۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۲
آیا تتر در خطر است؟

تتر در روز پنج‌شنبه، ارزش ثابت یک دلاری خود را از دست داد و با ۰.۳ درصد افت، دی‌پگ شد. این اتفاق در استخر pool۳ کرو فایننس اتفاق افتاد.

فردای اقتصاد: تتر در روز پنج‌شنبه، ارزش ثابت یک دلاری خود را از دست داد و با ۰.۳ درصد افت، دی‌پگ شد. این اتفاق در استخر pool۳ کرو فایننس اتفاق افتاد.

Pool۳ یکی از بزرگترین استخرها برای معاملات استیبل کوین‌ها در اکوسیستم دیفای محسوب می‌شود. شرکت تتر در واکنش اعلام کرده است که به بازخرید هر مقداری از این استیبل کوین که لازم باشد را ادامه خواهد داد. در پی ریزش این استیبل کوین در پلتفرم کرو، ۹۹ درصد از کوین‌های حوزه دیفای با ریزش مواجه شدند.

بعد از فروپاشی بنیاد لونا و استیبل کوین این شرکت، ترس زیادی راجع به استیبل کوین‌ها و ناامنی ناشی از آنها مطرح شده است. این موضوع از این جهت دارای اهمیت است که سهم بازار تتر در بین تمام استیبل کوین‌ها در حدود ۷۰ درصد است و افراد زیادی تمایل زیادی به نگه‌داری تتر دارند. در کشور ما نیز با افزایش قیمت دلار افراد زیادی به خرید تتر متمایل شدند.

از طرف دیگر به دلیل بزرگ بودن حجم بازار این استیبل کوین، در صورت بروز مشکلی در آن فاجعه دیگری در بازار کریپتوکارنسی رخ خواهد داد.

به گزارش The block، استخر ۳Pool متشکل از ۳ استیبل کوین تتر، USDC و DAI است و در حالت ایده‌آل و برای حفظ تعادل میان آنها، هر کدام باید ۳۳.۳۳ درصد از این استخرها تشکیل دهند. با این حال، در زمان دی‌پگ شدن، میزان تتر استخر ۳Pool از ۷۰ درصد فراتر رفته است؛ این یعنی تعداد زیادی از معامله‌گران برای خرید DAI یا USDC به این استخر تتر واریز کرده‌اند. به دنبال به هم خوردن تعادل استخر ۳Pool، قیمت تتر به ۰.۹۹۷ دلار کاهش یافت.

شرکت تتر حامی مهم این استیبل کوین

پائولو آردوینو (Paolo Ardoino)، مدیر ارشد فناوری شرکت تتر در واکنش به این اتفاق گفت، من فکر می‌کنم بازار به طور کلی واقعا متشنج است. اخبار اخیر تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران را به خروج از بازار کریپتو ترغیب کرده است. تتر دروازه‌ای برای نقدینگی و ورود و خروج به بازار است. زمانی که علاقه به بازار افزایش می‌یابد، شاهد افزایش جریان ورودی سرمایه هستیم و زمانی که احساسات منفی می‌شود شاهد خروج سرمایه‌ایم. همچنین مثل سال ۲۰۲۲ نمی‌توانیم احتمال حمله مستقیم به تتر را رد کنیم.

آخرین باری که تعادل استخر نقدینگی ۳Pool کرو به هم خورد به ماه مارس (فروردین) برمی‌گردد. در آن زمان، موجودی هر یک از استیبل کوین‌های USDC و DAI از ۴۵ درصد فراتر رفت. در ماه نوامبر (آبان) پس از ورشکستگی صرافی FTX و همچنین پس از فروپاشی اکوسیستم ترا در ماه مه سال ۲۰۲۲ نیز تعادل این استخر به هم خورد.

مدیر ارشد فناوری تتر در واکنش به دی‌پگ شدن این استیبل کوین گفت، تتر وضعیت موجود را زیر نظر دارد و آماده است که هر مبلغی از این استیبل کوین را در صورت نیاز، بازخرید کند.

پشتوانه‌های تتر واقعی است؟

تا کنون تردیدهای زیادی در مورد پشتوانه این استیبل کوین مطرح شده است. حدودا دو سال گذشته تنها ۵ درصد از کل دارایی‌ها و ذخایر این شرکت به صورت دلاری و نقد بود، اما بعد از انتقادات وارد شده این شرکت تلاش کرد که سهم بیشتری را به دارایی‌های نقد و دلاری اختصاص دهد.

اما به تازگی داده‌های منتشرشده توسط دادستان کل نیویورک نشان می‌دهد که هولدینگ تتر (Tether Holdings)، در گذشته اوراق بهادار صادرشده توسط شرکت‌های چینی را در سبد ذخایر خود قرار داده است. این موضوع می‌تواند تردیدهایی را در مورد ذخایر تتر و خاصیت نقدشوندگی آنها به وجود آورد که ظرفیت ایجاد فاد در مورد این استیبل کوین را خواهد داشت.

به گزارش بین‌کریپتو، سبد ذخایر تتر مجموعه دارایی‌هایی است که از ارزش استیبل کوین آن پشتیبانی می‌کند تا نسبت ۱: ۱ این توکن با دلار آمریکا حفظ شود.

اسناد ارائه‌شده توسط لتیتیا جیمز (Letitia James)، دادستان کل نیویورک، نشان می‌دهد که تتر در گذشته اوراق بهادار منتشرشده توسط برخی از شرکت‌های دولتی چین را برای مدتی هولد می‌کرد. گفتنی است که سررسید اوراق بهادار مذکور به سال‌های ۲۰۲۰ یا ۲۰۲۱ برمی‌گردد؛ اما بازه زمانی که تتر از آنها نگهداری می‌کرده، مشخص نیست. تتر هولدینگز در این باره گفته است:

بلومبرگ، کوین دسک یا هر رسانه دیگری این اطلاعات را با عجله و بدون توجه به رویدادها یا حقایق جاری به خوانندگانش ارائه کرده‌اند. ما این رفتار را نمی‌پذیریم.

تتر اعلام کرده است که سرمایه‌گذاری آنها در اوراق بهادار چین عمدتاً در بخش بانکی انجام شده و تمام آنها توسط شرکت‌های معتبر بین‌المللی منتشر شده و کاملا نقدشونده بودند. طبق گفته‌های این شرکت، وضعیت تجاری این ناشران در آن زمان پایدار بود و اوراق مذکور جزء بهترین اوراق چینی بودند. علاوه بر این، تتر تاکید کرده که این اوراق تجاری را در سال گذشته فروخته و با هیچ ضرری مواجه نشده است.

مدت‌ها است که شایعات زیادی درمورد ذخایر تتر وجود دارد. تقریباً یک سال پیش، این شرکت در وب‌سایت خود اعلام کرده بود، تتر از شایعات منتشرشده مبنی بر اینکه ۸۵ درصد از سبد اوراق تجاری آن توسط اوراق تجاری چینی یا آسیایی پشتیبانی می‌شود و ارزش آنها ۳۰ درصد کاهش یافته، آگاه است. این شایعات کاملاً نادرست هستند و احتمالاً برای ایجاد وحشت بیشتر منتشر شده‌اند.

همان طور که اشاره کردیم قیمت استیبل کوین تتر در هفته گذشته به زیر یک دلار رسید و دی‌پگ شد. با این وجود، پائولو آردوینو (Paolo Ardoino)، مدیر ارشد فناوری تتر، قاطعانه ادعا کرد که این استیبل کوین قربانی یک حمله برنامه‌ریزی‌شده شده است. استیبل کوین‌ها از زمان راه‌اندازی خود، به بخش مهمی از اکوسیستم رمزارزها تبدیل شده‌اند و یکی از اجزای کلیدی بخش دیفای محسوب می‌شوند. این توکن‌های تراکنش‌های مربوط به رمزارزها را تسهیل می‌کنند، نقدینگی موردنیاز بازار را فراهم می‌نمایند و به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند که با استفاده از استراتژی‌های مختلف نوسانات مختلف را مهار کنند.

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha