: طی یک سال گذشته تقریبا ۵ درصد رشد اقتصادی داشتیم. هدف گذاری برای امسال ۸ درصد رشد اقتصادی را توقع داریم.

مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران: با توجه به درج نماد معاملاتی شرکت فرهنگی ورزشی پرسپولیس (پرسپولیس۱) در تابلو نارنجی بازار پایه فرابورس ایران، نماد معاملاتی مذکور در جلسه معاملاتی فردا چهارشنبه مورخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۹ گشایش خواهد یافت. 

وزیر اقتصاد: تا آخر امسال به ۳ میلیون نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که سهام عدالت ندارند، به ازای هر نفر ۱۰ میلیون تومان از سهام شرکت‌های دولتی تخصیص یابد.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال شد. 

مشاور اقتصادی باشگاه استقلال: به صف فروش استقلال توجه نکنید؛ قیمت سهم حتماً افزایش می‌یابد.

مجلس، رئیس بانک مرکزی را مکلف کرد که در اردیبهشت و آبان ماه هرسال گزارش عملکرد بانک مرکزی، برنامه ها و تحولات اقتصادی را به مجلس ارائه کند.

معاون وزیر نفت از کاهش ۱۰۰ لیتری سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارت‌های سوخت شخصی خبر داد و گفت: سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی کارت‌های سوخت شخصی در سراسر کشور به ۱۵۰ لیتر کاهش یافت.

رهبر انقلاب: در شرایط کنونی، ‌اولویت اصلی، همچنان مسئله اقتصاد است. عمده‌ترین سرفصل در پیشرفت اقتصاد کشور، مسئله تولید است.

وزیر امورخارجه ایران امروز به مسکو سفر و با همتای روسی خود دیدار خواهد کرد. هدف اصلی از سفر به مسکو تلاش برای حل بحران اوکراین بر اساس درخواست به‌عمل آمده از جمهوری اسلامی ایران است. پیگیری مناسبات دوجانبه و موضوع افغانستان نیز در دستور کار مذاکراتی این سفر است.

محمود جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور در توئیتی نوشت: یکی از روسای ارشد اروپای غربی از رئیس‌جمهور درخواست کرده بود که برای میانجیگری ‎جنگ در اروپا کمک کند. پس از مجموعه‌ای از رایزنی‌ها، یک ابتکار صلح در کنار یک پیام مهم توسط وزیر خارجه آقای امیرعبداللهیان به مسکو ارسال شد.

همزمان با افزایش احتمال رسیدن به توافق احیای برجام، نخست وزیر اسراییل در جلسه ای امنیتی، نخست وزیر سابق این رژیم را در جریان آخرین اخبار و تحولات پرونده احیای برجام قرار داد.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: هیچ تحول جدیدی درباره برنامه جامع اقدام مشترک وجود ندارد. هنوز تفاهمی حاصل نشده است.

واشنگتن پست مدعی شد: اولین محموله پهپادهای ایرانی از سوی هواپیماهای روسیه بارگیری و برای استفاده در جنگ اوکراین به روسیه منتقل شده است. وجود نقایصی در پهپادهای ایرانی باعث نارضایتی روسیه شده است.

مقتدی صدر از هوادارانش خواست تا اطراف منطقه سبز در مرکز بغداد را ترک کنند. به محض انتشار سخنرانی صدر، هواداران او منطقه سبز را خارج کردند و منع آمد و شد در عراق لغو شد. دادگاه فدرال عراق نیز جلسه بررسی انحلال پارلمان را به تعویق انداخت.

فارس: قایق بدون سرنشین آمریکایی که ارتباطات ناوبری آن قطع شده بود توسط شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس توقیف شد.

رویترز: رسانه‌های روسیه گزارش دادند میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار