نقشه بورس آمریکا برای صرافی‌های رمزارز

آیا آمریکا درصدد حذف صرافی‌های رمزارز است؟
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۲
نقشه بورس آمریکا برای صرافی‌های رمزارز

روز گذشته بیت کوین با ریزش ۶.۵ درصدی وارد محدوده ۲۵ هزار دلار شد. صرافی ارز دیجیتال کوین بیس توسط SEC به دلیل نقض قوانین اوراق بهادار ایالات متحده مورد شکایت قرار گرفت. شکایت رگولاتور یک روز پس از شکایت پلتفرم ارز دیجیتال Binance منتشر شد.

فردای اقتصاد: صرافی ارز دیجیتال کوین بیس توسط SEC به دلیل نقض قوانین اوراق بهادار ایالات متحده مورد شکایت قرار گرفت. شکایت رگولاتور یک روز پس از شکایت پلتفرم ارز دیجیتال Binance منتشر شد. کوین بیس متهم به ارائه توکن‌هایی شد که اوراق بهادار بودند. در پی این خبر بایننس ۱۵ درصد از ارزش سهام خود را از دست داد.

در روز گذشته بیت کوین با ریزش ۶.۵ درصدی وارد محدوده ۲۵ هزار دلار شد. علت عمده این ریزش به شکایت SEC از بزرگترین صرافی ارز دیجیتال، بایننس، و ترس ناشی از آن برمی‌گردد. این شکایت باعث قرمز پوشی و ریزش تقریبا تمامی بازار رمزارزها گشت، به طوری که برخی از ۱۰۰ رمزارز برتر، در طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۱۵ درصد از ارزش خود را از دست دادند. اما به نظر می‌رسد روند شکایات SEC از صرافی‌های رمزارز ادامه داد و امروز نیز خبر شکایت SEC از صرافی کوین‌بیس منتشر شد.

ضربه دیگر رمزارزها از صرافی‌های متمرکز
نمودار قیمت بیت کوین 

قسمت جالب توجه این است که بر اساس دیتاها، قبل از انتشار خبر شکایت از بایننس بسیاری از نهنگ‌ها وارد پزیشن فروش یا شرت شده بودند.

شکایت SEC از بایننس

مدت‌هات که تیرها علیه این صرافی نشانه رفته است. حتی بارها این صرافی در رسانه‌های مختلف مورد حمله قرار گرفته است. به طور مثال چندی قبل رویترز با مصاحبه با چند تن از معامله‌گران کریپتوکارنسی ایرانی، بایننس را متهم به نقض قوانین و اجازه فعالیت به کشورهای تحت تحریم مانند ایران یا روسیه، کرد.

در روز گذشته این اتهامات شکل جدی‌تری به خود گرفته و سرانجام کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) ، در دادگاه ناحیه کلمبیا، علیه صرافی بایننس و چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل آن شکایت کرد.  به گزارش کوین تلگراف، کمیسیون بورس در این شکایت ۱۳ اتهام مختلف را علیه بایننس مطرح کرده است. SEC معتقد است بایننس با ارائه توکن‌های بایننس کوین و استیبل کوین BUSD و همچنین خدمات استیکینگ، Simple Earn و BNB Vault خود قوانین اوراق بهادار را نقض کرده است. کمیسیون بورس مدعی است بایننس نتوانسته است پلتفرم Binance.com و شرکت BAM Trading را به عنوان یک کارگزار یا صرافی در کشور آمریکا ثبت کند. همچنین در این شکایت چانگ پنگ ژائو نیز تحت عنوان «فردی کنترل‌کننده» توصیف شده است.

در متن این شکایت آمده است، متهمان با در معرض خطر قرار دادن دارایی‌های سرمایه‌گذاران، میلیاردها دلار به ثروت خود اضافه کرده‌اند. آنها همچنین چندین طرح سرمایه‌گذاری از جمله اوراق بهادار ثبت نشده و توکن‌های ناقض اوراق بهادار ارائه کرده‌اند. در ادامه این شکایت آمده است، دو شرکت BAM Trading و BAM Management به سهام‌داران، سرمایه‌گذاران خرد و سرمایه‌گذاران نهادی خود در مورد جلوگیری از دستکاری بازار در شعبه آمریکایی بایننس (پلتفرم Binance.US) دروغ گفتند و هیچ کنترلی بر آن نداشتند.

کمیسیون بورس در این شکایت صرافی بایننس را به خاطر اینکه نتوانسته است دسترسی سرمایه‌گذاران آمریکایی به این پلتفرم را محدود کند متهم کرده است. همچنین SEC مدعی است بایننس با استفاده از شرکت Sigma Chain (شرکتی که متعلق به ژائو است) تجارت شستشو (wash trading) انجام داده است.

گری گنسلر، رییس کمیسیون بورس در این رابطه گفت، ژائو و بایننس به دروغگویی به سرمایه‌گذاران در مورد کنترل ریسک‌های مربوط به سرمایه‌گذاری آنها و دستکاری حجم معاملات متهم هستند. در همین حال این صرافی اطلاعات مربوط به افراد اداره‌کننده این پلتفرم، شیوه‌های دستکاری بازار و محل نگه‌داری از دارایی کاربران را مخفی کرده‌اند.

کمیسیون بورس خواستار توقف دائمی فعالیت صرافی بایننس و چانگ پنگ ژائو و همچنین بازگرداندن پولی که مدیران این صرافی با نقض قانون جمع‌آوری کرده‌اند و پرداخت جریمه‌های مالی است.

بر اساس این شکایت، توکن‌های BNB، BUSD، SOL، ADA، MATIC، FIL، ATOM، SAND، MANA، ALGO، AXS و COTI اوراق بهادار هستند و بایننس با ارائه آنها قوانین اوراق بهادار را نقض کرده است.

در واکنش به این شکایت، ژائو، مدیرعامل بایننس در توییتی خاطرنشان کرد تیم پشتیبانی این صرافی برای پردازش درخواست‌های واریز و برداشت مشتریان آماده است.

شکایت SEC از کوین بیس

بعد از شکایت از بایننس و ریزش بازار رمزارزها به نظر میرسد اکنون نوبت یکی دیگر از بزرگترین صرافی‌های رمزارز دنیا است. کمیسیون بورس و اوراق بهادار امروز از کوین‌بیس گلوبال در دادگاه فدرال نیویورک شکایت کرد و مدعی شد که این شرکت کریپتو برای سال‌ها قوانین خود را زیر پا گذاشته است.

رگولاتور در شکایتی ۱۰۱ صفحه‌ای اعلام کرد که کوین بیس، بزرگترین پلتفرم رمزنگاری ایالات متحده، با اجازه دادن به کاربران برای تجارت توکن‌های رمزنگاری متعدد که در واقع اوراق بهادار ثبت نشده بودند، از مقررات فرار کرده است. در پی این خبر سهام کویبن بیس با افت مواجه شد و در ساعت ۸:۵۲ به وقت نیویورک، با نیویورک با ۱۵ درصد افت به ۵۰ دلار رسید.

این اقدام یک روز پس از شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار بایننس، بزرگترین پلتفرم رمزنگاری جهان، صورت گرفت. کمیسیون بورس و اوراق بهادار روز دوشنبه بایننس و مدیر اجرایی آن، چانگ پنگ ژائو را متهم به سواستفاده از سرمایه مشتریان و سومدیریت کرد. SEC عنوان کرده است که بابننس سرمایه‌گذاران و رگولاتورها را گمراه کرده‌ و قوانین اوراق بهادار را زیر پا گذاشته‌ است. کوین بیس فوراً به این شکایت پاسخی نداد و واکنشی هنوز نشان نداده است.

SEC در متن این شکایت اعلام کرده که رمزارزهای زیر اوراق بهادار ثبت نشده هستند: سولانا (SOL)، کاردانو (ADA)، پالیگان (MATIC)، سندباکس (SAND)، اکسی اینفینیتی (AXS)، چیلیز (CHZ)، نیر پروتکل (NEAR)، فایل کوین (FIL)، فلو (FLOW)، اینترنت کامپیوتر (ICP)، ویجر (VGX)، دش (DASH) و نکسو (NEXO)

۶ مورد از این رمزارزها در شکایت SEC از بایننس نیز به عنوان اوراق بهادار ثبت نشده قلمداد شده بودند.

گری گنسلر، رئیس SEC در بیانیه‌ای گفت: «ما ادعا می‌کنیم که کوین بیس، علی‌رغم اینکه تابع قوانین اوراق بهادار است، فعالیت‌های مبادله، کارگزاری، معامله‌گری و تهاتر را با هم ترکیب کرده و به‌طور غیرقانونی ارائه کرده است». SEC به دنبال دستوری است که کوین بیس را ملزم به رعایت قوانین اوراق بهادار کند و از آنچه آژانس می‌گوید دستاوردهای غیرقانونی است چشم پوشی کند.

بلومبرگ در ماه جولای گزارش داد که کوین بیس تحت بررسی SEC است. در ۲۳ مارس، این شرکت اعلام کرد که اخطاریه‌ای از رگولاتور در مورد یک اقدام اجرایی دریافت کرده است. SEC همچنین روز سه‌شنبه Coinbase را به نقض قوانین آژانس با سرویس سهام خود متهم کرد.

واکنش بایننس به اتهامات وارد شده

به دنبال شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) از بایننس، این صرافی در بیانیه‌ای رسما به اتهامات مطرح شده واکنش نشان داده و اعلام کرده است که SEC رویکرد خصمانه‌ای را در پیش گرفته که با ماهیت پویا و پیچیده ارزهای دیجیتال تطابق ندارد.

به گزارش کوین گیپ، در این بیانیه، بایننس‌ تاکید کرده که پیش از این به‌طور جدی به دنبال همکاری و مطابقت با قوانین کمیسیون بورس بوده، اما تصمیم SEC برای شکایت از این صرافی، آن را ناامید کرده است.  صرافی بایننس معتقد است این شکایت، بیانگر عدم همکاری کمیسیون بورس است، چراکه این آژانس تصمیم گرفته به صورت یک جانبه مسائل موجود را در سیستم قضایی پیگیری کند. بایننس بر این باور است که با توجه به ماهیت پویا، پیچیده و در حال تکامل فناوری ارزهای دیجیتال، SEC باید به جای شکایت، رویکردی متفکرانه و دقیق اتخاذ می‌کرد.

صرافی بایننس در ادامه گفت، ما ادعاهای کمیسیون بورس را جدی می‌گیریم؛ اما معتقدیم که این ادعاها نیازمند یک اقدام اجرایی فوری نبود. ما تصمیم داریم که با قدرت از پلتفرم خود دفاع کنیم. همان طور که شب گذشته گزارش دادیم، کمیسیون بورس آمریکا در این شکایت ادعا کرده که اقدامات صرافی بایننس به دلیل بی‌اعتنایی کامل به قوانین اوراق بهادار فدرال، دارایی کاربران را در معرض خطر قرار داده است. SEC در این رابطه می‌گوید، متهمان با در معرض خطر قرار دادن دارایی‌های سرمایه‌گذاران، میلیاردها دلار به ثروت خود اضافه کرده‌اند.

چانگ پنگ ژائو، مدیرعامل صرافی بایننس در واکنش به این شکایت، اقدام کمیسیون‌ بورس را حمله‌ای به کل صنعت ارزهای دیجیتال توصیف کرد. با آغاز جدال حقوقی بایننس و SEC، حالا همه نگاه‌ها به روند رسیدگی به این پرونده است؛ چراکه نتیجه آن تاثیر مهمی بر چشم‌انداز نظارتی ارزهای دیجیتال و صرافی‌ها خواهند گذاشت.

طبق گفته‌های بایننس، از آنجا که دفتر اصلی این صرافی در آمریکا نیست، کمیسیون بورس قدرت زیادی ندارد. با این حال، باید دید رویکرد کمیسیون بورس در این جدال حقوقی چگونه خواهد بود و چگونه به درخواست بایننس برای ارائه یک چهارچوب نظارتی دقیق‌ رسیدگی خواهد شد.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار