۱۸ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۰:۵۰
خبر فوری؛ یک روزنامه مهم اسراییلی خبر داد:
توافق هسته‌ای نزدیک است، تنها چند هفته دیگر

بر اساس این توافق، قرار است ایران در قبال لغو تحریم‌های آمریکا، غنی‌سازی با غلظت بالا را متوقف کند. این روزنامه اسراییلی ادعا کرده‌است که در مرحله اول، ۲۰  میلیارد دلار از ذخایر ارزی ایران در کره‌جنوبی، عراق و صندوق بین‌المللی آزاد خواهد شد.

فردای اقتصاد: در ادامه تماس‌ها بین ایران و آمریکا که با هدف دستیابی به توافق هسته‌ای انجام می‌شود، یک روزنامه اسراییلی از «پیشرفت بزرگ» در این مذاکرات طی هفته‌های گذشته خبر داد.

روزنامه صهیونیستی هاآرتص که رسانه‌ای مهم در فلسطین اشغالی به شمار می‌رود، گزارش داد که  مقامات وزارت دفاع اسراییل اعلام کرده‌اند که پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای بسیار سریعتر از آنچه آنها انتظار داشته‌اند، رخ داده‌است و این احتمال وجود دارد که توافق طی ظرف چند هفته آینده حاصل شود.

بر اساس این توافق، قرار است ایران در قبال لغو تحریم‌های آمریکا، غنی‌سازی با غلظت بالا را متوقف کند. این روزنامه اسراییلی ادعا کرده‌است که در مرحله اول، ۲۰  میلیارد دلار از ذخایر ارزی ایران در کره‌جنوبی، عراق و صندوق بین‌المللی آزاد خواهد شد.

به نوشته این روزنامه صهیونیستی، تبادل زندانیان، در روزهای اخیر با هدف اعتمادسازی میان طرفین انجام شده‌است.

هاآرتص در ادامه گزارش خود با اشاره به موضع تل‌آویو نوشته‌است که اسراییل مخالف توافق محدود و موقت، یا همان توقف غنی‌سازی [با غلظت بالا] در برابر آزادسازی بخش‌هایی از دارایی‌های ایران است و آن را برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران کافی نمی‌داند. در مقابل، برخی از مقامات وزارت دفاع اسراییل چنین استدلال می‌کنند که این توافق، بهترین سناریوی ممکن برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران است که به سرعت در حال پیشرفت است.

به ادعای این روزنامه صهیونیستی، ارزیابی‌های سرویس‌های امنیتی آمریکا نشان می‌دهد از زمانی که تهران روند ساخت بمب اتمی را آغاز کند، تنها ۱۲ روز برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی -که برای ساخت بمب اتم مورد نیاز است- به زمان نیاز دارد.

مقامات تل‌آویو هم می‌گویند حتی اگر ایران تصمیم به ساخت سلاح اتمی بگیرد، برای ساخت بمبی که قادر به حمل اورانیوم ۹۰ درصدی باشد و سپس سوار کردن آن بر روی موشک بالستیک، به حدود دو سال زمان نیاز دارد.

ادعای مقامات صهیونیستی و آمریکایی در حالی صورت می‌گیرد که ایران بارها و بارها اعلام کرده که هیچ قصدی برای ساخت سلاح اتمی ندارد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم بارها و بارها در گزارش‌های خود اعلام کرده هیچ مدرکی دال بر انحراف ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای وجود ندارد.
مقام معظم رهبری هم پیشتر در فتوایی، تولید، انباشت و استفاده از سلاح اتمی را حرام دانسته‌اند.

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
خشم شدید اسراییل از افزایش احتمال توافق هسته‌ای
حمله به ایران؛ موضوع دعوای شدید ترامپ و ژنرال بلندپایه
اکونومیست پاسخ داد: آیا توافق هسته‌ای جدید در راه است؟
آغاز روند تنش زدایی ایران و آمریکا؟
خبر مهم فارس و تسنیم از پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای


 

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار