۲۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
سه موتور محرکه بورس تهران

نوید خاندوزی، کارشناس ارشد بازار سرمایه با تاکید بر نقش سنتی نرخ ارز در تعیین مسیر حرکت بازار سهام، جریان پول و ارزندگی شرکت‌ها را نیز به عنوان دیگر موتورهای محرکه بورس معرفی کرد.

فردای اقتصاد: در برنامه روز چهارشنبه بورسان، نوید خاندوزی، کارشناس ارشد بازار سرمایه به بررسی وضعیت فعلی بازار سرمایه و چشم‌انداز آتی آن پرداخت. وی در ابتدا در پاسخ به سوالی که آیا دلار تعیین کننده اصلی مسیر بازار سرمایه است یا عوامل دیگری نیز در این روند دخیل هستند، گفت: یکی از محرک‌های سنتی بازار سرمایه از دیدگاه بسیاری، نرخ دلار است. هر چند نمی‌توان از این محرک جدی چشم‌پوشی کرد اما دو محرک‌ جریان پول و ارزندگی شرکت‌ها نیز نقشی مهم در نوسان قیمت‌ها در بازار سرمایه ایفا می‌کنند. با همه این تفاسیر اما در حال حاضر عامل اصلی که به نوسان قیمت‌ها در بازار سهام منجر می‌شود، نرخ ارز است.


دخالت‌های دولتی با بورس چه می‌کند؟

نوید خاندوزی در ادامه به بررسی اثراتی که دخالت‌های دولتی بر روند بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی می‌گذارند پرداخت و گفت: متاسفانه دخالت دولت در بازار سرمایه را نمی‌توان مردود دانست. اسم این کار را دستکاری نمی‌گذارم اما دولت در تنها بازاری که می‌تواند با قدرت، قاطعیت و خشونت رفتار کند، به نظر بازار سرمایه است. از بیرون و از سوی افراد غیرمتخصص مشورت‌های غیرمنطقی داده شده و روند بازار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. احتمال تکرار این موضوع در آینده نیز وجود دارد.

بزرگترین ریسک و فرصت بازار سرمایه در مقطع فعلی

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: همچنان تصمیمات عجیب و غریب دولت همانند قطعی برق صنایع را مهمترین ریسک بازار سرمایه و سهامداران می‌بینم. در مقابل توافق هسته‌ای را می‌توان یک فرصت خوب برای بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی تلقی کرد.

در کدام گروه دارایی خریدار باشیم و کدام فروشنده؟ 

در این برنامه، از نوید خاندوزی، کارشناس ارشد بازار سرمایه خواسته شد تا در پنج گروه دارایی، بین سه موقعیت خرید، فروش یا نگهداری، یک گزینه را انتخاب کند. او برای بازار مسکن موقعیت فروش، برای طلا و سکه موقعیت نگهداری، برای دلار موقعیت نگهداری، برای سهام موقعیت خرید و نگهداری و برای خودرو موقعیت فروش را برگزید و در خصوص دلایل این انتخاب‌ها توضیح داد. وی همچنین نگاهی به جذابیت صنایع مختلف بورسی انداخت.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار