۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
چاپ پول در نزدیکی قله

آخرین داده‌های پایه پولی نشان می‌دهد که رشد سالانه این متغیر فاصله اندکی با سقف ۴۲.۶ درصدی دارد.

فردای اقتصاد: دکتر فرزین رئیس کل بانک مرکزی در همایش سیاست‌های پولی در بانک مرکزی، آخرین آمارهای رشد متغیرهای پولی را بیان کرد که بر اساس آن رشد نقطه به نقطه پایه پولی به ۴۲.۴ درصد رسیده که نزدیک به سقف این متغیر در تیر ماه سال ۱۴۰۰ است. رشد ماهانه پایه پولی نیز با ۶.۴ درصد افزایش، پس از اسفند ۱۳۹۸، یکی از بالاترین مقادیر رشد را به خود دیده است.

پایه پولی در اوج

آخرین آمارها در مورد کل‌های پولی بر اساس صحبت‌های دکتر فرزین حاکی از آن است که رشد نقطه به نقطه پایه پولی با ۳.۲ واحد درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به ۴۲.۴ درصد رسیده که نزدیک به سقف تاریخی ۴۲.۶ درصدی آن در تیر ماه ۱۴۰۰ است. هر چند که آمارهای دقیق در مورد مقادیر پایه پولی و نقدینگی ارائه نشده، با این حال بر اساس نرخ‌های رشد گفته شده می‌توان محاسبه کرد که پایه پولی در اسفند ماه حدود ۶.۴ درصد افزایش یافته است که در مقایسه با میانگین ۲.۷ درصدی این متغیر در ماه‌های قبلی سال ۱۴۰۱، افزایش بیش از دوبرابری را نشان می‌دهد. همچنین این رشد ماهانه، پس از رشد ۷.۴ درصدی در اسفند ۱۳۹۸، یکی از بالاترین مقادیر این متغیر است.

چاپ پول در نزدیکی قله

ادامه روند متناقض پایه پولی و نقدینگی 

بر خلاف روند پایه پولی، رشد نقطه به نقطه نقدینگی با ۰.۹ واحد درصد کاهش نسبت به ماه گذشته به ۳۱.۱ درصد رسیده است. این روند متضاد در مورد پایه پولی و نقدینگی ناشی از روند کاهشی ضریب فزاینده پول است به طوری که مقدار این متغیر از ۷.۵۵ واحد در بهمن ماه به ۷.۳۷ واحد در اسفند رسیده است.

در این رابطه بخوانید:  پارادوکس چاپ پول با رشد نقدینگی کمتر

با این حال رشد ماهانه نقدینگی با حدود ۳.۸ درصد افزایش در اسفند ماه، بالاترین مقدار رشد این متغیر در سال گذشته بوده که نشان می‌دهد همانند سه سال اخیر، دولت در ماه پایانی سال، برای تامین مالی خود چشم به بانک مرکزی داشته است.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار