۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۶
تعطیلی دو روزه آخر هفته دوباره به بن‌بست می‌خورد؟

واکنش‌ها به تغییر تعطیلی پنج شنبه‌ها با شنبه‌ها شدت گرفته و لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته را به حاشیه کشانده‌ است.

فردای‌اقتصاد: واکنش‌ها به تغییر تعطیلی پنج شنبه‌ها با شنبه‌ها شدت گرفته و اظهارات نمایندگان موافق و مخالف این موضوع، لایحه ساماندهی تعطیلات آخر هفته را به حاشیه کشانده‌است. به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس به جای تمرکز بر تعطیلی دو روزه آخرهفته‌ برسر تعیین روز تعطیلی تمرکز کرده‌اند؛ حال آنکه لایحه ساماندهی تعطیلات پس از گذشت سال‌ها با این هدف به مجلس رفت که تعطیلات دو روزه شود تا میزان تعطیلات با استاندارد جهانی منطبق شود و درکنار این موارد بهره‌وری ارتقاءیابد و گردشگری هم رونق بگیرد.
مصطفی میرسلیم یکی از مخالفان تعطیلی شنبه است او از مصوبه اخیر کمیسیون اجتماعی انتقادکرده و در توییتر نوشته است: این چه افتخاری است که بعضی افراد پیشنهاددهنده و مدافع تعطیلی روز ‌شنبه، مانند اسرائیل، شده اند؟ در پاسخ به این توییت محسن پیرهادی، نماینده تهران در مجلس هم در توییتی نوشت: «کسی که فرق ۲۰۶ با لندکروز را نمی‌فهمد به طریق اولی علت سامان‌دهی ایام کار و تعطیلات را متوجه نمی‌شود. بعضی‌ها که هجمه و مخالفت می‌کنند، خیال آدم از درستی راه، جمع‌تر می‌شود.» 
در این راستا سه‌شنبه هفته گذشته محمدرضا صباغیان بافقی، عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس هم درجلسه علنی مجلس از تعطیلی شنبه‌ها انتقادکرد و خواستار بازنگری در این مصوبه شد. صباغیان از همکاران خود در مجلس پرسید: «آیا روایاتی که بزرگان دین به ما گفته‌اند صحت ندارد؟ اگر صحت دارد چرا محافظه‌کاری می‌کنید؟ مگر نگفتند تعطیلی شنبه برای یهود و تعطیلی یکشنبه برای مسیحی‌ها و تعطیلی جمعه برای مسلمانان است. در خصوص روز پنج‌شنبه نیز روایات زیادی وجود دارد. وی در ادامه اظهارکرد: چندی دیگر پیشنهاد می‌دهند که تعطیلی جمعه‌ها لغو شده و شنبه و یکشنبه‌ها تعطیل شود برای نماز جمعه نیز نسخه‌ای خواهند پیچید. باید در مورد این موضوع شفاف‌سازی شود.»
در واکنشی دیگر عبدالله گنجی که سابقه مدیر مسوولی روزنامه‌های همشهری و جوان را در کارنامه خود دارد و برای مدتی نیز عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت سیزدهم بود در رشته توییتی نوشت: کمیسیون اجتماعی مجلس با تعطیلی شنبه به جای پنج‌شنبه موافقت کرد(مثل ساعات کار نشود که برق ادارات در اوج گرما یک ساعت زودتر خاموش نمی‌شود) شاید نگاه اقتصادی یا رفاهی باشد، اما مجلس محترم می‌داند که عروسی و عزای ایرانیان در پنج‌شنبه متمرکز است و عملا تعطیلی هفته سه روزه می‌شود. آنچه شاید مجلس غافل شده باشد اینکه پنج‌شنبه برای ایرانیان یک روز فرهنگی و مناسکی است که پشتوانه باورمندی هم دارد. حکومت هم اراده کند، باز از نظر کاری روز مرده است. پس تعطیل می‌ماند. غرب هم یکشنبه تعطیل است، باز چهار روز تعطیلی باقی می‌ماند.
ازسوی دیگر سید کریم حسینی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درگفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: پیشنهاد مشخص کمیسیون اجتماعی این است که ۵ روز هفته کاری بوده و ساعت کاری کارمندان نیز روزی ۸ ساعت است، اما اینکه بین پنج‌شنبه و شنبه کدام روز تعطیل باشد هنوز جای بحث دارد. وی افزود: دولت در خصوص اینکه بین پنج‌شنبه و شنبه کدام روز تعطیل باشد، نظری نداده است. کمیسیون اجتماعی به تعطیلی شنبه رای داده اما ممکن است در صحن مجلس این تعطیلی به پنج‌شنبه تغییر کند.
در مقابل البته موافقان طرح از جمله محسن پیرهادی، عضو هیات رئیسه مجلس و یکی از طراحان تعطیلات آخرهفته می‌گوید: تغییر تعطیلی از پنج‌شنبه به شنبه، هیچ منع شرعی و قانونی ندارد و صرفا نیاز به یک عزم و اصلاح دارد. به گزارش ایمنا، وی همچنین براین نظر است که وظیفه مسوولان و نخبگان است که در این باره روشنگری کنند، تا اشخاصی که به جایگزینی شنبه به جای پنج‌شنبه ایراد وارد می‌کنند، اقناع شوند.
 دولت در لایحه ساماندهی تعطیلات پیشنهاد داده است تا پنج شنبه‌ها به طور سراسری تعطیل شود. در حال‌حاضر کارکنان نهادهای ستادی روزهای پنج‌شنبه تعطیل هستند اما سایر ادارات دولتی در استان‌ها روزهای پنج‌شنبه تعطیل نیستند و این امر باعث نارضایتی کارکنان و کاهش بهره‌وری شده است. به نظر می‌رسد اختلاف نظرها در مجلس بر سر تعیین روز تعطیلی بی‌مورد است زیرا تعمیم دادن تعطیلی اهمیت بیشتری نسبت به تعیین روز تعطیل دارد و در کلیت ماجرا تعطیلی دو روزه باید ملاک رای و نظر قرارگیرد. ضمن اینکه دستگاه‌های ستادی کشور که بیشترین بار ارتباط با جهان بر دوش آنها است، همین الان هم در روزهای پنج شنبه تعطیلند.

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار