۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
ادامه صعود کوچکترهای بورس

نماگرهای بورسی امروز هم واگرا بودند. در این میان نگاهی به نقشه بازار به طور واضح از معاملات مناسب‌تر در صنایع داخلی خبر می‌داد.

فردای اقتصاد: بورس تهران امروز درحالی کار خود را شروع کرده است که روز سه‌شنبه شاهد واگرایی بین شاخص کل و شاخص هم‌وزن بودیم. امروز نیز  این روند ادامه پیدا کرده اما نگاهی به نقشه بازار به طور واضحی از معاملات بهتر سهام و صنایع کوچک خبر می‌دهد. نماگر اصلی بازار سهام که دادوستدهای روزانه را مثبت آغاز کرده بود، در نهایت با یک کاهش اندک ۰.۱۳ درصدی همراه شده و در سمت مقابل شاخص هم‌وزن توانست افزایش ۰.۲۷ درصدی را رقم بزند.

روز گذشته کاهش شدید ارزش معاملات و سقوط دوباره آن به زیر کانال ۳هزار میلیارد تومان بار دیگر خبر از روزی کم‌رمق برای بورس تهران داشت. امروز نیز پس از سه و نیم ساعت داد و ستد سهام، ارزش معاملات خود را به کانال ۳هزار میلیارد تومانی نرساند و وضعیت خوبی را دنبال نکرد. از طرفی نیز روزهای متعادل و منفی سهام بزرگ به خروج پول دامن زده و ۲۲۹ میلیارد تومان خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را شاهد بودیم.

به طور قطع کم‌رمقی، احتیاط، انتظار و کوچ سرمایه به سمت نمادهای کوچک، از مهم‌ترین ویژگی‌ این روزهای بورس تهران است که دلایل متعددی به این موضوع دامن زده‌اند.

چشم منتظر بورس تهران

طولانی شد این دور از مذاکرات هسته‌ای و انتظار برای اعلام نتیجه‌ای مشخص، مدت‌هاست که هیجانات مثبت و منفی را به بورس تهران تزریق کرده است. اگرچه خبرهای مثبت و احتمال احیای برجام وزن بیشتری را نسبت به عدم توافق دارد، حساسیت موضوع باعث شده است تا بازار سهام و حتی بازار ارز نیز در طول روز با واکنش‌های متنوعی چه در جهت مثبت و چه منفی مواجه شود.

البته طی چند روز گذشته این نوسانات نیز کمتر شده‌اند و بورسی‌ها بیشتر چشم به راه نتیجه‌ نهایی این گفتگوها هستند. البته روز گذشته نیز خبر غیررسمی و تایید نشده‌ای منتشر شد که گویا توافق بین ایران و آمریکا رخ داده و طی دو الی سه هفته آینده اعلام خواهد شد اما به نظر می‌رسد خبرها قدرت قبلی خود را از دست داده‌اند و تنها اعلام خبر قطعی می‌تواند بازار سهام را وادار به واکنش کند.

البته نوسانات مختص به این موضوع همچنان در بازار دیده می‌شود و تحرکات گروه خودرویی به واسطه خبرهای برجامی، واگذاری بلوک سهام دولتی و عرضه خودرو در بورس کالا، در طول روز بالاست و امروز نیز از نیمه معاملات شاهد رنج مثبت خوبی در نمادهای این گروه بودیم تا کلیت گروه رنگ سبزی به خود بگیرند.

زانو زدن بازارهای جهانی

بازارهای جهانی نیز بار دیگر خطر را از همیشه به خود نزدیک‌تر می‌بینند. پس از صحبت‌های قاطعانه اعضای فدرال رزرو بانک‌ مرکزی اروپا در رابطه با تداوم و افزایش اقدامات تهاجمی برای کنترل تورم توسط نرخ بهره، بازارهای سهامی و کالایی روند نزولی شدیدی به خود گرفتند. این کاهش که چندین روز است ادامه یافته، مس را از بالای کانال ۸۱۰۰ دلار تا ۷۸۶۰ دلار کاهش داد، نفت را بار دیگر به زیر ۱۰۰ دلار رساند و اونس جهانی را نیز بار دیگر به مرز ۱۷۰۰ دلاری نزدیک کرد. وجود تورم‌های دورقمی در بسیاری از کشورها کار را برای کنترل سخت کرده و بانک‌های مرکزی راهی به جز افزایش نرخ بهره ندارند.

از سمت دیگر داده‌ها نیز خبرهای خوبی برای بازارهای جهانی ندارند. روز گذشته آمار شغل‌های اشغال نشده آمریکا از تداوم وضعیت خوب بازار کار خبر داد که دست فدرال رزرو را برای یک افزایش ۰.۷۵ درصدی دیگر باز می‌گذارد. در طرف دیگر کاهش شاخص قیمت مسکن آمریکا، ثبت عدد زیر ۵۰ برای شاخص مدیران خرید (PMI) چین در بخش تولید و برای دومین ماه پیاپی، از کند شدن اقتصادهای توسعه یافته خبر می‌دهد که می‌تواند به شروع یک دوره رکودی بیانجامد.

از همین رو بدیهی است که سهام کالامحور بورس تهران نیز که بخشی از شرایط مناسب بنیادی خود را مدیون قیمت‌های خوب کامودیتی‌ها طی دو سال گذشته داشتند، با ضعف تقاضا مواجه شوند و بورسی‌ها، سرمایه‌گذاری در صنایع و سهام داخلی بازار را ترجیح دهند.

شروع دربی در بورس تهران

پس از بازگشایی نماد استقلال در اوایل هفته جاری، امروز راس ساعت ۱۰ نماد پرسپولیس نیز بازگشایی شد تا دربی حساس این دو باشگاه از زمین چمنی به تابلوی معاملات بورس تهران منتقل شود. «پرسپولیس» در بازگشایی با رشد کمتر از ۲ درصدی نسبت به قیمت پذیره‌نویسی، ۳۴۵ تومان قیمت خورد. با این حساب ارزش بازار «پرسپولیس» در لحظه گشایش نماد، به ۳۶۲۸ میلیارد تومان رسید. در ادامه معاملات این سهم و در پایان دادوستدها، قیمت پایانی هر سهم باشگاه پرسپولیس به ۳۴۵.۲ تومان رسید.

نماد استقلال که در روز بازگشایی سود بیش از ۳۰ درصدی را به سهامداران خود تقدیم کرد، از روز دوم در صف فروش قفل شد و امروز در زمان رونمایی از معاملات رقیب خود، با افزایش تقاضا و جمع شدن صف فروش همراه شده است.

به هرحال از زمان شروع روند عرضه سهام این دو باشگاه در بازار سرمایه، حمایت‌ها و انتقادات زیادی شنیده می‌شد و همچنان نیز ادامه دارد. بحث عدم شفافیت وضعیت مالی باشگاه‌ها، مدیریت و... از نقدهایی بود که به این باشگاه‌ها وارد شده است. حال باید منتظر ماند و دید که آیا مطالبه‌گری بازار سرمایه می‌تواند به بهبود عملیاتی و مالی این باشگاه‌های ورزشی پرطرفدار منجر شود یا خیر.

نمای پایانی بازار سهام (چهارشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۱)

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار