۱۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۲
امیدواری مکرون به احیای برجام در «چند روز آینده»

مکرون روز پنج‌شنبه ۱۰ شهریور در دیدار با سفرای این کشور در کاخ الیزه گفت امیدوارم طی چند روز آینده مذاکرات برجام به توافق برسد.

فردای اقتصاد: امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه گفت که امیدوار است که توافق احیای برجام در چند روز آینده به نتیجه برسد.
مکرون روز پنج‌شنبه ۱۰ شهریور در دیدار با سفرای این کشور در کاخ الیزه گفت امیدوارم طی چند روز آینده مذاکرات برجام به توافق برسد.
مکرون جمعه هفته گذشته نیز مدعی شده‌بود توافق بر سر احیای برجام بستگی به تصمیم ایران دارد و توپ در زمین جمهوری اسلامی است.
او تصریح کرده بود متن نهایی که توسط اتحادیه اروپا برای احیای برجام تنظیم شده، از عدم توافق بهتر است.
جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز روز ۹ شهریور ابراز امیدواری کرده بود که برجام «ظرف روزهای آینده» احیا شود.
این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که تهران خواستار «تضمین‌های قوی‌تری» از آمریکا است.
تهران در طول مذاکرات خود با واشنگتن از دولت جو بایدن خواسته است اطمینان دهد که رئیس‌جمهوری آینده آمریکا مانند دونالد ترامپ برجام را یک‌جانبه لغو نخواهد کرد.
دور نهایی مذاکرات هسته‌ای در وین بر سر متن پیشنهادی اتحادیه اروپا بود که از آن به عنوان «متن نهایی» یاد می‌شود.
ایران روز ۲۴ مرداد به «متن نهایی» اتحادیه اروپا پاسخ داده و برخی خواسته‌های خود را به آن اضافه کرده بود که جوزپ بورل آن را «معقول» ارزیابی کرده بود. ایالات متحده نیز یک هفته بعد به آن پاسخ داد.
به غیر از دریافت تضمین «قوی‌تر» از آمریکا، تهران همچنین خواستار بسته شدن پرونده پادمانی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.
مسائل پادمانی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی از موضوعاتی است که روند مذاکرات احیای برجام را در ماه‌های گذشته پیچیده‌تر کرده است. 
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، می‌گوید که حل شدن «تمام مسائل پادمانی یکی از شروط تهران برای احیای برجام است.»
امیرعبداللهیان نیز روز چهارشنبه در دیدار از مسکو گفت: «اولا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید از رفتار سیاسی خود فاصله بگیرد و صرفا بر تکلیف و وظیفه فنی خود متمرکز شود. ثانیا برای ایران قابل قبول نیست که پس از بازگشت همه طرف‌ها به برجام مجددا شاهد برخی از دیدگاه‌های سیاسی و اتهامات بی‌اساس آژانس باشیم.»

برای جزییات بیشتر کلیک کنید:
بورل: به حصول توافق در چند روز آینده امیدوارم
ترجمه هشدار پادمانی اسلامی به آژانس

برچسب‌ها

تبادل نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

پربیننده‌ترین‌ها

پربیننده‌ترین‌ها از دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار دیگر رسانه‌ها

آخرین اخبار