۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۴
احتیاط بورسی‌ها تا رفع ابهامات

در برنامه روز جاری بورسان، همراه با محمد عربلو و آراد پورکار، کارشناسان بازار سرمایه، به بررسی اهمیت دلار بازار آزاد برای بورس تهران پرداختیم.

در ابتدای این گفتگو، عربلو در این رابطه عنوان کرد که این موضوع را می‌توان از دو منظر مورد توجه قرار داد، از نگاه بنیادی حقیقت این است که بورس تهران اکنون با دلاری حوالی ۳۸ تا ۴۰ هزار تومان تطبیق پیدا کرده است در حالی که بازارهای موازی دلارهای بسیار بالاتری دارند و این موضوع نشان می‌دهد که در صورت کاهش نرخ دلار، بازار سهام نسبت به دیگر بازارها ریسک ریزش کمتری دارد و در صورت صعود دلار نیز، بورس تهران پتانسیل بسیار بیشتری برای رشد دارد اما نگاه بعدی به این موضوع برمی‌گردد که کاهش نرخ دلار، بورسی‌ها را به یک واکنش توده‌ای واداشته و سهامداران بسیاری از صنایع نیز که تاثیری از کاهش و افزایش نرخ دلار نمی‌گیرند و حتی منتفع نیز می‌شوند، بی‌دلیل دست به فروش سهام خود می‌زنند. پورکار نیز در همین راستا و با تایید صحبت‌های عربلو عنوان کرد که حقیقت این است که کاهش نرخ دلار برای بسیاری از شرکت‌ها اتفاق مثبتی است اما اتفاقاتی که در تابلوی معاملات رخ می‌دهد، نمایانگر این است که بورسی‌ها توجه ویژه‌ای به نرخ دلار بازار آزاد دارند و نوسانات آن بر معاملات بازار سهام نیز اثر مستقیم می‌گذارد. آراد پورکار در پاسخ به این سوال که کاهش ارزش معاملات طی هفته‌های گذشته چه سیگنالی برای بورس تهران دارد، به بررسی شاخصی متشکل از متغیرهای مختلف پرداخت و عنوان کرد که روند این شاخص که در گذشته نیز با دقت خوبی مسیر شاخص بورس را مشخص کرده است، اکنون نشانی از برگشت ندارد و این سیگنال را مخابره می‌کند که احتمالا فعلا برای مدتی شاهد اصلاح زمانی و قیمتی برای بازار باشیم تا اینکه رفع ابهامات موجود بتواند اجازه صعود دوباره را به بورس تهران بدهد. عربلو نیز در همین رابطه عنوان کرد که روند ارزش معاملات یکی از اصلی‌ترین متغیرهای اثرگذار بر مسیر بازار است زیرا تاکنون بارها شاهد بوده‌ایم که بسیاری از سهام با نسبت قیمت به درآمد پایین، روند صعودی نگرفته و خریداری نداشته‌اند زیرا نقدینگی کافی برای خرید آن‌ها در بازار وجود نداشته است. این دو کارشناس در بخشی از این گفتگو، به جذابیت برخی صنایع با شرایط کنونی پرداختند که در این رابطه آرادپورکار عنوان کرد که روند نقدینگی مدتی است که در ابتدا به سمت گروه بانکی حرکت کرده و با توجه به گزارش‌های این گروه نیز فعلا مورد توجه بازار هستند و در کنار آن نیز گروه خودرویی با تمرکز بر قطعه‌سازان وضعیت مناسبی دارند. عربلو نیز با تایید این صحبت، گروه سیمان را نیز از دیگر گروه‌های مستعد بازار دانست. وی همچنین در رابطه با گروه‌های بازار عنوان کرد فارغ از مباحث بازارهای جهانی، این گروه‌ها اکنون ابهامات و چالش‌های زیادی را در داخل کشور دارند که باعث شده است تقاضای کمتری داشته باشند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات کاربران

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۷
    زمانی که سفارت عربستان در ایران تعطیل شد، بورس و فرابورس چند وقتی،رنگ خون بخود گرفته بودند. امروز که سفارت عربستان بازگشایی شد قاعدتا" باید بورس و فرابورس پرواز می کردند،مضافا"بر اینکه هم قیمت دلار افزایشی بوده و هم خبرهایی از توافق نامه های اقتصادی بین ایران و چند کشور آمریکای لاتین بگوش رسید ولی

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار