۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
اختلافات به اوپک بازگشته است؟

نشست اوپک پلاس آغاز شده و به نظر می‌رسد بین کشورهای عضو اختلافات زیادی بر سر اخذ تصمیمات جدید وجود دارد.

فردای اقتصاد: نشست کمیته ویژه وزارتی نظارت بر اجرای توافق (JMMC) اوپک پلاس ساعتی پیش و با دو ساعت تاخیر نسبت به برنامه قبلی آغاز به کار کرد. به گفته تحلیلگران این تاخیر نشان از وجود اختلافاتی برای اخذ تصمیمات جدید است به طوریکه اعضا را مجبور کرده پیش از شروع نشست به مذاکراتی برای نزدیک شدن نظرات دست بزنند.

آنطور که خبرها نشان می‌دهد احتمال کاهش یک میلیون بشکه‌ای عرضه این گروه نسبت به روزهای قبل بیشتر شده و منابع بیشتری احتمال آن را مطرح کرده‌اند.

موضوع جدید دیگری که مطرح شده تغییر در سهمیه تولید کشورها است. اوپک پلاس در ۸ ماه اخیر دو بار برای کاهش تولید به توافق رسید که در مجموع این دو توافق باید حدود ۳.۷ میلیون بشکه از عرضه این گروه کم می‌شد. اما در عمل این کاهش تولید رخ نداد و این توافقات نتوانست به کمک بازار بیاید. (در این رابطه تحلیل اول فردای اقتصاد با عنوان «روسیه و عربستان چه نقشه‌ای برای نفت جهان دارند؟» ببینید) یکی از دلایلی که دو توافق قبلی کار نکرد این است که کشورها عملا توان تولید در سطح سهمیه خود را ندارند و زیر آن تولید می‌کنند. از این رو توافق برای کاهش تولید نمی‌توانست موجب کاهش تولید آنها شود و تنها از سوی تعداد معدودی از کشورهای عضو(که توان تولید در سطح سهمیه خود را دارند) این توافقات به اجرا در می‌آمد.

اما تغییر سهمیه تولید کار چندان ساده‌ای نیست و همواره در تاریخ اوپک با مجادلات زیادی همراه بوده است.

حالا هم آنطور که رویترز می‌نویسد، کشورهای آفریقایی مدت‌ها است که کمتر از سهمیه تولید خود نفت عرضه می‌کنند. اما آنها به شدت با کاهش سهمیه‌شان در اوپک مخالفت کرده‌اند. در مقابل کشوری چون امارات متحده عربی که در حال افزایش ظرفیت تولید نفت خود است خواهان سهمیه بیشتری در اوپک شده است.

باید دید که در پایان نشست در نهایت چه تصمیمی اتخاذ خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار